Newsy

Wiceprezes PKO BP o opłacie bankowej: Nie jesteśmy zwolennikami nakładania dodatkowych obciążeń pośrednio na naszych klientów

2012-04-17  |  06:28
Mówi:Andrzej Kołatkowski
Funkcja:Wiceprezes Zarządu
Firma:PKO BP
  • MP4

    Prace nad wprowadzeniem opłaty bankowej w Polsce trwają równolegle z pracami nad unijnym podatkiem od transakcji finansowych. Z szacunków Związku Banków Polskich wynika, że jeśli obie opłaty wejdą w życie, będzie to kosztować banki nawet 14 mld zł rocznie. Dlatego bankowcy przestrzegają, że takie obciążenia muszą odbić się na cenach produktów i usług oferowanych klientom.

    Zgodnie z pomysłem Ministerstwa Finansów, opłata bankowa będzie trafiać na specjalny fundusz stabilizacyjny, z którego finansowana będzie doraźna pomoc dla banków. Fundusz ten ma być częścią Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

     - Trzeba pamiętać o tym, że w polskim systemie nadzoru nad bankami my już posiadamy Bankowy Fundusz Gwarancyjny, który zabezpiecza interesy depozytariuszy - podkreśla Andrzej Kołatkowski, wiceprezes PKO BP. - Raczej należałoby popracować nad ewentualnym uzupełnieniem funkcjonowania systemu gwarancji bankowych, który jest organizowany w ramach BFG.

    Trudno wśród bankowców znaleźć zwolenników dodatkowych obciążeń. Jak szacuje Związek Banków Polskich opłata stabilizacyjna tylko w tym roku będzie kosztowała polski sektor bankowy dodatkowe 1,9 mld zł. Natomiast unijny podatek od transakcji finansowych może oznaczać obciążenia na poziomie 8-12 mld zł.

     - Każdorazowo dodatkowe opłaty, które są nakładane na banki muszą być zaabsorbowane w cenach produktów, które są oferowane naszym klientom. Nie jesteśmy więc zwolennikami nakładania dodatkowych obciążeń na banki, a pośrednio na naszych klientów - dodaje Andrzej Kołatkowski.

    Ministerstwo Finansów chce, by opłata bankowa zaczęła obowiązywać jeszcze w tym roku.

    Propozycja Komisji Europejskiej miałaby wejść w życie wraz z nową perspektywą finansową w 2014 roku. Z szacunków Brukseli wynika, że jeśli nowy podatek od transakcji finansowych będzie stosowany we wszystkich 27 państwach UE, wpływy do budżetu z tego tytułu wyniosą ok. 60 mld euro rocznie.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.