Newsy

Ceny mieszkań w sierpniu i we wrześniu w górę

2013-09-04  |  06:25

 – Sierpień i wrzesień to nie najlepszy czas na zakup mieszkania  uważa Sławomir Wrzosek z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Ceny nieruchomości idą wtedy w górę, co związane jest z dużym zainteresowaniem lokalami wśród studentów i ich rodziców. W październiku ceny na rynku powinny się ustabilizować, ale też nie na długo, bo kolejne miesiące znów mogą przynieść podwyżki.

Ceny mieszkań rosną zazwyczaj w połowie roku. Najwyższe utrzymują się w okresie od sierpnia do końca września, co związane jest z rozpoczynającym się rokiem akademickim.

 – Część klientów szuka mieszkań dla swoich dzieci, które wyjeżdżają na studia do innego miasta – tłumaczy Sławomir Wrzosek. – Niektóre osoby chcą nabyć wtedy nieruchomość w celach zarobkowych, czyli potem przeznaczyć ją pod wynajem.

Pod koniec roku sytuacja powinna się ustabilizować, a ceny mieszkań wrócą do poziomu z pierwszej połowy roku. Eksperci zajmujący się rynkiem nieruchomości przypominają bowiem, że podaż wciąż jest większa niż popyt. Szczególnie, jeśli chodzi o nowe mieszkania, sprzedawane na rynku pierwotnym. Jak mówi Sławomir Wrzosek, wielu klientów wciąż wstrzymuje się z zakupem, czekając na jeszcze niższe ceny. Mogą się jednak nie doczekać.

 – Uważam, że obniżki nie mamy się co spodziewać, ale lekkiego wzrostu na pewno – prognozuje Sławomir Wrzosek.

M.in. dlatego, że stabilizuje się sytuacja gospodarcza. Spada bezrobocie. Inflacja jest na rekordowo niskim poziomie. Zwiększa się siła nabywcza pieniądza. Dla wielu osób nieruchomości stały się alternatywną formą inwestycji, co zacznie zapewne napędzać popyt. Prognozowanemu ożywieniu na rynku mieszkań sprzyjać też będą zapewne niedawne obniżki stóp procentowych. Mimo że wzrosły marże, to kredyty i tak są dużo tańsze niż kilka miesięcy temu.

 – Ktoś, kto płacił we wrześniu 2012 roku raty na poziomie 2 tys. złotych, obecnie płaci 1560 złotych, więc to jest duża oszczędność w budżecie – mówi ekspert.

Jednocześnie zwiększa się dostępność kredytów, jak i zdolność kredytowa przyszłych kredytobiorców. Trudniej jest dzisiaj jedynie o zaciągnięcie pożyczki w obcej walucie, bo Komisja Nadzoru Finansowego zaostrzyła przepisy w tym zakresie.

 – Jeżeli klient ma stałe źródło dochodu, jakiś minimalny wkład własny, to uważam, że bez większych problemów powinien otrzymać kredyt w złotówkach – twierdzi wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej.

Deweloperzy liczą na uruchomienie zapowiadanego przez rząd programu pomocowego "Mieszkanie dla Młodych". MdM ma być dla nich szansą na zwiększenie sprzedaży, tak jak wygaszony w ubiegłym roku programu "Rodzina na swoim".

 – W ostatnim kwartale 2012 roku duża liczba Polaków, chcąc skorzystać z tego programu, składała wnioski kredytowe, które były realizowane już w 2013 roku – przypomina Sławomir Wrzosek.

Program "Mieszkanie dla Młodych" wystartuje prawdopodobnie 1 stycznia 2014 roku. Będzie adresowany do osób, które nie ukończyły 35. roku życia, bez względu na ich stan cywilny. Przyszli beneficjenci będą mogli liczyć na jednorazową, 10-proc. dopłatę państwa do mieszkania, zakupionego na rynku pierwotnym. Rodziny wielodzietne mogą otrzymać nawet dwukrotnie wyższy bonus.

Problemem mogą być limity. Zarówno te, dotyczące powierzchni, bo programem objęte będą mieszkania do 75 m2 włącznie, jak i limity cenowe.

 – Na pewno część deweloperów będzie musiała dostosować ceny do limitów, jakie zaproponuje rząd – przewiduje Sławomir Wrzosek.

Takich problemów nie powinno być w Krakowie, Wrocławiu czy w Poznaniu, gdzie ceny metra kwadratowego powierzchni mieszkania nie są wygórowane.

 – Co do Warszawy, ten limit cen jest nieproporcjonalny do obecnej sytuacji na rynku nieruchomości, więc na pewno osoby chcące nabyć tam nieruchomość będą musiały poszukać dewelopera bądź też oferty dedykowanej pod ten program – mówi ekspert.

Zdaniem Sławomira Wrzoska nie należy spodziewać się nagłego boomu, jeśli chodzi o tempo budowy nowych mieszkań. Tych wciąż nie brakuje, dlatego deweloperzy muszą najpierw wyzbyć się mieszkań, które mają w ofercie. Dopiero później rozpoczynać będą nowe inwestycje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.