Mówi: | Małgorzata Bonikowska |
Funkcja: | partner zarządzający ośrodka analitycznego THINKTANK |
Firma: | prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych |
Prezydent z wizytą w Turcji. Polska liczy na znaczący wzrost obrotów w wymianie handlowej
Prezydent Bronisław Komorowski podczas rozpoczynającej się dziś oficjalnej wizyty w Turcji będzie rozmawiał z tamtejszymi władzami m.in. o narastającym kryzysie rosyjsko-ukraińskim na Krymie, jesiennym szczycie NATO oraz polsko-tureckiej współpracy gospodarczej. Turcja to strategiczny partner gospodarczy Polski na Bliskim Wschodzie i w Azji. Polskie firmy mogą skorzystać na dynamicznie rozwijającym się rynku tureckim, a ścisła współpraca może zaowocować wspólnymi sukcesami na rynkach trzecich, np. w Afryce.
– To będzie bardzo interesujący rok, bo wiele na styku Polski i Turcji będzie się działo – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Bonikowska, partner zarządzający ośrodka analitycznego THINKTANK oraz prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych.
W ciągu ostatniej dekady Turcja znalazła się w grupie 20 największych rynków świata. Jej sukces gospodarczy jest efektem reform zapoczątkowanych w latach 80. XX wieku. Dzięki nim turecka gospodarka przekształciła się z zamkniętej i zdominowanej przez rolnictwo w gospodarkę opartą na usługach i produkcji. Od wielu lat również Polska bardzo aktywnie promuje swoją gospodarkę w Turcji.
– Są specjalne programy promocji polskiej gospodarki i specyficznych produktów na rynku tureckim – mówi Małgorzata Bonikowska. – Premier Erdoğan w listopadzie przywiózł ze sobą ponad 200 przedsiębiorców z Turcji do Polski. Teraz z wizytą do Turcji wybrał się prezydent Komorowski. Jest więc szansa na to, że te więzi gospodarcze i obroty handlowe będą rosły.
Turecki rynek został wybrany przez polskie Ministerstwo Gospodarki jako jeden z siedmiu najbardziej perspektywicznych na świecie dla polskich firm. W związku ze zbliżającym się 100-leciem republiki planowane są tam m.in. olbrzymie inwestycje infrastrukturalne, co otwiera wiele szans dla polskich przedsiębiorstw z różnych sektorów. Zdaniem Małgorzaty Bonikowskiej, zacieśnianie przez Polskę więzi gospodarczych z Turcją, może owocować również sukcesami na rynkach trzecich.
– Można ją oprzeć zarówno o wspólny interes wokół Ukrainy, jak i o wspólne interesy gospodarcze na innych kontynentach, na przykład w Afryce – tłumaczy prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych. – Turcja może być bardzo sensownym partnerem dla firm polskich do wchodzenia na rynki afrykańskie, które znamy słabo, bo nigdy tam tak naprawdę aktywnie nie byliśmy obecni.
Podkreśla, że Turcja walczy dzisiaj o Afrykę z Chińczykami. Polska natomiast ma spore szanse stać się jej partnerem w tej walce.
– Turkom zależy, żeby mieć sensownych, poukładanych partnerów europejskich, a takim partnerem może być Polska – dodaje.
Turcja jest obecnie głównym partnerem gospodarczym Polski na Bliskim Wschodzie i w Azji. W latach 2004–2011 wymiana handlowa między krajami niemal się potroiła (wzrosła z 2 mld dol. do 5,6 mld dol.) Branże i sektory tureckiej gospodarki o największym potencjale dla polskich firm to m.in.: energetyka, sektor rolno-spożywczy, komponenty przemysłu samochodowego, budownictwo, aparatura i sprzęt medyczny, kosmetyki, chemia czy przemysł obronny.
W przyszłej współpracy gospodarczej Polski z Turcją wiele będzie zależało jednak od tego, na ile i na jakich warunkach w ciągu najbliższych kilku lat kraj ten zwiąże się z Europą.
Poza tematami współpracy gospodarczej Polskę i Turcję łączy również zaniepokojenie przyszłością Ukrainy i bezpieczeństwem w regionie.
– Bardzo dobrym zwornikiem polityczno-gospodarczym tych relacji może być sytuacja na Ukrainie – ocenia Małgorzata Bonikowska. – Dlatego że i Polska i Turcja zainteresowane są nie tylko niezależnością Ukrainy, lecz także przyciągnięciem Ukrainy ku Europie, w kontrze trochę do tego, czego chciałaby Rosja. Turcja stanie po stronie Polski i po stronie Ukraińców dążących do Europy. Tę sytuację polityczną można wykorzystać również, budując ściślejsze więzi gospodarcze wokół basenu Morza Czarnego – dodaje ekspertka.
Najważniejszym źródłem sukcesu gospodarczego Turcji w ostatnich latach były reformy rządowe z 2001 r. wprowadzane wspólnie z Międzynarodowym Funduszem Walutowym. Należą do nich m.in.: zmniejszenie wydatków rządowych, opanowanie inflacji, restrukturyzacja sektora bankowego czy wzmocnienie niezależności instytucji finansowych.
Wizyta polskiego prezydenta w Turcji potrwa do czwartku, 6 marca.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.