Newsy

ARR: 75 mln euro na żywność dla najuboższych

2012-03-23  |  06:15
Mówi:Lucjan Zwolak
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Agencja Rynku Rolnego
  • MP4

    Jeszcze w marcu Agencja Rynku Rolnego ogłosi przetarg na dostawę żywności w ramach unijnego programu pomocy żywnościowej dla najuboższych. Wartość zamówienia to ok. 58 mln euro. Będzie to już druga transza pomocy. W ramach pierwszej do magazynów  organizacji charytatywnych trafia właśnie żywność o wartości 17 mln euro.

    Agencja Rynku Rolnego administruje w Polsce program "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE". W ramach pierwszej transzy pomocy ARR przekazała już pierwsze partie mleka, serów i masła dla organizacji charytatywnych: Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas i Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej. Kolejne dostawy mają być realizowane w maju.

     - Pierwszy zakres programu w przypadku Polski dotyczy wartości ok. 17 mln euro. To był taki dodatkowy program realizowany w ramach środków pochodzących z interwencji - wyjaśnia Lucjan Zwolak, wiceprezes ARR.

    Komisja Europejska przydzieliła 20 państwom uczestniczącym w programie kwotę ponad 113 mln euro. Z inicjatywy Polski kraje członkowskie wystąpiły do Komisji Europejskiej o utrzymanie zakresu programu z poprzednich lat.

     - UE wyraziła zgodę na kontynuację programu w latach 2012-2013 w równowartości ok. 500 mln euro, z tego do Polski przyznano ok. 75 mln euro. Odliczając 17 mln euro, z których już są prowadzone działania, to w najbliższym czasie rozpoczniemy przetargi na ponad 55 mln euro - mówi Lucjan Zwolak.

    Agencja zamierza ogłosić przetarg jeszcze w marcu, później nastąpi podpisanie umów z przedsiębiorcami i organizacjami charytatywnymi. Dostarczanie zakupionej żywności planowane jest w okresie od lipca do grudnia 2012.

     - W ramach tego programu w Polsce z pomocy korzysta ok. 4 mln potrzebujących. To są nie tylko najubożsi, ale też osoby, które ucierpiały w wyniku klęsk żywiołowych lub szczególnych sytuacji losowych - podkreśla wiceprezes ARR.

    Ponad 75 mln euro daje Polsce drugą pozycję w UE pod względem wielkości budżetu na zakup żywności.

     - Polska zajmuje drugie miejsce w UE w zakresie tego programu. Natomiast nie jest on kierowany tylko do nowych, biedniejszych krajów UE, bo pierwsze miejsce w zakresie wartości tego programu zajmują Włochy. A nie można powiedzieć, że Włochy są biednym krajem UE - mówi Lucjan Zwolak.

    Program "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE" funkcjonuje od 1987 roku, Polska uczestniczy w nim od początku członkostwa w UE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.