Mówi: | Agata Wancio |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktury |
Coraz więcej polskich firm decyduje się na ekspansję zagraniczną. Głównie w Europie
Inwestycje polskich firm za granicą są nadal skromne. Rocznie za granice odpływa z Polski mniej niż 10 milionów dolarów kapitału. Widać jednak, że coraz częściej polscy przedsiębiorcy myślą o interesach poza granicami Polski. Pomaga im w tym częściej niż do tej pory administracja rządowa.
Najczęściej o inwestowaniu w świecie myślą szefowie polskich firm z branży wydobywczej. Liderem, podobnie jak rok wcześniej, jest spółka PKN Orlen. Na trzeciej pozycji pod względem wielkości inwestycji zagranicznych uplasowało się Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
– Są to spółki duże, bardzo często z przeważającym udziałem Skarbu Państwa. Ale też bardzo aktywne są na rynku zagranicznym nasze spółki spożywcze. Naszą chlubą są także spółki zajmujące się oprogramowaniem, usługami IT, między innymi Asseco i Comarch – wymienia Agata Wancio, ekspert Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.
Firma Asseco inwestuje w największej liczbie państw i ma najwięcej filii zagranicznych, bo aż około 70.
Dane Narodowego Banku Polskiego wskazują na to, że powoli, ale systematycznie wzrasta zaangażowanie polskich aktywów za granicą. Na koniec 2011 roku, według wstępnych szacunków, wyniosło ono ok. 44 mld. Przed rokiem było to 39 mld dolarów, a w 2009 roku – 29 mld dolarów.
– Mamy teraz do czynienia ze spowolnieniem gospodarczym na rynkach europejskich, które są głównym odbiorcą naszych inwestycji, więc to i tak nie jest zły wynik. Wiekszość z 25 branych przez nas pod uwagę spółek zwiększyła swoje inwestycje. Niektóre nawet w ciągu roku podwoiły lub potroiły wartość aktywów za granicą – zauważa w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Agata Wancio.
Kierunek inwestycji polskich przedsiębiorców od wielu lat pozostaje bez zmian i jest to głównie Europa Zachodnia i Środkowa. W tym regionie firmy ulokowały ok. 70 proc. (267) swoich filii zagranicznych. Drugim najpopularniejszym kierunkiem jest Europa Wschodnia, gdzie powstało 51 filii. Jednak coraz częściej Polacy decydują się na ekspansję w dalsze zakątki świata.
– Dominuje ciągle Ameryka Północna, ze względu na dość duże powiązania z kapitałem amerykańskim. Stany Zjednoczone są największym odbiorcą naszych inwestycji poza Europą. Natomiast jeśli chodzi o rynki wschodzące, to zdecydowaną przewagę mają kraje azjatyckie, m.in. Chiny, Indie, Korea – zauważa Agata Wancio.
Z analiz Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktury wynika, że polskich przedsiębiorców przekonują do tych rynków m.in. stosunkowo niskie koszty działalności, dobre perspektywy na lokalnych rynkach.
Zdaniem ekspertki IBRKK, polskich inwestycji zagranicznych będzie coraz więcej. To zasługa tego, że ekspansję przedsiębiorców coraz częściej wspierają resorty gospodarki, spraw zagranicznych lub agencje rządowe.
– Firmy potrzebują większego impulsu, wsparcia ze strony rządu czy różnych instytucji, bo w stosunku do koncernów zachodnich są nieco spóźnione na wielu rynkach, więc jest im trudniej. W ciągu ostatniego roku, dwóch lat coraz więcej inicjatyw jest podejmowanych, wdrażanych przez różne agencje rządowe – dodaje Agato Wancio.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.