Komunikaty PR

Wysoka jakość produktów najważniejsza w budowaniu przewagi rynkowej

2024-09-12  |  12:00
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG
Do pobrania sfs ( 0.16 MB )

Ponad połowa MŚP z sektora przemysłowego (51,3 proc.) uważa, że wysokiej jakości produkt to kluczowy czynnik pozwalający osiągnąć przewagę nad konkurencją. Ankietowani w badaniu Siemens Financial Services w Polsce wskazywali tę odpowiedź najczęściej, niezależnie od tego, w jakiej branży działają. Na kolejnych miejscach znalazły się: najniższe ceny (29 proc.), dobre relacje z kontrahentami (22,3 proc.) i terminowość dostaw (19,7 proc.).

 

Z raportu Index MiU 2023 wynika, że przedsiębiorcy coraz bardziej doceniają znaczenie jakości produktów w budowaniu przewagi konkurencyjnej. W porównaniu z poprzednią edycją badania z 2022 r. współczynnik ten wzrósł o 7 pkt proc. O budowaniu przewagi konkurencyjnej w kraju i zagranicą decyduje jednak nie tylko wysoka jakość produktów końcowych.

 

Według ankietowanych istotnymi czynnikami są także najniższe ceny (29 proc.), dobre relacje z kontrahentami (22,3 proc.), terminowość dostaw (19,7 proc.) oraz szybkość realizacji zamówień (17,7 proc.). Kolejność tych przewag w pewnym stopniu różni się w zależności od branży. Najniższe ceny na drugim miejscu wymieniały firmy spożywcze (27 proc.) oraz przetwarzające tworzywa sztuczne (32 proc.). Z kolei ankietowani z branży obróbki metali, na drugim miejscu wskazywali dobre relacje z kontrahentami (30 proc.).

 

Nowoczesne maszyny mają coraz większe znaczenie

 

Mali i średni przedsiębiorcy dostrzegają też rosnące znaczenie nowoczesnego parku MiU – okazało się to drugim czynnikiem z najwyższym wzrostem wskazań względem poprzedniej edycji badania. W najnowszym badaniu 15,3 proc. ankietowanych oceniło, że jest to istotny obszar budowania przewagi konkurencyjnej, w porównaniu do 10,3 proc. rok wcześniej (wzrost liczby wskazań o 5 pkt proc.). Z kolei 8 proc. uważa, że ważny jest zautomatyzowany park maszynowy (wobec 7,7 proc. w 2022 r.), a 6,3 proc. docenia dysponowanie nowymi, niezawodnymi maszynami (wzrost o 2 pkt. proc. względem 2022 r.).

 

­ – Porównując wyniki badań z raportów Index MiU widzimy, jak zmienia się świadomość przedsiębiorców  - przypisują oni coraz większe znaczenie inwestycjom w sprzęt. Nowoczesne maszyny i urządzenia zapewniają dużo efektywniejsze wykorzystanie surowców i są mniej energochłonne, wspierając tym samym założenia zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie – mówi Katarzyna Kaczmarek, CEO w Siemens Financial Services w Polsce. – Wnioski te potwierdzają również wyniki raportu Siemens Financial Services „Defining Sustainability: How machine builders are leveraging finance to respond to manufacturers’ demands for sustainability-enabling technology and equipment”, z którego dowiadujemy się, że 77 proc. czołowych producentów maszyn na świecie działa na rzecz zrównoważonego rozwoju właśnie poprzez produkcję efektywnych energetycznie maszyn. Wdrażanie nowych technologii jest bardzo istotne dla przedsiębiorstwa, które chce utrzymać wysoką jakość produktów i rozwijać swoją konkurencyjność – dodaje.

Nowoczesne maszyny równie ważne jak pracownicy

Ankietowani w badaniu Siemens Financial Services w Polsce rzadziej wskazywali na znaczenie wykwalifikowanego zespołu pracowników – w poprzedniej edycji badania czynnik ten był wymieniany na 3. miejscu – wskazywało go 25,7 proc. badanych MŚP.  Obecnie znajduje się on na 7. pozycji ze wskazaniem przez 14,7 proc. ankietowanych. Rzadziej wskazywane były też czynniki takie jak terminowość (spadek z 25,3 proc. do 19,7 proc.) oraz szybkość realizacji zamówienia (spadek z 23 proc. do 17,7 proc.).

- Jeżeli porównamy z poprzednim badaniem wyróżniki, które według MŚP z sektora przemysłowego decydują o osiągnięciu przewagi nad konkurencją, widać spadek przewag związanych z łańcuchami dostaw. Jest to w pewnym stopniu efekt dostosowania się przedsiębiorców do sytuacji panującej na rynku. We wcześniejszym badaniu średnio jedna czwarta ankietowanych wskazała, że istotna jest terminowość i szybki czas realizacji zamówienia, natomiast teraz na te wyróżniki zwraca uwagę niemal jedna piąta respondentów. – mówi Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales Siemens Financial Services w Polsce.  –  Obecnie firmy nadal funkcjonują w dynamicznie zmieniających się warunkach. Widać jednak, że wiele z nich dostosowało swoją działalność i stara się przygotować na przyszłe wyzwania – podsumowuje.

 

Nota metodologiczna:

Badanie z przedstawicielami 300 małych i średnich firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research we wrześniu 2023 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży spożywczej, obróbki metali i przetwórstwa tworzyw sztucznych z całej Polski, posiadający własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Nowy Prezes Związku Browary Polskie Biuro prasowe
2025-06-16 | 14:30

Nowy Prezes Związku Browary Polskie

Od 12 czerwca Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie ma nowego prezesa. Mieszko Musiał, na co dzień kierujący Carlsberg Polska, objął tę funkcję na
Przemysł CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?
2025-06-03 | 12:30

CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?

Polityka klimatyczna Unii Europejskiej od lat wyznacza ambitne cele redukcji emisji, stawiając coraz większe wymagania wobec firm działających na wspólnym rynku. Dla wielu
Przemysł MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.