Newsy

Debiut Grupy PHN możliwy jeszcze przed wakacjami

2012-04-18  |  06:55
Wszystkie newsy
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa

Przygotowania do debiutu Grupy Polski Holding Nieruchomości idą pełną parą. Jeszcze w kwietniu do Komisji Nadzoru Finansowego może wpłynąć prospekt emisyjny spółki. Ministerstwo chce być gotowe do prywatyzacji jak najwcześniej, ale moment transakcji zależeć będzie od nastrojów inwestorów na giełdzie.

 - Plan jest taki, żeby w najbliższym czasie, na koniec miesiąca złożyć prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego i to jest realizowane - mówi Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

Głównym akcjonariuszem Grupy PHN jest Skarb Państwa, który posiada obecnie 100 proc. akcji. Grupa powstała w lipcu ubiegłego roku, po fuzji 3 spółek nieruchomościowych: Polski Holding Nieruchomości, Intraco i Budexpo. Majątek po fuzji, czyli 180 nieruchomości, w tym niezabudowane działki o powierzchni 1,3 tys. ha, wyceniany jest na ponad 2,6 mld zł.

Jak zapowiada wiceminister skarbu, giełdowy debiut spółki możliwy jest jeszcze w tym półroczu.

 - To jest kwestia naszej decyzji. Chcemy być gotowi możliwie najwcześniej. Analizujemy to, co się dzieje na rynkach kapitałowych, by móc wybrać: czy przeprowadzić transakcję, czyli wejść na rynek przed wakacjami czy tuż po wakacjach - wyjaśnia Paweł Tamborski.

Podobnie jak w ubiegłym roku, resort nie zamierza forsować prywatyzacji na siłę i poczeka na dobrą sytuację na giełdzie.

 - To jest kwestia chłonności rynku, tego czy inwestorzy są w tym momencie zainteresowani wydawaniem pieniędzy na nowe propozycje i czy, co do zasady, będzie dobra atmosfera do emisji nowych akcji - podkreśla wiceminister skarbu.

W tym roku rząd chce uzyskać 10 mld zł z prywatyzacji. W II półroczu planowana jest jeszcze sprzedaż udziałów państwa w Zespole Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin. Ponadto Skarb Państwa chce sprzedać kolejne pakiety akcji spółek, które już są notowane na GPW. Chodzi m.in. o PKO BP, KGHM, PZU czy GPW.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.