Mówi: | Zbigniew Jakubas |
Funkcja: | Właściciel Newag S.A. |
Zbigniew Jakubas ostro o sytuacji w PKP
Aktualizacja 7:35
Zbigniew Jakubas krytykuje sytuację w PKP. - To sztuczny twór, który powinien być już dawno zlikwidowany - uważa inwestor. Jego zdaniem zapaść na kolei ukazuje katastrofa pod Szczekocinami. - Ta firma źle działa. To jest zagrożenie dla jej funkcjonowania i życia ludzi - podkreśla.
-To, co się dzieje na kolei woła o pomstę do nieba. Kolejna ekipa rządzącąnie nie radzi sobie z marazmem, z głupotą ludzi, z ich opieszałością i nieudolnością - komentuje ostro spółkę Zbigniew Jakubas, właściciel m.in. Newagu.
Jego zdaniem jedyną firmą, która dobrze działa w Grupie PKP jest PKP Cargo.
- To dlatego, że ma człowieka spoza kolei. To jest człowiek z bankowości, młody, prężny, zreformował spółkę i pokazuje wyniki - uważa Zbigniew Jakubas.
Wojciech Balczun od 2008 roku stoi na czele spółki. Przedtem wiele lat pracował w PKO BP. W ubiegłym roku PKP Cargo zanotowała rekordowy zysk na poziomie prawie 400 mln zł. Rok wcześniej było to niewiele ponad 60 mln zł.
Co do sprawnego funkcjonowania pozostałych spółek z Grupy PKP Zbigniew Jakubas ma poważne wątpliwości.
- Dział nieruchomości, który praktycznie od kilku lat niczego nie sprzedał, trochę dworców tylko remontuje. W dziale przetargów w PLK od kilku miesięcy nawet nie rozstrzygnięto przetargów z listopada - podkreśla.
W jego opinii o złym funkcjonowaniu spółki PKP świadczy marcowa katastrofa pod Szczekocinami, gdzie doszło do czołowego zderzenia 2 pociągów.
- To wymaga bardzo szybko głębokiej reformy, przekurzenia tej struktury nowymi ludźmi, którzy będą ją w stanie zreformować, którzy otrząsną się z tych wszystkich naleciałości, które są na kolei - mówi Zbigniew Jakubas.
Taką szansę stwarzają zmiany kadrowe w spółce. Na początku kwietnia minister transportu Sławomir Nowak powołał nowy zarząd PKP S.A. Prezesem został Jakub Karnowski, który od października 2008 roku kierował PKO TFI.
Czytaj także
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-12-05: Koszty realizacji inwestycji kolejowych kilkadziesiąt procent wyższe niż przed wybuchem wojny. Branża apeluje o waloryzację kontraktów
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
- 2023-08-04: Duże zainteresowanie przewozem psów koleją. W I półroczu br. w pociągach PKP Intercity podróżowało ponad 100 tys. czworonogów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.