Newsy

Prezes UOKiK: parabanki powinny być kontrolowane przez KNF

2013-07-10  |  06:57
Mówi:Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • MP4

    Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów parabanki podobnie jak inne instytucje finansowe powinny zostać objęte nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego. W ostatnich tygodniach UOKiK wszczął 30 postępowań dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez parabanki. Dotyczą one nieuczciwych klauzul umownych, jak również nagannych praktyk rynkowych.  

    W naszej ocenie realna ochrona konsumentów tego rynku wymaga wprowadzenia regulacji ostrożnościowych, czyli objęcia parabanków nadzorem na analogicznych, choć mniej restrykcyjnych zasadach, jak te, którymi objęte są banki – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK. – Uważamy, że to KNF powinien sprawować nadzór, ponieważ jest to instytucja wyspecjalizowana w ostrożnościowym nadzorze nad rynkiem finansowym, którego część stanowią parabanki. Decyzja należy jednak do legislatora – dodaje.

    Firmy pożyczkowe już wyszły z inicjatywą stworzenia kodeksu dobrych praktyk i utworzenia stowarzyszenia firm pożyczkowych, które byłoby swego rodzaju samoregulacją. Dodatkowo sprzeciwiają się one nazywaniu parabankami wszystkich firm zajmujących się udzielaniem krótkoterminowych pożyczek 

    Parabankami są firmy, które zbierają depozyty od klientów indywidualnych, nie posiadając licencji bankowej i obciążają te depozyty ryzykiem, czyli zwyczajnie pożyczają pieniądze, traktując siebie jako pseudobanki – mówi Loukas Notopoulos, prezes Vivus Finance. – Nie chcemy jako branża poważnych, dużych przedsiębiorstw kojarzyć się z firmami, które prowadzą biznes w bramach, które sprzedają tzw. chwilówki w sposób, który daleki jest od standardów prawa.

    Opłaty w parabankach po lupą UOKiK

    Urząd opublikował drugą część raportu w sprawie parabanków. Tym razem uwagi dotyczyły kosztów zaciąganych pożyczek i sposobu informowania klientów o nich. UOKiK zbadał 30 firm i wobec każdej miał zastrzeżenia. Główne zarzuty to podawanie nierzetelnych danych, wprowadzanie klientów w błąd co do wysokości RRSO czy wprowadzanie dodatkowych opłat, co powoduje, że koszty pożyczek są często bardzo wysokie.

     – Wszczęliśmy 30 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Przygotowaliśmy też 12 pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK. 

    Jak podkreśla Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, celem raportu było przede wszystkim zwrócenie uwagi klientów na niedozwolone praktyki stosowane przez parabanki. Liczy również na to, że instytucje, które tym razem nie zostały objęte badaniem, będą dążyły do dostosowania standardów działania do rekomendacji płynących z raportu. W przeciwnym razie muszą liczyć się z kontrolami UOKiK.

     – Dostajemy w odniesieniu do tego sektora bardzo wiele skarg, zarówno ze strony samych konsumentów, jak i rzeczników konsumentów, organów nadzoru finansowego. Niewątpliwie rynek usług finansowych jest objęty bardzo ścisłym i ekstensywnym nadzorem w tym obszarze konsumenckim przez UOKiK – zapowiada Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

    Przed końcem roku Urząd planuje opublikować jeszcze raport dotyczący odwróconej hipoteki i działalności deweloperów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.