Wielka zbiórka ubrań i innych tekstyliów w 14 centrach NEPI Rockcastle
W Polsce rocznie aż 2,5 mln ton wszystkich odpadów stanowią odpady tekstylne[1]. Chociaż połowa z nich nadaje się do odzysku, to tak się nie dzieje. Dlatego tak ważna jest edukacja, że niepotrzebnym ubraniom można dać szansę na ponowne wykorzystanie. W tym celu NEPI Rockcastle we współpracy z Game4Planet w 14 centrach handlowych, organizuje zbiórki „DOBRYCH RZECZY”. Celem akcji jest edukacja ekologiczna - traktowania tekstyliów nie jako zbędnych odpadów, ale jako cennych surowców, które mogą otrzymać drugie życie, pozostając w obiegu lub posłużyć jako składnik materiałów kompozytowych. Inicjatywa ma także wymiar społeczny - wsparcie lokalnych organizacji.
Co sekundę na wysypisko trafia ciężarówka pełna tekstyliów[2]. Tymczasem zaledwie ok. 6% niepotrzebnej odzieży jest właściwie zarządzana, czyli trafia do drugiego obiegu lub recyklingu. Oznacza to, że szansę na ponowne wykorzystanie bezpowrotnie tracą setki tysięcy ton ubrań[1].
„Warto wiedzieć, jak możemy wprowadzić w swoje życie cyrkularne nawyki i wybory, aby żyć w sposób bardziej odpowiedzialny i zrównoważony, jak być cyrkularnym na co dzień. Dzielenie się odzieżą czy tekstyliami, które nam już nie służą, jest właśnie przykładem świadomego postępowania w dobie kryzysu klimatycznego, do czego serdecznie zachęcamy. Obecnie, według organizacji Circle Economy, jedynie niecałe 7,2% globalnej gospodarki opiera się na zasadach cyrkularnych, a marnotrawionych jest ponad 90% odpadów, które mogą być wartościowymi surowcami[3] – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability z NEPI Rockcastle.
W TROSCE O ŚRODOWISKO I LOKALNE SPOŁECZNOŚCI
Mając na uwadze dbałość o środowisko, ale także świadomość potrzeby zamykania obiegu tekstyliów NEPI Rockcastle we współpracy z Game4Planet organizuje zbiórki ubrań, butów i innych tekstyliów, które trafią do drugiego obiegu oraz zostaną wykorzystane do produkcji mebli z kompozytu tekstylnego. W tym celu 24 sierpnia we wszystkich 14 centrach handlowych odbędzie się akcja „DOBRE RZECZY – PODZIEL SIĘ I POMAGAJ!”. Inicjatywa będzie miała jeszcze dodatkowy wymiar społeczny, ponieważ zebrane kilogramy przełożą się na wsparcie finansowe wybranej w każdej lokalizacji organizacji.
„Game4Planet to program, w którym nie chodzi tylko o oddawanie niepotrzebnych już ubrań. Warstwa edukacyjna, na której się opieramy, ma na celu pokazanie każdemu człowiekowi, że oddając tekstylia w dobre ręce, przyczynia się do tego, że nie trafi ono na wysypisko czy do spalarni, gdzie uwalniane będą szkodliwe środki do atmosfery. Ubrania mogą stać się czymś więcej – mogą posłużyć do wytworzenia materiałów przemysłowych lub mogą zostać użyte do produkcji kompozytu tekstylnego, z którego powstaną później elementy małej architektury, części tarasów, pomosty, etc. Jest to możliwe dzięki naszym wspólnym działaniom. Coraz wyższą świadomość ekologiczną możemy zobaczyć w ilości ton ubrań, które do nas trafiają. Do połowy lipca 2024 zebraliśmy już prawie 2 mln kg tekstyliów” – mówi Sylwester Beekhoven, Menedżer ds. Biznesu Game4Planet.
To już kolejna inicjatywa edukacyjna nt. idei gospodarki obiegu zamkniętego, w którą NEPI Rockcastle angażuje swoich klientów.
SPOŁECZNE ZAANGAŻOWANIE
Zaangażowanie lokalnej społeczności jest istotne dla powodzenia wszelkich inicjatyw. Skala działania może przynieść wymierne efekty zarówno pod kątem minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko, jak i maksymalizacji pozytywnego wpływu społecznego. Za 1 kg przyniesionych przez uczestników tekstyliów zostanie przekazany 1 zł na cele charytatywne. Zebrane w ten sposób środki finansowe to realne wsparcie na realizację bieżących potrzeb organizacji.
„Nasza inicjatywa jest pretekstem do robienia dobrych rzeczy. Uaktywniamy się do zrobienia przeglądów w swoich szafach, a nawet porządków w domach, dzielimy się wciąż wartościowymi ubraniami czy innymi tekstyliami, wreszcie mamy wpływ na poprawienie warunków funkcjonowania bliskim nam organizacji pełniących istotną rolę dla naszych lokalnych społeczności. Tym samym w myśl nazwy akcji, oddając dobre rzeczy, robimy dobre rzeczy dla innych” – mówi Natalia Tur, Regional Manager NEPI Rockcastle.
Dzięki akcji „DOBRE RZECZY” darowizny otrzymają: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku, Stowarzyszenie Serce Torunia, Stowarzyszenie SIEMACHA Spot w Krakowie, Dom Samotnej Matki Stowarzyszenia Twoja Rodzina w Zielonej Górze, Dom Dziecka "Słoneczko" w Tomaszowie Mazowieckim, Dom Dziecka w Piotrkowie Trybunalskim, Fundacja Dialog w Białymstoku, Towarzystwo Rozwijania Aktywności Dzieci w Wołominie, Dom dla małoletnich matek i kobiet w ciąży prowadzony przez Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta Koło Zabrzańskie, Centrum Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Dąbrowie Górniczej oraz Hospicjum dla Dzieci w Olsztynie oraz Fundacja DOM Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym w Opolu.
POMAGAJĄC MOŻNA TEŻ ZYSKAĆ
Za udział w akcji „DOBRE RZECZY” przewidziano różne nagrody, np. rabaty w sklepach czy dodatkowe punkty w aplikacji mobilnej SPOT. Wykaz nagród i zasady ich przyznawania znajdują się w regulaminach akcji w poszczególnych obiektach.
Branża modowa należy do tych, które najbardziej zanieczyszczają środowisko naturalne[4]. Dane nie pozostawiają wątpliwości - 10% globalnej emisji gazów cieplarnianych i 20% zanieczyszczeń wody powstaje jako skutek uboczny produkcji odzieży. Zanieczyszczenia są głównie wynikiem procesów związanych z farbowaniem i aplikowaniem innych chemikaliów na tekstylia[5]. W skali całego globu jedynie 3% surowców wykorzystywanych do produkcji odzieży pochodzi z recyklingu[6]. Akcje takie jak „DOBRE RZECZY” mają za zadanie zmienić te niepokojące statystyki.
Rzeczy w ramach zbiórki zaplanowanej na sobotę, 24 sierpnia można oddać w 12 miastach w Polsce w 14 centrach handlowych NEPI Rockcastle w godz. 10-19. Szczegóły akcji: https://dobre-rzeczy.com/.
***
NEPI Rockcastle (NRP.AS) (JSE.NRP) jest trzecią co do wielkości notowaną na giełdzie firmą działającą w sektorze nieruchomości handlowych w Europie pod względem wartości portfela inwestycyjnego oraz największym właścicielem, operatorem i deweloperem centrów handlowych w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE). Portfolio firmy, o wartości 6,9 mld euro, obejmujące 2,2 mln m² powierzchni GLA, zlokalizowane jest w dziewięciu krajach CEE. Firma jest liderem rynku w Rumunii i Polsce (dwóch największych rynkach NEPI Rockcastle), Bułgarii, Węgrzech i Słowacji, posiadając również centra handlowe w Chorwacji, Czechach, Litwie i Serbii. Wzrost NEPI Rockcastle jest zasilany przez nakłady inwestycyjne o wartości 600 mln euro oraz wspierany przez akwizycje. NEPI Rockcastle posiada dwie kluczowe przewagi strategiczne – unikalne portfolio przestrzeni handlowej na terenie CEE zgromadzone przez ostatnie 15 lat oraz zespół ponad 600 osób, który wnosi niezbędną lokalną wiedzę ekspercką w zakresie nieruchomości handlowych. Firma jest również członkiem Europejskiej Rady Miejsc Handlowych (ECSP) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Nieruchomości Publicznych (EPRA).
W Polsce NEPI Rockcastle jest właścicielem czternastu galerii handlowych: GALERIA WARMIŃSKA OLSZTYN, AURA CENTRUM OLSZTYNA, ALFA BIAŁYSTOK, GALERIA WOŁOMIN, GALERIA TOMASZÓW, FOCUS MALL PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, FOCUS MALL ZIELONA GÓRA, CH KAROLINKA OPOLE, SOLARIS CENTER w OPOLU, CH PLATAN ZABRZE, CH POGORIA DĄBROWA GÓRNICZA, BONARKA KRAKÓW, FORUM GDAŃSK, CH COPERNICUS w TORUNIU.
[1] https://game4planet.pl/?p=21047
[2] https://magazynbiomasa.pl/10-zatrwazajacych-statystyk-dotyczacych-fast-fashion/
[3] https://circulareconomy.europa.eu/platform/en/knowledge/circularity-gap-report-2024
[4] https://www.forbes.pl/biznes/branza-modowa-zagrozeniem-dla-srodowiska-czy-traceability-jest-rozwiazaniem/bd5r857
[5] https://www.europarl.europa.eu/tjw.opics/pl/article/20201208STO93327/wplyw-produkcji-tekstyliow-i-odpadow-tekstylnych-na-srodowisko-infografiki
[6] https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/recykling-tekstylia-odziez-odpady-tekstylne-10891.html

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.
Ochrona środowiska
Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.