Mówi: | Olgierd Dziekoński |
Funkcja: | sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP |
Turcja zapowiada uproszczenie systemu wizowego dla Polaków. Będzie też dodatkowe połączenie lotnicze do Polski
Rząd turecki zamierza wprowadzić ułatwienia wizowe dla Polaków: albo w postaci specjalnego reżimu wizowego, albo zniesienia opłat – taką deklarację prezydent Bronisław Komorowski uzyskał podczas wizyty w Turcji. Strona turecka chce również rozwijać połączenia transportowe z Polską. Prawdopodobnie zwiększy się liczba połączeń samolotowych. Firmy tureckie zamierzają również zaangażować w budowę nowego terminala i nabrzeża w Porcie Gdańskim.
– Otrzymaliśmy jasną, jednoznaczną deklarację ze strony rządu tureckiego, że zostanie zaproponowany albo specjalny reżim wizowy dla wiz obywateli polskich, albo zerowe opłaty w przypadku korzystania z wiz przez Polaków na terenie Turcji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.
Dziś wizy pozwalające na wjazd do Turcji należy kupować na granicy lub – w przypadku wyjazdów turystycznych – na lotniskach. To wydatek 20 dolarów lub 15 euro. Wizy biznesowe uzyskuje się w ambasadzie; jednokrotna kosztuje 252 zł, a wielokrotna – 629 zł. W kwietniu system się zmieni – wizy będzie można uzyskać bądź za pośrednictwem systemu E-visa, bądź w placówkach dyplomatycznych Turcji.
– Ułatwienia wizowe to jeden z warunków usprawnienia ruchu turystycznego. Prezydent Komorowski wyraźnie wskazywał, że Turcja jest ważnym kierunkiem turystycznym dla Polaków, więc jest to zarówno w interesie Turcji, jak i Polski, a z drugiej strony będzie to także bardzo istotne dla intensyfikacji współpracy gospodarczej – informuje Olgierd Dziekoński.
Strona turecka chce się też zaangażować w budowanie lepszych relacji transportowych pomiędzy Turcją a Polską – lotniczych i morskich.
– Prawdopodobnie zostanie zwiększona liczba lotów linii tureckich z czterech do pięciu. Firmy tureckie zainteresowane są też wsparciem budowy nowego nabrzeża i terminala w Porcie Gdańskim. Takie działania rozszerzają nasze możliwości i zwiększają wykorzystanie naszych zdolności transportowych – tłumaczy Olgierd Dziekoński. – To bardzo ważne dla rozszerzania i wykorzystania naszych zdolności transportowych. Polska staje się swego rodzaju centrum transportowym dla tej części Europy.
Czytaj także
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.
Ochrona środowiska
Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.
Handel
T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
– Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.