Newsy

KNF: Rekomendacja ws. bankowych polis do końca roku

2012-03-13  |  06:20
Mówi:Wojciech Kwaśniak
Funkcja:Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Komisja Nadzoru Finansowego chce regulować rynek bancassurance tak, by chronić interesy klientów i uczynić współpracę między bankami a firmami ubezpieczeniowymi bardziej przejrzystą. Banki ostrzegają, że bardziej restrykcyjna rekomendacja może spowodować, że polisy znikną z ich ofert, a wtedy dostęp do niektórych usług bankowych zostanie ograniczony.

    W opinii KNF klienci nie są dostatecznie informowani o przysługujących im prawach i ich obowiązkach wynikających z umowy ubezpieczenia. Regulator zwrócił uwagę m.in. na zbyt wysokie prowizje pobierane przez banki przy sprzedaży polis. Chce również wyraźnego podziału ról między bankami a zakładami ubezpieczeń.

    Nam chodzi o to, żeby zgodnie z najlepszymi standardami, klient wiedział za co płaci, jakie są obowiązki banków i ubezpieczycieli, żeby ubezpieczenie miało charakter rzeczywisty, a nie teoretyczny i żeby jasno było określone to, które ryzyka bank ma zabezpieczone, a które nie - wymienia Wojciech Kwaśniak, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.

    I podkreśla, że taki czytelny rozkład zwiększy zaufanie społeczeństwa do instytucji bankowych i firm ubezpieczeniowych.

     - Zapowiedzieliśmy, że w porozumieniu z uczestnikami rynku wydamy rekomendację odnośnie dobrych praktyk działania w tym obszarze. Myślę, że do końca roku ona zostanie wydana. Być może na skutek pewnych rozwiązań prawnych, które są w przepisach rangi ustawowej, będzie konieczność zaproponowania drobnych zmian, ale będzie to proces transparentny i nie będzie przebiegał w sposób gwałtowny - zapewnia Wojciech Kwaśniak.

    Do 31 marca banki i firmy ubezpieczeniowe mają czas na przesłanie propozycji ws. sposobów i terminów rozwiązania wskazanych przez KNF nieprawidłowości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

    Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.

    Problemy społeczne

    Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

    Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.

    Edukacja

    W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

    Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.