Wielka zbiórka ubrań i innych tekstyliów w 14 centrach NEPI Rockcastle
W Polsce rocznie aż 2,5 mln ton wszystkich odpadów stanowią odpady tekstylne[1]. Chociaż połowa z nich nadaje się do odzysku, to tak się nie dzieje. Dlatego tak ważna jest edukacja, że niepotrzebnym ubraniom można dać szansę na ponowne wykorzystanie. W tym celu NEPI Rockcastle we współpracy z Game4Planet w 14 centrach handlowych, organizuje zbiórki „DOBRYCH RZECZY”. Celem akcji jest edukacja ekologiczna - traktowania tekstyliów nie jako zbędnych odpadów, ale jako cennych surowców, które mogą otrzymać drugie życie, pozostając w obiegu lub posłużyć jako składnik materiałów kompozytowych. Inicjatywa ma także wymiar społeczny - wsparcie lokalnych organizacji.
Co sekundę na wysypisko trafia ciężarówka pełna tekstyliów[2]. Tymczasem zaledwie ok. 6% niepotrzebnej odzieży jest właściwie zarządzana, czyli trafia do drugiego obiegu lub recyklingu. Oznacza to, że szansę na ponowne wykorzystanie bezpowrotnie tracą setki tysięcy ton ubrań[1].
„Warto wiedzieć, jak możemy wprowadzić w swoje życie cyrkularne nawyki i wybory, aby żyć w sposób bardziej odpowiedzialny i zrównoważony, jak być cyrkularnym na co dzień. Dzielenie się odzieżą czy tekstyliami, które nam już nie służą, jest właśnie przykładem świadomego postępowania w dobie kryzysu klimatycznego, do czego serdecznie zachęcamy. Obecnie, według organizacji Circle Economy, jedynie niecałe 7,2% globalnej gospodarki opiera się na zasadach cyrkularnych, a marnotrawionych jest ponad 90% odpadów, które mogą być wartościowymi surowcami[3] – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability z NEPI Rockcastle.
W TROSCE O ŚRODOWISKO I LOKALNE SPOŁECZNOŚCI
Mając na uwadze dbałość o środowisko, ale także świadomość potrzeby zamykania obiegu tekstyliów NEPI Rockcastle we współpracy z Game4Planet organizuje zbiórki ubrań, butów i innych tekstyliów, które trafią do drugiego obiegu oraz zostaną wykorzystane do produkcji mebli z kompozytu tekstylnego. W tym celu 24 sierpnia we wszystkich 14 centrach handlowych odbędzie się akcja „DOBRE RZECZY – PODZIEL SIĘ I POMAGAJ!”. Inicjatywa będzie miała jeszcze dodatkowy wymiar społeczny, ponieważ zebrane kilogramy przełożą się na wsparcie finansowe wybranej w każdej lokalizacji organizacji.
„Game4Planet to program, w którym nie chodzi tylko o oddawanie niepotrzebnych już ubrań. Warstwa edukacyjna, na której się opieramy, ma na celu pokazanie każdemu człowiekowi, że oddając tekstylia w dobre ręce, przyczynia się do tego, że nie trafi ono na wysypisko czy do spalarni, gdzie uwalniane będą szkodliwe środki do atmosfery. Ubrania mogą stać się czymś więcej – mogą posłużyć do wytworzenia materiałów przemysłowych lub mogą zostać użyte do produkcji kompozytu tekstylnego, z którego powstaną później elementy małej architektury, części tarasów, pomosty, etc. Jest to możliwe dzięki naszym wspólnym działaniom. Coraz wyższą świadomość ekologiczną możemy zobaczyć w ilości ton ubrań, które do nas trafiają. Do połowy lipca 2024 zebraliśmy już prawie 2 mln kg tekstyliów” – mówi Sylwester Beekhoven, Menedżer ds. Biznesu Game4Planet.
To już kolejna inicjatywa edukacyjna nt. idei gospodarki obiegu zamkniętego, w którą NEPI Rockcastle angażuje swoich klientów.
SPOŁECZNE ZAANGAŻOWANIE
Zaangażowanie lokalnej społeczności jest istotne dla powodzenia wszelkich inicjatyw. Skala działania może przynieść wymierne efekty zarówno pod kątem minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko, jak i maksymalizacji pozytywnego wpływu społecznego. Za 1 kg przyniesionych przez uczestników tekstyliów zostanie przekazany 1 zł na cele charytatywne. Zebrane w ten sposób środki finansowe to realne wsparcie na realizację bieżących potrzeb organizacji.
„Nasza inicjatywa jest pretekstem do robienia dobrych rzeczy. Uaktywniamy się do zrobienia przeglądów w swoich szafach, a nawet porządków w domach, dzielimy się wciąż wartościowymi ubraniami czy innymi tekstyliami, wreszcie mamy wpływ na poprawienie warunków funkcjonowania bliskim nam organizacji pełniących istotną rolę dla naszych lokalnych społeczności. Tym samym w myśl nazwy akcji, oddając dobre rzeczy, robimy dobre rzeczy dla innych” – mówi Natalia Tur, Regional Manager NEPI Rockcastle.
Dzięki akcji „DOBRE RZECZY” darowizny otrzymają: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku, Stowarzyszenie Serce Torunia, Stowarzyszenie SIEMACHA Spot w Krakowie, Dom Samotnej Matki Stowarzyszenia Twoja Rodzina w Zielonej Górze, Dom Dziecka "Słoneczko" w Tomaszowie Mazowieckim, Dom Dziecka w Piotrkowie Trybunalskim, Fundacja Dialog w Białymstoku, Towarzystwo Rozwijania Aktywności Dzieci w Wołominie, Dom dla małoletnich matek i kobiet w ciąży prowadzony przez Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Zabrzańskie, Centrum Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Dąbrowie Górniczej oraz Hospicjum dla Dzieci w Olsztynie oraz Fundacja DOM Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym w Opolu.
POMAGAJĄC MOŻNA TEŻ ZYSKAĆ
Za udział w akcji „DOBRE RZECZY” przewidziano różne nagrody, np. rabaty w sklepach czy dodatkowe punkty w aplikacji mobilnej SPOT. Wykaz nagród i zasady ich przyznawania znajdują się w regulaminach akcji w poszczególnych obiektach.
Branża modowa należy do tych, które najbardziej zanieczyszczają środowisko naturalne[4]. Dane nie pozostawiają wątpliwości - 10% globalnej emisji gazów cieplarnianych i 20% zanieczyszczeń wody powstaje jako skutek uboczny produkcji odzieży. Zanieczyszczenia są głównie wynikiem procesów związanych z farbowaniem i aplikowaniem innych chemikaliów na tekstylia[5]. W skali całego globu jedynie 3% surowców wykorzystywanych do produkcji odzieży pochodzi z recyklingu[6]. Akcje takie jak „DOBRE RZECZY” mają za zadanie zmienić te niepokojące statystyki.
Rzeczy w ramach zbiórki zaplanowanej na sobotę, 24 sierpnia można oddać w 12 miastach w Polsce w 14 centrach handlowych NEPI Rockcastle w godz. 10-19. Szczegóły akcji: https://dobre-rzeczy.com/.
***
NEPI Rockcastle (NRP.AS) (JSE.NRP) jest trzecią co do wielkości notowaną na giełdzie firmą działającą w sektorze nieruchomości handlowych w Europie pod względem wartości portfela inwestycyjnego oraz największym właścicielem, operatorem i deweloperem centrów handlowych w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE). Portfolio firmy, o wartości 6,9 mld euro, obejmujące 2,2 mln m² powierzchni GLA, zlokalizowane jest w dziewięciu krajach CEE. Firma jest liderem rynku w Rumunii i Polsce (dwóch największych rynkach NEPI Rockcastle), Bułgarii, Węgrzech i Słowacji, posiadając również centra handlowe w Chorwacji, Czechach, Litwie i Serbii. Wzrost NEPI Rockcastle jest zasilany przez nakłady inwestycyjne o wartości 600 mln euro oraz wspierany przez akwizycje. NEPI Rockcastle posiada dwie kluczowe przewagi strategiczne – unikalne portfolio przestrzeni handlowej na terenie CEE zgromadzone przez ostatnie 15 lat oraz zespół ponad 600 osób, który wnosi niezbędną lokalną wiedzę ekspercką w zakresie nieruchomości handlowych. Firma jest również członkiem Europejskiej Rady Miejsc Handlowych (ECSP) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Nieruchomości Publicznych (EPRA).
W Polsce NEPI Rockcastle jest właścicielem czternastu galerii handlowych: GALERIA WARMIŃSKA OLSZTYN, AURA CENTRUM OLSZTYNA, ALFA BIAŁYSTOK, GALERIA WOŁOMIN, GALERIA TOMASZÓW, FOCUS MALL PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, FOCUS MALL ZIELONA GÓRA, CH KAROLINKA OPOLE, SOLARIS CENTER w OPOLU, CH PLATAN ZABRZE, CH POGORIA DĄBROWA GÓRNICZA, BONARKA KRAKÓW, FORUM GDAŃSK, CH COPERNICUS w TORUNIU.
[1] https://game4planet.pl/?p=21047
[2] https://magazynbiomasa.pl/10-zatrwazajacych-statystyk-dotyczacych-fast-fashion/
[3] https://circulareconomy.europa.eu/platform/en/knowledge/circularity-gap-report-2024
[4] https://www.forbes.pl/biznes/branza-modowa-zagrozeniem-dla-srodowiska-czy-traceability-jest-rozwiazaniem/bd5r857
[5] https://www.europarl.europa.eu/tjw.opics/pl/article/20201208STO93327/wplyw-produkcji-tekstyliow-i-odpadow-tekstylnych-na-srodowisko-infografiki
[6] https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/recykling-tekstylia-odziez-odpady-tekstylne-10891.html

Złodzieje nie mają Świąt

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.