Newsy

Min. Finansów proponuje: sprzedawcy będą mogli wybrać, którą kartę płatniczą akceptują

2012-07-20  |  06:45

Resort finansów zamierza uregulować kwestie płatności kartą i opłat z tym związanych, by były one niższe. Wśród propozycji zmian, zawartych m.in. w ustawie o usługach płatniczych, jest obowiązek informowania klienta o ponoszonych przez sprzedawcę opłatach. Właściciele punktów handlowych zyskaliby również prawo decydowania, czy daną kartę chcą akceptować.

Negocjacje w sprawie obniżenia opłaty interchange, w których brali udział m.in. bankowcy, akceptanci kart płatniczych i organizacje kartowe,  trwały od października ubiegłego roku. Chociaż zakończyły się kilka tygodni temu, wciąż nie ma zgody wśród uczestników rynku, na to, czy i w jakim tempie powinna nastąpić obniżka stawek.

 – Ministerstwo Finansów już w takcie prac zespołu analizowało różne rozwiązania, przyglądało się rozwiązaniom stosowanym zarówno w Polsce, jak i w innych państwach, chociażby Unii Europejskiej – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria rzeczniczka resortu. – Chociaż liczyliśmy, że dojdzie do porozumienia, bo najlepszym i najskuteczniejszym sposobem byłoby samoregulowanie tej kwestii.

Podmioty, które brały udział w pracach zespołu przy Narodowym Banku Polskim, miały czas do 15 lipca na złożenie deklaracji, czy chcą uczestniczyć w „Programie redukcji opłat kartowych w Polsce". Zrobili to nieliczni.

 – Narodowy Bank Polski stoi na stanowisku, że osiągnięcie obniżek opłat interchange jest obecnie możliwe jedynie w drodze regulacji ustawowej i wynikających z niej indywidualnych decyzji organizacji płatniczych –  napisano w komunikacie NBP.

Sprawą zajmie się teraz resort finansów. Jak zapewniają jego przedstawiciele, prace idą pełną parą. Nowelizacją ustawy o usługach płatniczych ma jeszcze w lipcu zająć się Rada Ministrów. Poza tym Ministerstwo pracuje również nad kompleksowym projektem regulacji w tej dziedzinie.

Opłaty interchange w Polsce są dziś na bardzo wysokim poziomie 1,6 proc., podczas gdy średnia unijna to 0,6 proc. Zdaniem ekspertów hamuje to rozwój sieci miejsc, gdzie możliwa jest płatność kartą. 

W ostatnim czasie swoje propozycje zmian w systemie przedstawili m.in. PiS, PSL czy Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

 – Trudno na razie mówić o terminach, kiedy projekt ustawy obniżającej opłatę interchange mógłby trafić na Radę Ministrów. To są projekty poselskie, więc zależą m.in. od harmonogramu prac parlamentu i Rady Ministrów – mówi Małgorzata Brzoza. – My oczywiście do wszystkich propozycji się odniesiemy i przedstawimy na ich podstawie nasze stanowisko.

Zgodnie z wstępnymi postulatami NBP, obniżanie opłaty od płatności kartą, powinno następować stopniowo. Pierwsza obniżka do poziomu 1,1 proc. miałaby nastąpić od 1 stycznia 2013 roku, a do 2017 roku interchange w Polsce oscylowałoby wokół średniej unijnej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.