Mówi: | Sławomir Majman |
Funkcja: | prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
Polscy przedsiębiorcy idą na podbój Mongolii
Dynamicznie rozwijająca się gospodarka Mongolii szansą dla polskich firm z branży budowlanej, górniczej i infrastruktury drogowej. Azjatycki kraj notuje 15-procentowy wzrost gospodarczy, a bogacące się społeczeństwo potrzebuje mieszkań, nowych dróg i technologii wydobywczych, które mogą zaoferować polskie firmy.
Według ostatnich prognoz Banku Światowego Mongolia będzie w tym roku liderem wzrostu gospodarczego.
– Mongolia przeżywa wielki boom gospodarczy. Około 15 proc. rozwoju rocznie to jest coś, co budzi szacunek – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – Trzy najważniejsze dziedziny, które interesują stronę mongolską, to jest przede wszystkim budownictwo, w tym budownictwo mieszkaniowe społeczne. Tam jest gigantyczny problem mieszkaniowy. Taki, jaki mieliśmy w latach 70-tych. Po drugie, rozwój górnictwa, bo Mongolia to jest prawie cała tablica Mendelejewa. Po trzecie rozwój infrastruktury
Jego zdaniem w tych dziedzinach polskie firmy mogą wiele zaoferować partnerom z Mongolii.
– I na te trzy dziedziny położymy największy nacisk na forum gospodarczym z okazji wizyty prezydenta Mongolii – zapewnia prezes PAIiIZ.
W spotkaniu z przedstawicielami ponad 60 mongolskich firm wezmą udział prezydent Bronisław Komorowski oraz prezydent Mongolii Tsakhiagiin Elbegdorj. Do Warszawy przyjechali zarządzający mongolskimi firmami z sektora budowlanego, górniczego, energetycznego i infrastruktury drogowej. To szansa na nawiązanie ciekawych relacji biznesowych – podkreślają przedstawiciele PAIiIZ.
– Nam zależy na tym, żeby polskie firmy budowały domy i drogi w Mongolii. Aby polskie firmy, które produkują sprzęt górniczy, sprzęt do ratownictwa górniczego współpracowały z mongolskim przemysłem górniczym, a w zasadzie z przemysłem, który w większości już jest własnością wielkiego kapitału zagranicznego – mówi Sławomir Majman.
Około połowy wszystkich inwestycji zagranicznych w Mongolii stanowią te w przemysł wydobywczy. Dodatkowo, mongolski rynek dopiero wkracza w fazę rozwoju. Na ponad 1 500 udokumentowanych złóż surowców naturalnych eksploatowanych jest zaledwie około 160. Część jest w fazie dokumentacji. Główne bogactwa naturalne Mongolii to węgiel kamienny, miedź, rudy żelaza, wolfram, molibden, fosforyty i ropa naftowa. Dodatkowym atutem kraju jest nowoczesne ustawodawstwo dotyczące wydobycia i ułatwienia dla inwestorów.
Obecnie wymiana handlowa między Polską a Mongolią jest raczej symboliczna. Polski eksport ma wartość 8 mln USD, import – 17 tys. USD. Handel między naszymi krajami jednak dynamicznie rośnie. Mongolia importuje głównie polską żywność, sprzęt energetyczny, materiały budowlane, materiały wykończeniowe i meble.
Czytaj także
- 2025-02-21: Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.