Newsy

Wiceprezes PKO BP o opłacie bankowej: Nie jesteśmy zwolennikami nakładania dodatkowych obciążeń pośrednio na naszych klientów

2012-04-17  |  06:28
Mówi:Andrzej Kołatkowski
Funkcja:Wiceprezes Zarządu
Firma:PKO BP
  • MP4

    Prace nad wprowadzeniem opłaty bankowej w Polsce trwają równolegle z pracami nad unijnym podatkiem od transakcji finansowych. Z szacunków Związku Banków Polskich wynika, że jeśli obie opłaty wejdą w życie, będzie to kosztować banki nawet 14 mld zł rocznie. Dlatego bankowcy przestrzegają, że takie obciążenia muszą odbić się na cenach produktów i usług oferowanych klientom.

    Zgodnie z pomysłem Ministerstwa Finansów, opłata bankowa będzie trafiać na specjalny fundusz stabilizacyjny, z którego finansowana będzie doraźna pomoc dla banków. Fundusz ten ma być częścią Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

     - Trzeba pamiętać o tym, że w polskim systemie nadzoru nad bankami my już posiadamy Bankowy Fundusz Gwarancyjny, który zabezpiecza interesy depozytariuszy - podkreśla Andrzej Kołatkowski, wiceprezes PKO BP. - Raczej należałoby popracować nad ewentualnym uzupełnieniem funkcjonowania systemu gwarancji bankowych, który jest organizowany w ramach BFG.

    Trudno wśród bankowców znaleźć zwolenników dodatkowych obciążeń. Jak szacuje Związek Banków Polskich opłata stabilizacyjna tylko w tym roku będzie kosztowała polski sektor bankowy dodatkowe 1,9 mld zł. Natomiast unijny podatek od transakcji finansowych może oznaczać obciążenia na poziomie 8-12 mld zł.

     - Każdorazowo dodatkowe opłaty, które są nakładane na banki muszą być zaabsorbowane w cenach produktów, które są oferowane naszym klientom. Nie jesteśmy więc zwolennikami nakładania dodatkowych obciążeń na banki, a pośrednio na naszych klientów - dodaje Andrzej Kołatkowski.

    Ministerstwo Finansów chce, by opłata bankowa zaczęła obowiązywać jeszcze w tym roku.

    Propozycja Komisji Europejskiej miałaby wejść w życie wraz z nową perspektywą finansową w 2014 roku. Z szacunków Brukseli wynika, że jeśli nowy podatek od transakcji finansowych będzie stosowany we wszystkich 27 państwach UE, wpływy do budżetu z tego tytułu wyniosą ok. 60 mld euro rocznie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.