Newsy

Biedronka promuje zdrowe odżywianie wśród dzieci. Planuje przeprowadzać rocznie 400 warsztatów edukacyjnych

2016-05-05  |  06:40
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska

Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia

  • MP4
  • Sieć Biedronka chce kształtować zdrowe nawyki żywieniowe wśród najmłodszych. We współpracy z Green Factory i Instytutem Żywności i Żywienia zainicjowała cykl warsztatów edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Uczestnicy zajęć uczą się, jak planować codzienną dietę, komponować pełnowartościowe posiłki i przyrządzać zdrowe odpowiedniki tradycyjnych słodyczy. Biedronka planuje przeprowadzać ok. 400 warsztatów rocznie. 

    Jeżeli my, dostarczając odpowiedni produkt, przy okazji będziemy edukować młodzież, to ona będzie wiedziała, w jaki sposób planować swoją dietę, w jaki sposób zdrowo się odżywiać, po jakie produkty sięgać, co jest istotą odżywiania w młodym wieku. Wtedy będziemy wiedzieli, że ta młodzież potem przeniesie te nawyki dalej – mówi agencji informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska S.A.

    We współpracy z Green Factory oraz Instytutem Żywności i Żywienia sieć Biedronka zainicjowała w lutym tego roku cykl warsztatów kulinarno-edukacyjnych „Zielona Kraina” dla dzieci w wieku szkolnym. Zajęcia obejmują interaktywne pogadanki dotyczące zasad prawidłowego żywienia, wspólne przygotowywanie posiłków ze świeżych owoców i warzyw, prezentację zawodu dietetyka i kucharza oraz gry i zabawy edukacyjne. Dzieci uczą się samodzielnie konstruować codzienny jadłospis, odpowiednio komponować pełnowartościowe posiłki oraz przyrządzać zdrowe zamienniki tradycyjnych słodyczy.

    W pierwszej połowie 2016 roku odbędzie się w sumie 200 bezpłatnych warsztatów we Wrocławiu, Białymstoku, Kielcach i Poznaniu. Weźmie w nich udział około 4,5 tys. uczniów i 200 nauczycieli. Sieć Biedronka ma nadzieję, że projekt „Zielona Kraina” będzie się dynamicznie rozwijał – co roku w jego ramach ma się odbywać ok. 400 warsztatów. Organizatorzy mają nadzieję, że dzięki temu zmienią się nawyki żywieniowe nie tylko polskich dzieci, lecz także ich rodziców.

    Bardzo skuteczne jest uczenie rodziców poprzez dzieci. Bardzo często zdarza się, że dzieci, wyedukowane podczas takich warsztatów, przynoszą do domu nowe pomysły na odżywianie, nowe receptury i rodzicom bardzo trudno jest się nie włączyć w to nowe zadanie – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.

    Biedronka uruchomiła także stronę internetową projektu „Zielona Kraina”, na której zamieszczane są konspekty lekcji związanych ze zdrowym odżywianiem. Przygotowane one zostały przez specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia. Mogą stanowić uzupełnienie warsztatów lub być samodzielnym źródłem wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania.

    W Polsce przybywa dzieci borykających się z nadwagą. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że z nadmiarem kilogramów ma problem ponad 22 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. 30 lat temu odsetek ten wynosił zaledwie 10 proc. Otyłości sprzyja przede wszystkim nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie wysokokalorycznych przekąsek pomiędzy posiłkami, zbyt duża ilość oczyszczonych produktów zbożowych, słodyczy, słodkich napojów i nektarów w diecie. Codzienny jadłospis najmłodszych zawiera także zdecydowanie za mało warzyw – najczęściej tylko w postaci pomidora do kanapki na drugie śniadanie.

    Problemem jest także duża ilość pełnotłustych produktów mlecznych, słodkie desery mleczne, zbyt duża ilość mięsa, i to poddanego niezdrowej obróbce termicznej, czyli smażeniu w głębokim tłuszczu, w panierce, np. paluszki rybne. Ryba jest zdrowa, ale jeżeli jest w mące, usmażona, to nie jest już zdrowym produktem – mówi Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Ochrona środowiska

    Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji

    Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.

    Media i PR

    Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa

    Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.