Newsy

ZUE: Na następne 2 lata mamy zamówienia na ok. 1 mld zł

2012-03-27  |  06:50
Mówi:Wiesław Nowak
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:ZUE S.A.
  • MP4

    Obok projektów z infrastruktury komunikacji miejskiej i kolejowej, spółka chce pozyskać nowe kontrakty w energetyce. Już teraz wiadomo, że zlecenia firmy na lata 2012-2014 wyniosą prawie 1 mld zł. ZUE zajmie się m.in. budową elementów trakcji tramwajowej na nowym warszawskim moście Marii Curie-Skłodowskiej. Duże inwestycje realizowane będą w Poznaniu, Krakowie i Bydgoszczy.

    Na rynku infrastruktury tramwajowej ZUE z prawie 50-procentowym udziałem jest niekwestionowanym liderem. Projekty realizowane w ramach budowy i modernizacji linii kolejowych dają spółce 10 proc. udziału w rynku kolejowym. Tylko w tym roku łączne nakłady inwestycyjne na obu rynkach sięgną odpowiednio 1 mld zł i 6 mld zł.

     - Z dużych inwestycji, które realizujemy w zakresie infrastruktury miejskiej, to jest budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej w Poznaniu, budowa trasy tramwajowej wraz z tunelem podziemnym ok. 1,5 km również w Poznaniu oraz przedłużenie popularnej Pestki w Poznaniu do dworca kolejowego - wymienia Wiesław Nowak, prezes ZUE SA.

    Inwestycje w Poznaniu, w części realizowanej przez ZUE, sięgną 230 mln zł. Termin ich realizacji przypada na końcówkę 2012 i połowę 2013 roku.

     - Z inwestycji kolejowych realizujemy modernizację stacji w Katowicach, pracujemy na E65 oraz rozpoczęliśmy prace dla Elektrowni Rybnik - dodaje prezes spółki.

    W ramach kontraktu dla Elektrowni Rybnik ZUE do sierpnia 2013 roku przebuduje bocznicę kolejową oraz wewnętrzne drogi dojazdowe wraz z infrastrukturą. Wartość umowy opiewa na blisko 90 mln zł. Jak zapewnia prezes ZUE, firma chce wzmacniać swoją pozycję na rynku energetycznym.

     - Energetyka to kolejny segment, w którym istniejemy, ale do średnich napięć. Przedmiotem naszego zainteresowania są linie przesyłowe wysokiego napięcia. Mamy nadzieję, że również na tym rynku firmy Grupy zaistnieją. Chcielibyśmy, żeby to się stało jeszcze w tym roku - mówi Wiesław Nowak.

    Spółka nie zamierza na razie samodzielnie startować w przetargach na kontrakty energetyczne.

     - Sami nie mamy do końca kompetencji. To znaczy mamy kompetencje fizyczne, ale kompetencje referencyjne, które posiada grupa są niestety zbyt małe. Prowadzimy rozmowy o wspólnym starcie w przetargach w ramach konsorcjum - zaznacza prezes ZUE.

    Jednocześnie dodaje, że spółka nie zamyka się tylko na rynek polski. W Grupie powstał nowy podmiot, który będzie odpowiedzialny za pozyskiwanie i realizację kontraktów na rynkach zagranicznych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.