Newsy

ARR: 75 mln euro na żywność dla najuboższych

2012-03-23  |  06:15
Mówi:Lucjan Zwolak
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Agencja Rynku Rolnego
  • MP4

    Jeszcze w marcu Agencja Rynku Rolnego ogłosi przetarg na dostawę żywności w ramach unijnego programu pomocy żywnościowej dla najuboższych. Wartość zamówienia to ok. 58 mln euro. Będzie to już druga transza pomocy. W ramach pierwszej do magazynów  organizacji charytatywnych trafia właśnie żywność o wartości 17 mln euro.

    Agencja Rynku Rolnego administruje w Polsce program "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE". W ramach pierwszej transzy pomocy ARR przekazała już pierwsze partie mleka, serów i masła dla organizacji charytatywnych: Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas i Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej. Kolejne dostawy mają być realizowane w maju.

     - Pierwszy zakres programu w przypadku Polski dotyczy wartości ok. 17 mln euro. To był taki dodatkowy program realizowany w ramach środków pochodzących z interwencji - wyjaśnia Lucjan Zwolak, wiceprezes ARR.

    Komisja Europejska przydzieliła 20 państwom uczestniczącym w programie kwotę ponad 113 mln euro. Z inicjatywy Polski kraje członkowskie wystąpiły do Komisji Europejskiej o utrzymanie zakresu programu z poprzednich lat.

     - UE wyraziła zgodę na kontynuację programu w latach 2012-2013 w równowartości ok. 500 mln euro, z tego do Polski przyznano ok. 75 mln euro. Odliczając 17 mln euro, z których już są prowadzone działania, to w najbliższym czasie rozpoczniemy przetargi na ponad 55 mln euro - mówi Lucjan Zwolak.

    Agencja zamierza ogłosić przetarg jeszcze w marcu, później nastąpi podpisanie umów z przedsiębiorcami i organizacjami charytatywnymi. Dostarczanie zakupionej żywności planowane jest w okresie od lipca do grudnia 2012.

     - W ramach tego programu w Polsce z pomocy korzysta ok. 4 mln potrzebujących. To są nie tylko najubożsi, ale też osoby, które ucierpiały w wyniku klęsk żywiołowych lub szczególnych sytuacji losowych - podkreśla wiceprezes ARR.

    Ponad 75 mln euro daje Polsce drugą pozycję w UE pod względem wielkości budżetu na zakup żywności.

     - Polska zajmuje drugie miejsce w UE w zakresie tego programu. Natomiast nie jest on kierowany tylko do nowych, biedniejszych krajów UE, bo pierwsze miejsce w zakresie wartości tego programu zajmują Włochy. A nie można powiedzieć, że Włochy są biednym krajem UE - mówi Lucjan Zwolak.

    Program "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE" funkcjonuje od 1987 roku, Polska uczestniczy w nim od początku członkostwa w UE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    Handel

    Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

    Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

    Infrastruktura

    Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

    Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.