Newsy

Polscy przedsiębiorcy idą na podbój Mongolii

2013-01-21  |  06:50
Mówi:Sławomir Majman
Funkcja:prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4

    Dynamicznie rozwijająca się gospodarka Mongolii szansą dla polskich firm z branży budowlanej, górniczej i infrastruktury drogowej. Azjatycki kraj notuje 15-procentowy wzrost gospodarczy, a bogacące się społeczeństwo potrzebuje mieszkań, nowych dróg i technologii wydobywczych, które mogą zaoferować polskie firmy.

    Według ostatnich prognoz Banku Światowego Mongolia będzie w tym roku liderem wzrostu gospodarczego. 

     – Mongolia przeżywa wielki boom gospodarczy. Około 15 proc. rozwoju rocznie to jest coś, co budzi szacunek – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – Trzy najważniejsze dziedziny, które interesują stronę mongolską, to jest przede wszystkim budownictwo, w tym budownictwo mieszkaniowe społeczne. Tam jest gigantyczny problem mieszkaniowy. Taki, jaki mieliśmy w latach 70-tych. Po drugie, rozwój górnictwa, bo Mongolia to jest prawie cała tablica Mendelejewa. Po trzecie rozwój infrastruktury 

    Jego zdaniem w tych dziedzinach polskie firmy mogą wiele zaoferować partnerom z Mongolii.

      I na te trzy dziedziny położymy największy nacisk na forum gospodarczym z okazji wizyty prezydenta Mongolii – zapewnia prezes PAIiIZ.

    W spotkaniu z przedstawicielami ponad 60 mongolskich firm wezmą udział prezydent Bronisław Komorowski oraz prezydent Mongolii Tsakhiagiin Elbegdorj. Do Warszawy przyjechali zarządzający mongolskimi firmami z sektora budowlanego, górniczego, energetycznego i infrastruktury drogowej. To szansa na nawiązanie ciekawych relacji biznesowych – podkreślają przedstawiciele PAIiIZ.

     – Nam zależy na tym, żeby polskie firmy budowały domy i drogi w Mongolii. Aby polskie firmy, które produkują sprzęt górniczy, sprzęt do ratownictwa górniczego współpracowały z mongolskim przemysłem górniczym, a w zasadzie z przemysłem, który w większości już jest własnością wielkiego kapitału zagranicznego – mówi Sławomir Majman.

    Około połowy wszystkich inwestycji zagranicznych w Mongolii stanowią te w przemysł wydobywczy. Dodatkowo, mongolski rynek dopiero wkracza w fazę rozwoju. Na ponad 1 500 udokumentowanych złóż surowców naturalnych eksploatowanych jest zaledwie około 160. Część jest w fazie dokumentacji. Główne bogactwa naturalne Mongolii to węgiel kamienny, miedź, rudy żelaza, wolfram, molibden, fosforyty i ropa naftowa. Dodatkowym atutem kraju jest nowoczesne ustawodawstwo dotyczące wydobycia i ułatwienia dla inwestorów.

    Obecnie wymiana handlowa między Polską a Mongolią jest raczej symboliczna. Polski eksport ma wartość 8 mln USD, import – 17 tys. USD. Handel między naszymi krajami jednak dynamicznie rośnie. Mongolia importuje głównie polską żywność, sprzęt energetyczny, materiały budowlane, materiały wykończeniowe i meble.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.