Mówi: | Piotr Bieńko |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | dom mediowy Codemedia |
Firmy farmaceutyczne wydały w tym roku na reklamę ponad 0,5 mld zł
Polacy na leki OTC i suplementy diety wydali w ubiegłym roku ponad 11 mld zł. Wzrost wydatków klientów powoduje również wzrost wydatków firm farmaceutycznych na reklamę. W ciągu ostatnich sześciu lat zwiększył się one prawie trzykrotnie – wynika z danych spółki Codemedia.
Według danych międzynarodowej firmy badawczej IMS Health w 2013 roku Polacy kupili prawie 1,2 mln opakowań leków. Więcej od nas w Unii Europejskiej kupują tylko mieszkańcy Francji, Grecji i Włoch. Firmy farmaceutyczne walcząc o udział w rynku, wydają coraz więcej na działania promocyjne. Z analizy niezależnej agencji mediowej Codemedia wynika, że ich wydatki na reklamę od 2008 do 2014 roku wzrosły trzykrotnie.
– Tylko w tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach wydatki były o 25 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2013 roku. Wydatki firm farmaceutycznych rosną dynamicznie – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes zarządu spółki Codemedia, działającej w segmencie wspierania sprzedaży za pomocą kanałów mediowych.
Od stycznia do sierpnia firmy na ten cel przeznaczyły 500 mln zł. Największa część ich budżetów idzie na zakup czasu antenowego w telewizji (w okresie od stycznia do sierpnia było to 65-70 proc.). Na drugim miejscu jest radio, gdzie inwestowane jest ponad 18,04 proc. budżetów – w ujęciu rocznym to wzrost o nieco ponad 0,5 proc.
Rośnie udział internetu w strukturze wydatków – z 4,54 proc. w 2013 roku do 10,06 proc. w 2014 roku. Według Bieńko branża farmaceutyczna w ostatnim czasie bardzo omijała ten kanał reklamy.
– Chociaż ostatnio wydatki na internet wzrosły dwukrotnie, to są one i tak dużo niższe, niż te przeznaczane na reklamę innych produktów – mówi Piotr Bieńko.
Reklama w magazynach to 5,48 proc. (niewielki spadek o niecały procent w stosunku do porównywalnego okresu 2013 r.). Marginalne udziały mają takie kategorie, jak gazety, kino czy outdoor.
Badania wykazują, że produkty farmaceutyczne w większości przypadków kupują kobiety, nie tylko dla siebie, lecz także całej rodziny. Ważne jest więc odpowiednie zaadresowanie reklamy. Fakt, że Polacy wydają coraz więcej na leki, nie oznacza wcale, że reklama jest skuteczna. Jak podkreśla Bieńko, dywersyfikacja produktów powoduje, że reklamodawcy muszą szukać nowych kanałów dotarcia do klienta.
– Nowe produkty zaczynają być coraz bardziej niszowe. To wymaga bardzo dobrego targetowania. Wiele reklam zamiast trafiać do wąskiego grona odbiorców, trafia do wszystkich. Tym samym bardzo dużo kontaktów reklamowych jest nietrafionych – dodaje prezes Codemedia.
Jesienią firmy farmaceutyczne intensywnie promują leki przeciwgrypowe i suplementy diety.
– Jeżeli spojrzymy globalnie na całość wydatków tej branży, to tak naprawdę cały rok jest sezon, tylko na różne produkty – mówi prezes Bieńko.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-08-01: Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK
- 2025-07-22: Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.