Mówi: | Olgierd Dziekoński |
Funkcja: | sekretarz stanu |
Firma: | Kancelaria Prezydenta RP |
Prezydent B. Komorowski leci w rejon Zatoki Perskiej. Dzięki wizycie ma wzrosnąć wymiana handlowa i inwestycje
Prezydent Bronisław Komorowski planuje w grudniu wizytę w Arabii Saudyjskiej, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dzięki niej ma wzrosnąć wymiana handlowa pomiędzy tymi krajami a Polską. To szansa dla przemysłu spożywczego, zbrojeniowego, farmaceutycznego, a także sektora budowlanego. Za kilka miesięcy w Dubaju otwarte zostanie polskie przedstawicielstwo handlowe, którym pokieruje osoba z otoczenia PAIiIZ.
– Wyjazd prezydenta Bronisława Komorowskiego do Arabii Saudyjskiej, Kataru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich jest kontynuacją otwarcia na obszary nowych rynków działalności ekonomicznej. Polska już jest bardzo istotnym partnerem dla tych krajów, szczególnie na rynku żywnościowym. Jest również potencjalnie zainteresowana eksportem do niektórych z tych krajów w zakresie techniki i technologii uzbrojenia – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.
Obecnie wymiana handlowa pomiędzy Polską a krajami arabskimi jest stosunkowo niewielka, choć szybko rośnie. Zgodnie z danymi GUS, w pierwszym półroczu tego roku w handlu z Arabią Saudyjską Polska odnotowała nadwyżkę handlową w wysokości 102 mln euro, z Katarem – blisko 5 mln euro, a ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi – 225 mln euro. Szczególnie szybko rośnie eksport do ZEA – w porównaniu z pierwszym półroczem 2012 r. wzrósł o prawie 72 proc.
Dziekoński podkreśla jednak, że chodzi nie tylko o handel, ale również o przyciągnięcie inwestycji do Polski. Spółki z Bliskiego Wschodu mogą być zainteresowane długoterminowymi kontraktami w obszarach energetyki czy wysokich technologii, ale także w przemyśle. Minister ocenia, że połączenie bliskowschodniego kapitału z polskimi możliwościami produkcyjnymi stworzyłoby szansę na eksport towarów na inne rynki, m.in. do Azji Południowo-Wschodniej i Afryki.
– Obecność przedstawicieli polskiego biznesu będzie swoistym znakiem aktywności, jednocześnie przewidywane są trzy fora gospodarcze – dodaje Dziekoński. – Z prezydentem lecą m.in. przedstawiciel polskiego przemysłu farmaceutycznego, cieszącego się dużym zainteresowaniem w tych krajach szeroko rozumianego przemysłu żywnościowego i budownictwa – z racji planowanych przedsięwzięć takich jak Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Katarze w 2022 r.
Dodaje, że po wizycie prezydenta można spodziewać się organizacji kolejnych spotkań gospodarczych, a także wzrostu aktywności polskich firm w regionie. Poza firmami z sektora energetycznego i żywnościowego zainteresowane Bliskim Wschodem są także przedsiębiorstwa sprzedające produkty luksusowe, meble, a także jachty.
Efektem wizyty ma być też otwarcie w Dubaju w perspektywie kilku miesięcy przedstawicielstwa Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ministerstwa Gospodarki.
– Będzie to z pewnością silny ośrodek wsparcia dla polskich przedsiębiorców w tym regionie i możliwości rozwoju polskiej gospodarki – zapowiada Dziekoński.
Z usług WPHI będą mogły korzystać wszystkie zainteresowane przedsiębiorstwa. Przedstawicielstwo będzie oferowało m.in. pomoc w organizowaniu wydarzeń promocyjnych, a także przy kontaktach z potencjalnymi kontrahentami w Dubaju.
Czytaj także
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-03-13: Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.
Telekomunikacja
Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.
Konsument
Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.