Newsy

Coraz więcej młodych ludzi wybiera pracę na własny rachunek. Rośnie zapotrzebowanie na narzędzia łączące pracodawców i pracowników

2016-12-15  |  06:30

W odpowiedzi na potrzeby rynku będzie powstawało coraz więcej narzędzi, które będą łączyły pracodawców i pracowników – ocenia Maciej Balsewicz, prezes zarządu bValue.vc. W Polsce spada bezrobocie, jednocześnie ok. 100 tys. miejsc pracy pozostaje nieobsadzonych. W połączeniu z większą liczbą freelancerów wskazuje to na konieczność stworzenia rozwiązań, które pomogą firmom dotrzeć do odpowiednich pracowników.

 Zapotrzebowanie na pracowników jest ogromne. Dlatego rynek pracy w Polsce będzie się coraz bardziej otwierał, to otwarcie będzie bardziej zorganizowane, ale będą też powstawały narzędzia, które będą ułatwiały wiązanie pracodawcy i pracownika. Właśnie takim narzędziem jest Jobsquare – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Maciej Balsewicz, prezes zarządu bValue.vc.

Jobsquare to aplikacja mobilna, która pozwala szybciej i łatwiej znaleźć pracę lub pracownika. Skierowana jest przede wszystkich do młodych ludzi i do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które poprzez ogłoszenia w internecie czy prasie często nie mogły trafić do docelowej grupy kandydatów na pracowników. Zdaniem eksperta tego typu rozwiązania są konieczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę zarysowujące się trendy na rynku pracy.

– Bez otwarcia się rynku pracy Polska nie osiągnie spodziewanych wzrostów. W wielu branżach brakuje ludzi do pracy, za mało jest także pracowników napływowych. Wśród młodych ludzi panuje trend w kierunku bycia freelancerem, w to wpisuje się też zakładanie firm, start-upów, bycie niezależnym, prowadzenie kilku projektów jednocześnie, pracowanie dla kilku firm – przekonuje Balsewicz.

Mimo spadającego bezrobocia (8,2 proc. w listopadzie) liczba wolnych miejsc pracy sięga 100 tys. Bez rozwiązań, które pomogą w dotarciu m.in. do pracowników z krajów ościennych, przede wszystkim ze Wschodu, liczba nieobsadzonych stanowisk będzie rosła. Zwłaszcza że młodzi Polacy coraz częściej wybierają pracę na własny rachunek i uniezależnienie się od przełożonego. W przeciwieństwie do starszego pokolenia nie obawiają się inwestycji we własny biznes. Szacuje się, że obecnie w Polsce działa blisko 3 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Rośnie też liczba start-upów. Z wyliczeń Fundacji StartUp Poland jest ich ok. 2,7 tys.

 W porównaniu do innych krajów brakuje nam tradycji przedsiębiorczości. Niewielu ze starszego pokolenia przejęło wiedzę i biznesowe DNA, niewiele jest firm, które działają od kilku pokoleń. Nadrabiamy to jednak dużą ambicją i zaangażowaniem, chęcią do pracy i wykazywania się. To w tym upatruję dużą przewagę. Na innych rynkach jest to znacznie mniej zauważalne. W krajach zachodnich młodzi ludzie cenią przede wszystkim wygodę i bezpieczeństwo, jakie znajdują w korporacjach – tłumaczy Maciej Balsewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.