Newsy

Rośnie świadomość i wiedza pacjentów onkologicznych na temat sposobów leczenia nowotworów

2015-10-12  |  06:30

Pacjenci onkologiczni często sami szukają w sieci informacji na ten temat terapii i dzielą się nimi z innymi chorymi. Wymianie opinii służy m.in. portal Onkomapa.pl. Rosnąca z miesiąca na miesiąc liczba odwiedzających wskazuje, że chorzy potrzebują tego typu informacji na temat placówek leczniczych, lekarzy i terapii.

Platforma Onkomapa.pl została stworzony z myślą o tym, żeby dać pacjentom głos, z którego będą mogli skorzystać inni – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agata Polińska z Fundacji Onkologicznej Osób Młodych Alivia, która prowadzi serwis. – To portal, na którym każda osoba mająca doświadczenie kontaktu z placówką zajmującą się w jakiś sposób onkologią może wyrazić o niej i lekarzach tam pracujących swoją opinię. Chodzi między innymi o to, by pacjenci nowo zdiagnozowani łatwiej mogli podejmować decyzje o miejscu leczenia i trafiali od razu w dobre ręce.

W tej chwili, jak informuje Polińska, platforma umożliwia ocenę prawie tysiąca placówek. Są to nie tylko szpitale wielospecjalistyczne, lecz także podmioty o innym charakterze: przychodnie, placówki diagnostyczne i radioterapeutyczne. Portal notuje około 20 tys. odwiedzin miesięcznie. W ciągu niespełna dwóch lat od uruchomienia informacji poszukiwało lub dzieliło się nimi ok. 230 tys. osób.

Wierzymy, że baza będzie się powiększać w najbliższych latach, służąc tym samym pacjentom – przekonuje Agata Polińska. – Nierzadko samym ośrodkom bardzo zależy na takiej opinii, bo portal motywuje administracje do tego, by poprawiać jakość świadczeń i podejście do pacjenta. Wspiera na przykład przestrzeganie praw osób chorych.

Współpraca z ocenianymi placówkami jednak, jak zauważa Agata Polińska, przebiega różnie. Niektóre proszą, żeby przesłać do nich materiały promocyjne, ulotki, plakaty, a pracownicy zachęcają pacjentów, by wystawili ośrodkowi opinię. Po drugiej stronie są placówki, które nie zgadzają się na przeprowadzenie badania.

– Reakcje i współpraca zależą więc od ośrodka i osoby, która nim zarządza – podsumowuje Polińska.

Fundacja Onkologiczna Osób Młodych Alivia powstała w kwietniu 2010 roku. Jej celem jest naświetlanie problemu występowania chorób nowotworowych u osób młodych. Propaguje aktywną postawę wobec choroby i przejęcie inicjatywy w jej leczeniu, w zdobywaniu jak największej liczby informacji na temat konkretnego przypadku i w podejmowaniu decyzji dotyczących leczenia wspólnie z lekarzem. Podpowiada również sposoby ułatwiające dotarcie do informacji, a także sama publikuje na swojej stronie WWW i mediach społecznościowych. W krytycznych sytuacjach pomaga organizować środki finansowe na świadczenia medyczne, które nie są finansowane z NFZ.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ochrona środowiska

Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji

Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.

Media i PR

Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa

Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.