Newsy

Za 30 lat średnia długość życia Polaków wzrośnie o 5 lat. Rynek pracy potrzebuje aktywnych seniorów

2015-05-20  |  06:55

Elementem polityki senioralnej powinny być zarówno polityka zdrowotna i społeczna, jak i przedłużanie aktywności zawodowej osób starszych – przekonują eksperci. Tak zwana srebrna gospodarka to wyzwanie nie tylko dla rządu, lecz także dla samorządów. Na szczeblu lokalnym inicjatywy wspierać mają Gminne Rady Seniorów.

Odpowiedzialni politycy muszą reagować na prognozy demograficzne – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Szczerba, poseł PO, przewodniczący sejmowej Komisji Polityki Senioralnej. – Wielkim wyzwaniem jest kreowanie polityki wobec starości w naszym kraju. Stąd wzięła się inicjatywa powołania stałej Komisji Polityki Senioralnej, która będzie współpracować z rządem w podejmowaniu działań na rzecz zdrowej, aktywnej i godnej starości.

Utworzona w maju ubiegłego roku komisja podejmuje szereg działań z różnych obszarów, m.in. zdrowia, samodzielności, aktywności zawodowej osób 50+, edukacji, aktywności społecznej i kulturalnej oraz wolontariatu.

Zgodnie z założeniami polityki senioralnej państwa do 2020 roku powinna ona integrować różne polityki publiczne, w szczególności zdrowotną i społeczną. Wprawdzie średnia długość życia w społeczeństwie zwiększa się, jednak wciąż problemem pozostaje stan zdrowia seniorów.

Polityka senioralna wymaga też spojrzenia na nowy obszar wyzwań, jakie stanowi srebrna gospodarka czy przedłużanie aktywności zawodowej osób starszych – mówi Michał Szczerba.

Z danych Banku Światowego wynika, że średnia długość życia w Polsce sięga obecnie 78 lat, przy czym kobiety dożywają przeciętnie ponad 80 lat, a mężczyźni 75 lat. Za 30 lat średnia długość życia Polaków wzrośnie o ok. 5 lat.

Blisko co czwarty Polak traci zdolność do pracy przed 65. rokiem życia (Polska jest krajem o jednym z najwyższych odsetków rencistów w populacji), a więc nie będzie w stanie pracować do emerytury. Rośnie liczba chorych na cukrzycę, a choroby układu krążenia są odpowiedzialne za 26,9 proc. zgonów przed 65. rokiem życia oraz za 23,8 proc. przypadków niepełnosprawności, która prowadzi do utraty zdolności do pracy, dlatego niezwykle ważne jest inwestowanie w zdrowie.

Będziemy żyć dłużej. Chodzi więc także o to, żebyśmy przede wszystkim żyli dłużej w zdrowiu, byli bardziej aktywni zawodowo i użyteczni społecznie – podkreśla Szczerba.

Raport organizacji Pracodawcy RP oraz Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce wskazuje, że wpływ zmian demograficznych na krajową gospodarkę i budżet państwa związany jest z dwoma głównymi czynnikami: spadkiem liczby ludności wynikającym z obniżenia tzw. współczynnika dzietności oraz starzeniem się społeczeństwa. Ma to również znaczenie dla spadku liczby osób w wieku produkcyjnym (z 25,9 mln ludzi w 2010 roku do 21,8 mln w 2035 roku), co już obecnie ma wpływ na dostępność wolnych zasobów pracy.

Polityka senioralna jest nie tylko postępowaniem wobec dziś żyjących osób starszych, lecz także przygotowaniem do starości osób młodych, czyli pokazywaniem młodemu pokoleniu, że społeczeństwo i człowiek, jego życie, składa się z różnych faz, które powinny być równoprawne – tłumaczy Michał Szczerba. – Do starości musi przygotowywać się każdy z nas, ale także rząd, parlament i samorząd terytorialny.

Ważnym aktem prawnym, w którego uchwaleniu brała udział Komisji Polityki Senioralnej, jest nowela ustawy o samorządzie gminnym. Na jej mocy w jednostkach samorządu terytorialnego mogą powstawać Gminne Rady Seniorów, ciała przede wszystkim konsultacyjne i doradcze. Ich zadaniem jest reprezentowanie interesów osób starszych i niesamodzielnych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.