Newsy

PZU chce być dużym graczem na rynku ubezpieczeń zdrowotnych

2013-04-17  |  06:50

PZU chce szerzej rozwijać ofertę ubezpieczeń zdrowotnych. Jednak ubezpieczenia komunikacyjne i życiowe pozostaną podstawowymi produktami spółki. Na tym polu firma notuje sukcesy – udało się zatrzymać spadek udziału w rynku indywidualnych ubezpieczeń komunikacyjnych. Największy polski ubezpieczyciel ma niecałe 30 proc. udziału w rynku ubezpieczeń OC i nieco więcej w rynku AC. 

 – Utrzymaliśmy ten udział w rynku i jesteśmy z tego bardzo zadowoleni. Niektórzy twierdzili, że jest to niemożliwe do zrobienia. Natomiast musimy się rozwijać, musimy szukać nowych nisz dla naszego biznesu i taką niszą są właśnie potencjalnie ubezpieczenia zdrowotne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU S.A.

Klesyk wyklucza jednak rewolucyjne zmiany w ofercie. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki całej branży, gdzie trudno o rewolucję. Jednak – jak przekonuje – oferta zmienia się stale, z kwartału na kwartał. Prezes PZU wiąże duże nadzieje z segmentem ubezpieczeń zdrowotnych.

 – Czego można się spodziewać w najbliższym czasie, to jest – mam nadzieję – interesujących rozwiązaniach dotyczących ubezpieczeń zdrowotnych. PZU powinno stać się jeszcze większym graczem właśnie w tym segmencie – dodaje prezes spółki.

PZU ruszyło z ofensywą w segmencie ubezpieczeń zdrowotnych w ubiegłym roku. Firma proponuje m.in. grupowe ubezpieczenie lekowe, które pokrywa nawet 80 proc. cen leków w aptece. Indywidualni klienci mogą wykupić również ubezpieczenie medyczne, które obejmuje koszty m.in. badań profilaktycznych oraz leczenia szpitalnego.

Jak wynika z prognoz firmy badawczej PMR, rynek ubezpieczeń zdrowotnych powinien rozwijać się w tempie 5-6 proc. rocznie. Jego wielkość w przyszłym roku będzie ok. dwukrotnie większa niż w 2005 r.

Mniej wyłudzeń, więcej kierowców bez OC

Andrzej Klesyk nie przewiduje w najbliższym czasie większych zmian cen ubezpieczeń. Co prawda z roku na rok jest coraz mniej szkód materialnych, ale równocześnie rośnie liczba szkód osobowych. Są one związane np. z wypadkami komunikacyjnymi, ale nie dotyczą uszkodzeń pojazdów, lecz osób uczestniczących w zdarzeniu.

Coraz mniej jest przy tym problemów z wyłudzeniami, które są uznawane za przestępstwo ubezpieczeniowe.

 – Oczywiście, jest to duże wyzwanie dla firmy i dla sektora. Wydaje mi się, że sektor robi bardzo dużo poprzez różne inicjatywy wspólne – mówi Andrzej Klesyk. – U nas skala tych przypadków była kilka lat temu bardzo duża. Widzę, że się trend odwrócił. Ta przestępczość jest już na bardzo niskim poziomie.

Odszkodowania wyłudzają przede wszystkim ci kierowcy, którzy mają więcej niż jedno ubezpieczenie w różnych firmach i za tę samą stłuczkę otrzymują kilka odszkodowań. Innym zachowaniem, z którym walczą ubezpieczyciele, jest uchylanie się od płacenia obowiązkowych składek za ubezpieczenie OC.

 – Jeżeli taki kierowca ma wypadek, to poszkodowany może liczyć na ubezpieczenie. Ale nie składają się na to podatnicy, ale inni kierowcy, którzy są ubezpieczeni. A więc im więcej będzie nieubezpieczonych, tym droższe polisy będą dla tych ubezpieczonych. To jest po prostu oszukiwanie kolegów kierowców – podkreśla rozmówca Newserii.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który w takich przypadkach wypłaca odszkodowania poszkodowanym, szacuje, że ok. 250 tys. kierowców nie posiada obowiązkowego OC. Rocznie fundusz otrzymuje ok. 6,5 tys. roszczeń od osób poszkodowanych w wypadku spowodowanym przez nieubezpieczone (lub niezidentyfikowane) pojazdy. Kosztuje to ubezpieczonych kierowców ponad 70 mln zł rocznie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.