Newsy

Design thinking staje się kluczową strategią w pracy nad innowacjami. Tę metodę wdraża coraz więcej firm z różnych branż

2021-09-17  |  06:05

Myślenie projektowe, czyli design thinking, polega na twórczym projektowaniu rozwiązań, usług czy produktów, które w centrum zainteresowania stawia potrzeby odbiorcy. Pięcioetapowy proces wymaga stworzenia zespołu projektowego, w skład którego wchodzą eksperci z różnych działów. Nowa metoda prac nad nowymi wdrożeniami w firmie pozwala zwiększyć zaangażowanie pracowników i maksymalnie wykorzystać ich potencjał twórczy. Design thinking na całym świecie jest już podstawową strategią wykorzystywaną w tworzeniu innowacji. Polska ciągle jeszcze dopiero poznaje jej możliwości.

Design thinking to metoda do tworzenia nowych produktów, usług czy procedur firmowych w zespołach. To inspirowanie ludzi do tego, żeby wiedzieli, jak robić nowe rzeczy. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że kiedyś robiło się prace odtwórcze. Teraz świat wymaga tego, żeby pracownicy byli twórczy, tworzyli nowe rozwiązania – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Iwona Gasińska-Mulczyńska, właścicielka Design Thinking Institute.

Praca nad rozwiązaniem tworzonym z wykorzystaniem design thinking (myślenie projektowe) jest pięcioetapowa. Pierwszy to empatyzacja, czyli poznawanie potrzeb użytkownika. Potem określane jest wyzwanie projektowe. Na etapie burzy mózgów powstają pomysły i rozwiązania. Następnie opracowywany jest wstępny model rozwiązania. W ostatnim etapie odbywa się już testowanie gotowego produktu czy usługi.

– Większość projektów, jakie prowadzimy, dotyczy usprawnień wewnątrz organizacji, czyli tworzenia nowych procesów, na przykład tego, w jaki sposób będziemy wdrażać nowych pracowników do firmy. Mogą to być również po prostu nowe produkty dla naszych klientów albo sposoby dotarcia do zupełnie nowej grupy klientów – wymienia właścicielka Design Thinking Institute.

Metoda została wykorzystana między innymi przez firmę SWISS KRONO do stworzenia alternatywnego modelu sprzedaży, który pozwoliłby zaangażować klientów w proces projektowania wnętrza. W procesie opracowywania narzędzia „JEST MIEJSCE” zespół projektowy opierał się między innymi na badaniach przeprowadzonych na konsumentach. W efekcie powstał showroom, w którym klient może zaprojektować swoje wnętrze.

Choć design thinking służy temu, by tworzyć nowe produkty lub usługi, to jego istotą jest integracja pracowników przy poszukiwaniu tych rozwiązań.

Często mówimy, że to jest metoda, która tworzy inspirujących menedżerów. Oni dostają narzędzia, które pomagają im przeprowadzić zespół przez dany proces, wyzwanie czy etap – zaznacza Iwona Gasińska-Mulczyńska. – Design thinking daje nowy język komunikacji zespołom. Ludzie z różnych departamentów, działów pracują jakby tym samym językiem. Łatwiej i szybciej tworzy się nowe projekty w momencie, kiedy zaangażujemy w to cały interdyscyplinarny zespół, a nie tylko pracowników określonego działu, którzy nie mają szerokiego pola widzenia na pozostałe aspekty działania firmy.

Design Thinking Institute opracował autorski program Design Thinking Experience (DTX). Trzyetapowy kurs został przygotowany w wersji dla moderatorów i dla firm. Dzięki niemu można zapoznać się z założeniami metody i praktycznymi kwestiami związanymi z jej wdrażaniem.

Design thinking jest metodą dla chętnych, ale nie ma co zmieniać od razu strategii firmy i wszystkich przerzucać na tę metodę. Na początek warto zdecydować się na krótki kurs online, małe warsztaty, zobaczyć, czy to jest metoda dla mnie, czy jest w tym coś, co mi pasuje. Potem w momencie, kiedy mamy jedną osobę, która chce to robić, ona zaangażuje następną, potem kogoś wyślą na kurs moderatora, mamy już kogoś, kto w firmie może poprowadzić taki proces. Z naszego doświadczenia widzimy, że to się sprawdza najlepiej – przekonuje Iwona Gasińska-Mulczyńska.

Na świecie metoda ta znana jest już od lat 60. ubiegłego wieku, a najmocniej zaczęła się rozwijać w latach 90. Dziś stanowi ona już podstawę projektowania praktycznie każdego rozwiązania. Sprawdza się do wyzwań z różnych branż, od mikrofirm do dużych korporacji. Zgodnie z jej założeniami tworzone są na przykład smartfony, aplikacje mobilne czy usługi bankowe. W Polsce rozwijana jest zaledwie od niespełna dekady.

– Sama nasza firma wykształciła w tym czasie ponad 1,5 tys. moderatorów tej metody. Jest wdrażana we wszystkich organizacjach, na wszystkich poziomach. Ciągle ten trend jest na fali wznoszącej i przyznam, że nie spodziewałam się nawet, że to będzie tak rosło – kwituje przedstawicielka Design Thinking Institute.

Korzyści płynące z tej metody eksperci Design Thinking Institute zaprezentowali podczas jednego z Thursday Gathering. To cykliczne, otwarte dla wszystkich chętnych spotkania łączące warszawską społeczność innowatorów: naukowców, start-upy, inwestorów czy studentów. Odbywają się co czwartek o 17 w budynku Varso na Chmielnej 73. Organizatorem spotkań jest Fundacja Venture Café Warsaw wraz z partnerami. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Handel

Rektor Uczelni Łazarskiego: Ustawa o cyberbezpieczeństwie wymaga ponownych konsultacji. Wątpliwości budzi zgodność z prawem części przepisów [DEPESZA]

– W tym projekcie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa pojawiły się całkowicie nowe przepisy, dotyczące choćby spółki pod nazwą Polskie 5G czy funduszu celowego na rzecz strategicznej sieci bezpieczeństwa. Dlatego potrzebne są ponowne konsultacje – ocenia prof. Maciej Rogalski, rektor Uczelni Łazarskiego. Jak podkreśla, już przy poprzednich wersjach nowelizacji były zgłaszane liczne uwagi z rynku, ale zostały one uwzględnione tylko w niewielkim stopniu. Aktualna wersja projektu nadal zawiera więc szereg wad prawnych i jest wątpliwa pod kątem zgodności z międzynarodowym, unijnym, a nawet polskim prawem.

Bankowość

Kredytobiorcy rezygnują z procesów frankowych w obawie przed wysokimi kosztami. Teraz będą mogli je wytoczyć bez kosztów i opłat początkowych

– Orzecznictwo sądowe jest w tej chwili bardzo przyjazne sprawom konsumenckim – mówi Anna Lengiewicz z kancelarii LWB Lengiewicz Wrońska i Wspólnicy. W sprawach sądowych dotyczących tzw. polisolokat i kredytów frankowych szanse na wygraną sięgają nawet 80–90 proc. Jednak większość konsumentów nie podejmuje żadnych kroków, aby odzyskać swoje pieniądze, obawiając się utraty kolejnych środków na opłacenie prawników i kosztów sądowych. W tym miesiącu ruszył dedykowany im program RePlan, który zapewnia finansowanie takich spraw. Kredytobiorca może w nim liczyć na obsługę prawną i pełne pokrycie kosztów postępowania, a wynagrodzenie zapłaci tylko w przypadku wygranej sprawy.

Transport

Drony przyszłością rynku usług transportowych. Dzięki nim przesyłki mogą być tańsze nawet o 80 procent

Na lotniskach całego świata coraz częściej wykorzystywane są drony cargo. Użycie ich do transportu nawet kilkuset kilogramowych paczek  pozwala obniżyć koszt nawet o 80 proc. Bezzałogowce są już używane między innymi w Australii do dystrybucji leków dla mieszkańców terenów wiejskich. Spółka wyspecjalizowana w transporcie dronowym działa także w Polsce, na lotnisku w Katowicach. Zdaniem analityków rynek logistyki z użyciem dronów wzrośnie w ciągu kilku lat niemal trzykrotnie.

Problemy społeczne

Kolejna pandemia może się pojawić już za sześć–osiem lat. Obecna ujawniła braki w systemie zarządzania kryzysowego

Pandemia COVID-19 pokazała, że polski system ochrony zdrowia nie jest przygotowany na kolejny kryzys o takiej skali – wskazują eksperci Instytutu Jagiellońskiego i postulują systemowe reformy. W raporcie „Jak przygotować polską ochronę zdrowia na kolejne epidemie?” rekomendują wdrożenie 100 działań niezbędnych, żeby przygotować się na wypadek kolejnego zagrożenia epidemicznego. To m.in. efektywniejsze zarządzanie kadrami medycznymi, implementacja technologii mobilnych i rozwiązań IT przydatnych w walce z pandemią, ale i opracowanie odpowiednich strategii komunikacji na czas kryzysu, aby przeciwdziałać manipulacjom opinii publicznej.