Newsy

Allegro chce przejąć część wartego 340 mld zł rynku zakupów firmowych. Na nowej platformie zniżki hurtowe i odroczone płatności cieszą się największym zainteresowaniem

2021-03-03  |  06:35

W czasie pandemii duża część wydatków zakupowych Polaków przeniosła się do e-handlu. Do internetowych zakupów przekonały się również firmy. Według szacunków przytaczanych przez Allegro wartość zakupów firmowych w kanale online przekroczyła 340 mld zł w 2020 roku. Znacząca część tego rynku jest do zagospodarowania przez ofertę giganta polskiego e-commerce, w czym ma pomóc uruchomiona na początku lutego nowa platforma Allegro Biznes. Korzyści dla kupujących to m.in. odroczona płatność do 60 dni i rabaty przy dużych zamówieniach oraz cenniki hurtowe. W ofercie są nie tylko produkty odpowiadające na podstawowe, ale jednocześnie szerokie potrzeby wszystkich przedsiębiorców, np. artykuły papiernicze, produkty do sprzątania czy sprzęt IT. Oferta jest również dostosowana do bardzo specyficznych branż, takich jak warsztaty samochodowe, firmy budowlane czy gabinety kosmetyczne.

– Coraz więcej firm, nie tylko tych największych, zaczęło robić zakupy online. Według raportu ekspertów za 2020 rok handel online w kategorii zakupów firmowych wyniósł prawie 340 mld zł – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dagmara Brzezińska, Commercial Category Management Director w Allegro.

W ubiegłym roku niemal połowa polskich firm dokonała przynajmniej jednego zakupu na Allegro. Z myślą o zakupach firmowych platforma uruchomiła w lutym nową ofertę Allegro Biznes, dostępną dla posiadaczy konta Firma. 

– Ten segment rynku ma ogromny potencjał. Nasze dane za 2020 rok pokazują, że co miesiąc co czwarta polska firma dokonała zakupów na naszej platformie, wydając średnio 900 zł. To oczywiście średnia. Mamy na Allegro firmy, które kupują u nas profesjonalne, bardzo drogie urządzenia, takie jak np. hafciarka za ponad 20 tys. zł, przycinarki do metalu czy urządzenia do badania gęstości mineralnej kości. W ciągu ostatniego roku jeden z klientów kupił na naszej platformie ponad 23 tys. akcesoriów i urządzeń do salonów urody, z kolei inny kupił ponad 15 tys. akcesoriów basenowych – wymienia Dagmara Brzezińska.

Jak podkreśla, Allegro Biznes powstało na bazie dobrze znanej Polakom platformy konsumenckiej, zachowując wszystkie dotychczasowe funkcjonalności i zyskując nowe narzędzia przydatne zarówno tym firmom, które potrzebują różnych produktów do prowadzenia własnej działalności, jak i tym, które je dostarczają. Platforma – ze 120 mln ofert z cennikami netto od około 100 tys. sprzedawców – to największa oferta business-to-business na polskim rynku. W części ofert kupujący mogą liczyć na zniżki przy zakupach hurtowych lub dużych zamówieniach. Klienci robiący zakupy „na firmę” mogą tak ustawić wyniki wyszukiwania, że zobaczą oferty (jest ich ponad 170 mln) tylko od sprzedawców wystawiających faktury oraz cenniki netto.

– Fakt istnienia cenników hurtowych nie oznacza, że musimy hurtowo dokonywać zakupów. Allegro Biznes jest skierowane również do małych i średnich firm, których mamy zdecydowaną większość na naszej platformie – podkreśla Commercial Category Management Director w Allegro. – Oferujemy np. artykuły papiernicze, sprzęt IT czy produkty do sprzątania. W ofercie mamy jednak również produkty dla bardziej specjalistycznych firm, takich jak warsztaty samochodowe, gabinety urody czy firmy budowlane. Zanim uruchomiliśmy Allegro Biznes, bardzo dokładnie przeanalizowaliśmy już istniejące zakupy na naszej platformie i wiemy, że korzystali z nich przedstawiciele właściwie wszystkich branż.

Jedną z funkcjonalności na platformie są odroczone płatności, które dla większości firm mogą się okazać istotnym elementem. W ponad 30 mln ofert kupujący mają na zapłatę nawet do 60 dni. To dwa razy dłużej niż standardowa oferta rynkowa wynosząca 30 dni.

– Ponadto przez dwa miesiące od uruchomienia platformy Allegro Biznes pierwsze 21 dni odroczonej płatności nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami dla kupującego. Z kolei sprzedającym gwarantujemy brak ryzyka utraty płynności finansowej – dostają oni pieniądze od razu w momencie zawarcia transakcji i nie ponoszą również kosztów ubezpieczenia. Warto dodać, że koszt takiego faktoringu na Allegro to 0,5 proc. versus rynkowe 3 proc. – wyjaśnia Dagmara Brzezińska. – Po dwóch tygodniach od uruchomienia Allegro Biznes zauważyliśmy już, że kupujący bardzo chętnie korzystają z tego rozwiązania. Co więcej, średnia wartość zamówień w takim systemie jest 12-krotnie wyższa od standardowych zakupów na firmę.

Kategorie, w których firmy najchętniej dokonują zakupów z odroczoną płatnością, to elektronika (głównie komputery i telefony), sprzęt/wyposażenie budowlane oraz – co ciekawe – zabawki.

– Cały czas dbamy o to, żeby zwiększać liczbę nowych rozwiązań, funkcjonalności i narzędzi, które możemy przedstawić kupującym i sprzedającym. Bardzo ważne są dla nas ich opinie i potrzeby. Na ich podstawie przygotowujemy najlepsze rozwiązania. Natomiast z naszego doświadczenia już teraz wiemy, że są trzy obszary, na których kupującym zależy najbardziej. To przede wszystkim dostęp do bardzo szerokiej oferty, atrakcyjne ceny oraz szybka i wygodna dostawa. I właśnie na tych trzech obszarach będziemy się skupiać – zapowiada Commercial Category Management Director w Allegro.

W planach jest wprowadzenie m.in. usługi Allegro Smart! dla biznesu w obszarze dostaw ciężkich i wielkogabarytowych, programu zwrotów dopasowanych do potrzeb zakupów firmowych czy nowych metod płatności, np. leasingu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy

Rośnie znaczenie dekarbonizacji i ochrony środowiska w działalności przedsiębiorstw. W 2023 roku wyniósł on 61 punktów, podczas gdy 50 oznacza odczyt neutralny, a to, co powyżej – pozytywny. To wynik pierwszego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki, który opracowują Fundacja Instrat, spółka Qemetica i Pracodawcy RP na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród firm członkowskich tej organizacji. W kwestie ekologii angażują się przede wszystkim średnie i duże firmy, znacznie rzadziej najmniejsze podmioty. Podobne dysproporcje widać w liczeniu śladu węglowego i raportowaniu tego rynkowi. Eksperci podkreślają, że w przyszłości działania na rzecz dekarbonizacji i ochrony środowiska mogą mieć kluczowe znaczenie dla wyników finansowych i perspektyw rozwoju przedsiębiorstw.

Surowce

Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota

Banki centralne na całym świecie rozpoczęły lub niebawem rozpoczną obniżki stóp procentowych. Wyjątkiem jest NBP, którego prezes zarzeka się, że przed 2026 rokiem spadku stóp nie będzie. Rosnąca różnica między polskimi a zagranicznymi stopami procentowymi przełoży się na dalsze umocnienie złotego, który i tak w ostatnich miesiącach zaskakuje siłą. Zdaniem Jarosława Niedzielewskiego z Investors TFI zmusi to Radę Polityki Pieniężnej do obniżek stóp wcześniej, niż sama obecnie deklaruje. Z kolei gorsze dane z amerykańskiego rynku pracy sprawiły, że rynki znów uwierzyły w trzy obniżki stóp za oceanem w tym roku, a pierwsza miałaby nastąpić we wrześniu. To osłabi dolara i powinno podbić ceny złota.

Firma

Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej

„Droga ku cyfrowej dekadzie”, czyli program polityki transformacji cyfrowej UE, zakłada, że do 2030 roku ponad 90 proc. unijnych MŚP osiągnie co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych. Dziś postęp w tej dziedzinie w krajach członkowskich Komisja Europejska ocenia jako zbyt wolny i nierównomierny. Polskie mikro-, małe i średnie firmy mają do osiągnięcia tego celu wyjątkowo długą drogę. – Trzy kluczowe bariery to brak wiedzy, czasu i świadomości na temat narzędzi dostępnych na rynku. Natomiast koszt korzystania z narzędzi cyfrowych paradoksalnie w tej chwili nie jest już duży – wskazuje Renata Żukowska, wiceprezeska Fundacji LBC Business Women Foundation.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.