Mówi: | Lucjan Zwolak |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Agencja Rynku Rolnego |
ARR: 75 mln euro na żywność dla najuboższych
Jeszcze w marcu Agencja Rynku Rolnego ogłosi przetarg na dostawę żywności w ramach unijnego programu pomocy żywnościowej dla najuboższych. Wartość zamówienia to ok. 58 mln euro. Będzie to już druga transza pomocy. W ramach pierwszej do magazynów organizacji charytatywnych trafia właśnie żywność o wartości 17 mln euro.
Agencja Rynku Rolnego administruje w Polsce program "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE". W ramach pierwszej transzy pomocy ARR przekazała już pierwsze partie mleka, serów i masła dla organizacji charytatywnych: Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas i Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej. Kolejne dostawy mają być realizowane w maju.
- Pierwszy zakres programu w przypadku Polski dotyczy wartości ok. 17 mln euro. To był taki dodatkowy program realizowany w ramach środków pochodzących z interwencji - wyjaśnia Lucjan Zwolak, wiceprezes ARR.
Komisja Europejska przydzieliła 20 państwom uczestniczącym w programie kwotę ponad 113 mln euro. Z inicjatywy Polski kraje członkowskie wystąpiły do Komisji Europejskiej o utrzymanie zakresu programu z poprzednich lat.
- UE wyraziła zgodę na kontynuację programu w latach 2012-2013 w równowartości ok. 500 mln euro, z tego do Polski przyznano ok. 75 mln euro. Odliczając 17 mln euro, z których już są prowadzone działania, to w najbliższym czasie rozpoczniemy przetargi na ponad 55 mln euro - mówi Lucjan Zwolak.
Agencja zamierza ogłosić przetarg jeszcze w marcu, później nastąpi podpisanie umów z przedsiębiorcami i organizacjami charytatywnymi. Dostarczanie zakupionej żywności planowane jest w okresie od lipca do grudnia 2012.
- W ramach tego programu w Polsce z pomocy korzysta ok. 4 mln potrzebujących. To są nie tylko najubożsi, ale też osoby, które ucierpiały w wyniku klęsk żywiołowych lub szczególnych sytuacji losowych - podkreśla wiceprezes ARR.
Ponad 75 mln euro daje Polsce drugą pozycję w UE pod względem wielkości budżetu na zakup żywności.
- Polska zajmuje drugie miejsce w UE w zakresie tego programu. Natomiast nie jest on kierowany tylko do nowych, biedniejszych krajów UE, bo pierwsze miejsce w zakresie wartości tego programu zajmują Włochy. A nie można powiedzieć, że Włochy są biednym krajem UE - mówi Lucjan Zwolak.
Program "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE" funkcjonuje od 1987 roku, Polska uczestniczy w nim od początku członkostwa w UE.
Czytaj także
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-04-04: Już nawet częściowa rezygnacja z mięsa i nabiału przynosi efekty zdrowotne. Znacząco redukuje też ślad węglowy
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-04: Polska odstaje od innych państw UE w leczeniu raka prostaty. Od kwietnia br. z programu lekowego mogą wypaść kolejne nowoczesne terapie [DEPESZA]
- 2024-01-26: W tym roku WOŚP zagra dla oddziałów pulmonologicznych. Zakupiony sprzęt wesprze diagnostykę i leczenie chorób płuc
- 2024-02-20: Środowisko osób z niepełnosprawnościami wiąże duże nadzieje z obietnicami rządu. Najbardziej wyczekiwana jest ustawa o asystentach osobistych
- 2023-12-22: Boże Narodzenie skłania do dobroczynności. Dwie trzecie Polaków czuje się w tym okresie zmotywowanych do pomagania
- 2023-12-21: Specjalne etykiety mogłyby zniechęcać konsumentów do kupowania mięsa. To skuteczniejsza metoda na ograniczenie jego spożycia niż zakazy czy wzrost cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.