Mówi: | Danuta Dmowska-Andrzejuk, minister sportu Joanna Styczeń-Lasocka, dyrektor generalna Olimpiad Specjalnych Polska Radosław Kędzia, wiceprezes Huawei w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i krajach nordyckich Marcelina Zawadzka, ambasadorka Igrzysk Olimpiad Specjalnych |
500 zawodników z niepełnosprawnością intelektualną powalczy o wyjazd na Światowe Zimowe Igrzyska Olimpiad Specjalnych w 2021 roku. Zawody zaczynają się 4 marca
W Polsce żyje około 1,2 mln osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym 200 tys. ze znaczną niepełnosprawnością. Sport uprawia już ponad 17 tys. zawodników zrzeszonych w kilkuset klubach Olimpiad Specjalnych. W Ogólnopolskich Zimowych Igrzyskach Olimpiad Specjalnych 2020 w Zakopanem i Bydgoszczy, które rozpoczną się 4 marca, o medale powalczy 500 polskich zawodników. – Polscy niepełnosprawni sportowcy mają wspaniałe wyniki – podkreśla Danuta Dmowska-Andrzejuk, minister sportu.
Milion osób w Polsce zmaga się z lekką niepełnosprawnością, a blisko 200 tys. ze znacznym stopniem niepełnosprawności. To właśnie z tą grupą Olimpiady Specjalne Polska prowadzą szeroko pojętą rehabilitację poprzez uprawianie sportu na miarę ich możliwości.
– Sport jest jeden. Musimy zatem wspierać wszystkich sportowców, doceniać ich trud i angażować w działalność sportową, aby angażować ich też społecznie. Ministerstwo Sportu przeznaczyło w tym roku ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej ponad 18,7 mln zł na sport osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową, z czego na sport osób z niepełnosprawnością intelektualną ok. 5 mln zł – mówi agencji Newseria Biznes Danuta Dmowska-Andrzejuk, minister sportu. – Warto wspomnieć, że Ministerstwo Sportu niebawem wystąpi o dodatkowe dofinansowanie – w wysokości 1 mln zł – w ramach Funduszu Solidarności, przeznaczone na promocję sportu osób niepełnosprawnych. Stabilność finansowa z pewnością pomoże naszym zawodnikom w osiąganiu jeszcze lepszych wyników sportowych.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną są coraz bardziej aktywne sportowo. Obecnie w ruchu Olimpiad Specjalnych w Polsce zrzeszonych jest ok. 500 klubów i ponad 17 tys. zawodników. Na arenie międzynarodowej należą do najlepszych – w 2017 roku podczas Światowych Zimowych Igrzysk Olimpiad Specjalnych w Austrii polscy zawodnicy zdobyli 39 medali, w tym 10 złotych. Z ubiegłorocznych Światowych Letnich Igrzysk Olimpiad Specjalnych przywieźli rekordowe 69 medali.
Od 4 do 7 marca w Zakopanem i od 17 do 20 marca w Bydgoszczy polscy sportowcy powalczą o nominację do reprezentacji kraju na XII Światowe Zimowe Igrzyska Olimpiad Specjalnych w 2021 roku.
– To prawie 500 zawodników: narciarzy alpejskich, narciarzy biegowych, biegaczy na rakietach śnieżnych, hokeistów, unihokeistów i łyżwiarzy szybkich. Będzie ich obsługiwało przez kilka dni w Zakopanem i Bydgoszczy prawie 500 wolontariuszy, organizatorów, trenerów, obsługa medyczna i sędziowska – wskazuje Joanna Styczeń -Lasocka, dyrektor generalna Olimpiad Specjalnych Polska.
W Zakopanem o medale w narciarstwie alpejskim, zjazdowym i biegu na rakietach śnieżnych powalczy 230 zawodników. W bydgoskiej hali sportowcy spróbują swoich sił w łyżwiarstwie szybkim, hokeju halowym i unihokeju.
– Nasi zawodnicy to prawdziwi sportowcy. Zgodnie z ideą Pierre’a de Coubertina [ojca nowożytnych igrzysk olimpijskich – przyp. red.] ważny jest dla nich udział w zawodach. Chcą osiągać swoje cele, chcą stawać na najwyższym stopniu podium, więc łzy szczęścia lub porażki będą widoczne również na tych igrzyskach – zauważa Joanna Styczeń-Lasocka.
– W zdrowym ciele zdrowy duch, więc sport jest oczywiście ważny dla każdego. Kiedy nic nie robimy, przychodzą momenty melancholii. Ale trzeba pamiętać, że sport to często działanie w grupie, rywalizacja, zrzeszanie się osób, które są do siebie podobne, mogą złapać kontakt – mówi Marcelina Zawadzka, ambasadorka Olimpiad Specjalnych Polska.
Wspieranie osób niepełnosprawnych, kibicowanie ich zmaganiom sportowym i zachęcanie do tego społeczeństwa jest celem kampanii #GrajmyRazem prowadzonej wspólnie dzięki Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Ministerstwa Sportu.
– Cel kampanii jest taki, żeby społeczeństwo nie zamykało się na osoby niepełnosprawne intelektualnie, tylko pomagało im, było na nie otwarte i przede wszystkim było z nimi – mówi Marcelina Zawadzka.
Jak podkreślają przedstawiciele kampanii, chodzi o to, by uzmysłowić społeczeństwu, że olimpiady specjalne są trzecim filarem ruchu olimpijskiego – obok zwykłych olimpiad oraz paraolimpiad – a sportowcy z niepełnosprawnością intelektualną reprezentują nasz kraj i zdobywają dla niego medale tak samo jak pełnosprawni olimpijczycy i paraolimpijczycy.
Ogólnopolskie Zimowe Igrzyska Olimpiad Specjalnych Zakopan –Bydgoszcz 2020 to pierwsze tak duże wydarzenie, które Olimpiady Specjalne Polska realizują wspólnie z nowym sponsorem głównym – Huawei Polska.
– Olimpiady specjalne budują wartość uczestników i udowadniają, że są takimi samymi ludźmi jak wszyscy inni. Chcielibyśmy, żeby ludzie, którzy nie są w żaden sposób upośledzeni, mieli trochę więcej serca dla osób niepełnosprawnych i ułatwiali im życie. Dlatego cieszymy się, że możemy być częścią tego wydarzenia – tłumaczy Radosław Kędzia, wiceprezes zarządu Huawei w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i krajów nordyckich. – Musimy się skupiać na tym, co nas łączy, a nie na tym, co nas dzieli. Pomagamy niwelować bariery i wykluczenia.
Jak podkreśla, polski oddział Huawei, który działa na rynku od 15 lat, chętnie angażuje się w lokalne inicjatywy i wsparcie potrzebujących.
– W ubiegłym roku nasi pracownicy oddali część swojego podatku, w sumie ponad 700 tys. zł, na TOPR. Wspieramy również edukację poprzez programy takie jak Tysiąc Marzeń i Seeds for the Future (Ziarna Przyszłości). W ramach tego pierwszego przekazujemy książki dla szpitali i uczelni, natomiast w drugim programie identyfikujemy najlepszych studentów z polskich uniwersytetów i wysyłamy ich na program do Chin, żeby poszerzać ich horyzonty i wiedzę – wyjaśnia Radosław Kędzia.

Wirtualna rzeczywistość pomoże walczyć z autyzmem. Opracowywane przez polski start-up narzędzie pozwoli lepiej zrozumieć dzieci z tą chorobą

Prawie 6 mln Polaków nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Aplikacja zamieniająca liczbę kroków na nagrody ma poprawić te statystyki

75 proc. chorób rzadkich dotyka dzieci. Pacjentom brakuje systemowego wsparcia w leczeniu oraz dostępu do nowoczesnych leków

Jacek Rozenek: Moja wiedza o udarze mózgu kiedyś była znikoma. Znajomość objawów tej choroby może uratować życie

W Polsce co 6,5 minuty ktoś doznaje udaru mózgu. Szybkie rozpoznanie objawów może pomóc uniknąć śmierci lub trwałej niepełnosprawności

Alpakoterapia staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Stanowi ona uzupełnienie rehabilitacji ruchowej czy psychoterapii
Czytaj także
- 2021-03-22: Olivier Janiak: Najpierw dostaliśmy z żoną propozycję udziału w „Power Couple”. Niestety przez pandemię musieliśmy zrezygnować
- 2021-04-07: Zainteresowanie terenami inwestycyjnymi nie spada mimo pandemii, jednak wydłużyły się procedury. Największy popyt wykazuje branża logistyczna
- 2021-04-07: W czasie pandemii sklepy notowały sprzedaż rowerów elektrycznych większą nawet o 800 proc. W najbliższej dekadzie to elektryki będą napędzać cały rynek
- 2021-03-12: III Igrzyska Europejskie w 2023 roku to duża szansa na przyciągnięcie inwestycji zagranicznych. Będą pierwszą dużą imprezą sportową w Polsce po pandemii
- 2021-03-16: Małopolska szykuje się na wielkie inwestycje związane z organizacją igrzysk europejskich. Do 2023 roku planowane są nowe drogi, połączenia kolejowe i modernizacja infrastruktury sportowej
- 2021-03-10: Wicepremier Gliński: Igrzyska europejskie to szansa dla Polski w wielu wymiarach. Mogą być pierwszym krokiem w kierunku organizacji igrzysk olimpijskich
- 2021-03-09: Kryzys zaczął wpływać na ceny nieruchomości. Wciąż jednak wiele przemawia za coraz wyższymi stawkami
- 2021-03-08: Wielu Polaków przeniosło swoją aktywność fizyczną do domów. Treningi online pomagają radzić sobie ze stresem i dolegliwościami kręgosłupa
- 2021-03-01: Szef PKOl: Przygotowania sportowców do igrzysk w Tokio w nowej formule. Z powodu pandemii i obostrzeń całe wydarzenie będzie zupełnie inne niż dotychczasowe
- 2021-03-01: W kryzysie inwestorzy szukają zysków na rynku dzieł sztuki. W ubiegłym roku jego wartość wzrosła o 30 proc.
Więcej ważnych informacji
Kalendarium
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu
– Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.
Handel
Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.
Problemy społeczne
Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.
Handel
Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.