Mówi: | Sławomir Majman |
Funkcja: | prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
Polscy przedsiębiorcy idą na podbój Mongolii
Dynamicznie rozwijająca się gospodarka Mongolii szansą dla polskich firm z branży budowlanej, górniczej i infrastruktury drogowej. Azjatycki kraj notuje 15-procentowy wzrost gospodarczy, a bogacące się społeczeństwo potrzebuje mieszkań, nowych dróg i technologii wydobywczych, które mogą zaoferować polskie firmy.
Według ostatnich prognoz Banku Światowego Mongolia będzie w tym roku liderem wzrostu gospodarczego.
– Mongolia przeżywa wielki boom gospodarczy. Około 15 proc. rozwoju rocznie to jest coś, co budzi szacunek – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – Trzy najważniejsze dziedziny, które interesują stronę mongolską, to jest przede wszystkim budownictwo, w tym budownictwo mieszkaniowe społeczne. Tam jest gigantyczny problem mieszkaniowy. Taki, jaki mieliśmy w latach 70-tych. Po drugie, rozwój górnictwa, bo Mongolia to jest prawie cała tablica Mendelejewa. Po trzecie rozwój infrastruktury
Jego zdaniem w tych dziedzinach polskie firmy mogą wiele zaoferować partnerom z Mongolii.
– I na te trzy dziedziny położymy największy nacisk na forum gospodarczym z okazji wizyty prezydenta Mongolii – zapewnia prezes PAIiIZ.
W spotkaniu z przedstawicielami ponad 60 mongolskich firm wezmą udział prezydent Bronisław Komorowski oraz prezydent Mongolii Tsakhiagiin Elbegdorj. Do Warszawy przyjechali zarządzający mongolskimi firmami z sektora budowlanego, górniczego, energetycznego i infrastruktury drogowej. To szansa na nawiązanie ciekawych relacji biznesowych – podkreślają przedstawiciele PAIiIZ.
– Nam zależy na tym, żeby polskie firmy budowały domy i drogi w Mongolii. Aby polskie firmy, które produkują sprzęt górniczy, sprzęt do ratownictwa górniczego współpracowały z mongolskim przemysłem górniczym, a w zasadzie z przemysłem, który w większości już jest własnością wielkiego kapitału zagranicznego – mówi Sławomir Majman.
Około połowy wszystkich inwestycji zagranicznych w Mongolii stanowią te w przemysł wydobywczy. Dodatkowo, mongolski rynek dopiero wkracza w fazę rozwoju. Na ponad 1 500 udokumentowanych złóż surowców naturalnych eksploatowanych jest zaledwie około 160. Część jest w fazie dokumentacji. Główne bogactwa naturalne Mongolii to węgiel kamienny, miedź, rudy żelaza, wolfram, molibden, fosforyty i ropa naftowa. Dodatkowym atutem kraju jest nowoczesne ustawodawstwo dotyczące wydobycia i ułatwienia dla inwestorów.
Obecnie wymiana handlowa między Polską a Mongolią jest raczej symboliczna. Polski eksport ma wartość 8 mln USD, import – 17 tys. USD. Handel między naszymi krajami jednak dynamicznie rośnie. Mongolia importuje głównie polską żywność, sprzęt energetyczny, materiały budowlane, materiały wykończeniowe i meble.
Czytaj także
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.
Problemy społeczne
Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.
Edukacja
W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.