Mówi: | Marcin Hadyś |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Aegon Services |
Zdobycie wyższego wykształcenia w Polsce kosztuje ok. 150 tys. zł. Bezpłatne studia to fikcja
Aktualizacja 2014-09-30 12:17
150 tys. zł kosztuje średnio zdobycie wyższego wykształcenia w Polsce – obliczyli eksperci Aegon. I przekonują, że bezpłatne studiowanie to tylko fikcja. Ponoszone przez polskich studentów wydatki na czynsz, pomoce naukowe, utrzymanie i wyżywienie są jednak i tak niższe niż np. w Wielkiej Brytanii czy USA.
– Na uczelniach państwowych czesnego co prawda się nie pobiera, ale studenci i tak niemało płacą za swoje wykształcenie – zauważa Marcin Hadyś, członek zarządu Aegon Services. – Często zdarza się, że muszą dopłacić za dodatkowy kierunek, różnego rodzaju dokumenty, tłumaczenia itp. Oprócz uczelni państwowych, które za naukę przynajmniej formalnie nie pobierają opłat, mamy sektor prywatny, który pobiera czesne. Różnice w jego wysokości są bardzo duże. Można więc stwierdzić, że w Polsce nie ma faktycznie bezpłatnych studiów.
Koszt zdobycia wyższego wykształcenia nad Wisłą, jak przekonuje członek zarządu Aegon Services, to około 150 tys. zł. Najbardziej kosztowne są kierunki biznesowe, ekonomiczne oraz medycyna.
– Pod względem geograficznym najtańsze miasta do zdobycia wyższego wykształcenia to Kraków oraz Łódź – twierdzi Hadyś. – Najdroższa jest oczywiście Warszawa. Ceny niektórych kierunków, szczególnie zarządzania i biznesu, mogą się bardzo różnić w poszczególnych ośrodkach. Mamy w Polsce coraz więcej renomowanych uczelni, które wyceniają się wyżej. Mniej uznane, które dopiero do czołówki chciałyby dołączyć, mają dużo niższe opłaty.
W Hiszpanii studiowanie kosztuje około 200 tys. zł. Zdobywanie wyższego wynagrodzenia w Niemczech czy we Francji jest o około 50 tys. zł droższe. Uczelnie brytyjskie kosztują w UE najwięcej – to wydatek rzędu 450-500 tys. zł.
– Cały czas mówimy o pełnych pięciu latach studiów, czyli całym okresie pobierania nauki, wliczając w to czesne, zakwaterowanie, wyżywienie, drobne wydatki niezwiązane z nauką wprost – podkreśla Hadyś. – Studia za oceanem kosztują 700-750 tys. zł. To jest już naprawdę duża skala.
Z tego względu, że różnice w opłatach na terenie Unii Europejskiej nie są już tak znaczące, jak jeszcze dekadę temu, coraz więcej Polaków wybiera szkoły w innych krajach. Na popularności zyskują unijne programy wymiany, takie jak Erasmus czy Sokrates.
– Oferujemy taki poziom studiowania jak inne kraje UE – mówi Marcin Hadyś. – Wyjazdy na studia to trend nie tylko polski. W ubiegłym roku z możliwości Erasmusa skorzystało ponad 15 tys. studentów. Przepływy między krajami są więc coraz większe.
Według Hadysia coraz częściej rodzice decydują się na regularne odkładanie na studia swojego dziecka. Instytucje finansowe wychodzą im naprzeciw i proponują produkty służące długoterminowemu oszczędzaniu.
– Rodzice dziecka, które rodzi się w tym roku, mogą być prawie pewni, że mniej więcej w 2033 roku zacznie ono studiować – przekonuje Hadyś. – Można o tym wcześniej pomyśleć, zacząć planowanie, wiedząc, że te wydatki są i z całą pewnością będą. Regularnie odkładając określone kwoty, można zgromadzić spory kapitał. W najważniejszym momencie, gdy dziecko rozpocznie naukę na uczelni, będzie on do dyspozycji rodziców lub opiekunów.
Czytaj także
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-25: Gruzini wybierają nowy parlament. Sobotnie wybory mogą przesądzić o kursie kraju na dekady
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-08-30: Bez dobrowolnego wydłużenia aktywności zawodowej Polakom trudno będzie liczyć na wyższe emerytury. Obecni 30-latkowie dostaną jedną czwartą ostatniej pensji
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-07-23: Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.