Newsy

Dobre perspektywy dla producentów papieru. Rośnie rynek tradycyjnych książek drukowanych

2016-05-04  |  06:35
Mówi:Wolfgang Lübbert
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Arctic Paper
  • MP4
  • Wysokie koszty zakupu celulozy i niskie ceny wysokogatunkowych papierów spowodowały w ubiegłym pogorszenie wyników producentów papieru. Władze Arctic Paper spodziewają się jednak w tym roku stabilizacji cen. Na produkcję papieru coraz mniejszy wpływ ma ekologia, a coraz większy – nowe techniki i technologie. Dobre perspektywy dla producentów ma rynek tradycyjnych drukowanych książek.

    – Na rynku mamy do czynienia z coraz mocniejszą stabilizacją cen. Jednocześnie następuje pewien spadek cen surowców i jeszcze trudno ocenić, jak to przełoży się na wyniki za IIIIV kwartał bieżącego roku. Natomiast generalnie, zarówno w Europie, jak i na rynkach pozaeuropejskich, następuje stabilizacja cenowa – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wolfgang Lübbert, prezes zarządu Arctic Paper.

    W 2015 roku Grupa Arctic Paper zarobiła netto  71 mln zł wobec 98,3 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży były o 1,2 proc. wyższe niż w 2014 roku i wyniosły 2,9 mld zł. Negatywny wpływ na wyniki grupy miały wysokie koszty celulozy w złotych polskich i koronach szwedzkich. Wszystko przez wysoki kurs dolara. W IV kwartale koszty były wyższe o jedną piątą niż rok wcześniej i o niemal 6 proc. niż w III kwartale. W efekcie grupa odnotowała w ostatnich trzech miesiącach roku stratę rzędu 3,5 mln zł.

    Przedstawiciele Grupy oceniają, że cały ubiegły rok był na rynku wysokogatunkowych papierów graficznych bardzo trudny. Popyt na takie produkty w Europie spadł w 2015 roku o 2 proc. Przychody Grupy Arctic Paper ze sprzedaży papieru były w IV kwartale niższe o 0,2 proc. rdr. i o 4,3 proc. w porównaniu z III kwartałem.

    Przez ostatnie 10 lat ekologia była jednym z głównych impulsów do rozwoju nowej jakości w branży. W ostatnich dwóch latach z kolei to się trochę zmieniło. Ten wpływ stawał się coraz mniejszy, a ważniejsze stały się nowe techniki i technologie drukarskie. Z całą pewnością ekologia pozostaje istotna, choć nieco mniej niż jeszcze kilka lat temu – zauważa Lübbert.

    Jak podkreślono w raporcie, spółka koncentruje się na wdrażaniu innowacji w branży papierniczej. W ubiegłym roku uruchomiła produkcję wysokogatunkowych papierów dla nisz rynkowych, które w ocenie spółki są najbardziej rentowne. Przykładowo, w fabryce w Kostrzynie rozpoczęto wytwarzanie specjalnego papieru przeznaczonego do szybkich atramentowych maszyn drukarskich, a w papierni w Munkedal rozwija się produkcja nowej odmiany papieru przeznaczonego dla branży projektowej.

    Najbardziej perspektywiczny jest druk do wykorzystania cyfrowego, a także druk książek. To może być zaskakujące, ale rynek klasycznych książek drukowanych ma potencjał – mówi prezes Arctic Paper. – Najgorsze perspektywy są dla papieru gazetowego. To rzeczywiście jest rynek najbardziej schyłkowy.

    Spółka jest drugim co do wielkości pod względem wolumenu produkcji producentem objętościowego papieru książkowego w Europie.

    Jak podkreśla, choć Polska należy do ważniejszych rynków dla grupy, trendy na nim dostrzegane są zbliżone do pozostałych krajów. W 2015 roku największe przychody grupa pozyskała z rynku niemieckiego – 635,2 mln zł, następne w kolejności były rynki Europy Środkowo-Wschodniej poza Polską (537 mln zł) oraz Skandynawia (405,6 mln zł). Na Polskę przypadło 345,6 mln zł.

    Polska to bardzo ważny rynek europejski. Rozwój tego rynku i jego kształt nie różnią się znacząco od rynków w innych krajach europejskich, np. w Niemczech czy innych państw naszego regionu – podkreśla Wolfgang Lübbert.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy

    Rośnie znaczenie dekarbonizacji i ochrony środowiska w działalności przedsiębiorstw. W 2023 roku wyniósł on 61 punktów, podczas gdy 50 oznacza odczyt neutralny, a to, co powyżej – pozytywny. To wynik pierwszego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki, który opracowują Fundacja Instrat, spółka Qemetica i Pracodawcy RP na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród firm członkowskich tej organizacji. W kwestie ekologii angażują się przede wszystkim średnie i duże firmy, znacznie rzadziej najmniejsze podmioty. Podobne dysproporcje widać w liczeniu śladu węglowego i raportowaniu tego rynkowi. Eksperci podkreślają, że w przyszłości działania na rzecz dekarbonizacji i ochrony środowiska mogą mieć kluczowe znaczenie dla wyników finansowych i perspektyw rozwoju przedsiębiorstw.

    Surowce

    Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota

    Banki centralne na całym świecie rozpoczęły lub niebawem rozpoczną obniżki stóp procentowych. Wyjątkiem jest NBP, którego prezes zarzeka się, że przed 2026 rokiem spadku stóp nie będzie. Rosnąca różnica między polskimi a zagranicznymi stopami procentowymi przełoży się na dalsze umocnienie złotego, który i tak w ostatnich miesiącach zaskakuje siłą. Zdaniem Jarosława Niedzielewskiego z Investors TFI zmusi to Radę Polityki Pieniężnej do obniżek stóp wcześniej, niż sama obecnie deklaruje. Z kolei gorsze dane z amerykańskiego rynku pracy sprawiły, że rynki znów uwierzyły w trzy obniżki stóp za oceanem w tym roku, a pierwsza miałaby nastąpić we wrześniu. To osłabi dolara i powinno podbić ceny złota.

    Firma

    Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej

    „Droga ku cyfrowej dekadzie”, czyli program polityki transformacji cyfrowej UE, zakłada, że do 2030 roku ponad 90 proc. unijnych MŚP osiągnie co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych. Dziś postęp w tej dziedzinie w krajach członkowskich Komisja Europejska ocenia jako zbyt wolny i nierównomierny. Polskie mikro-, małe i średnie firmy mają do osiągnięcia tego celu wyjątkowo długą drogę. – Trzy kluczowe bariery to brak wiedzy, czasu i świadomości na temat narzędzi dostępnych na rynku. Natomiast koszt korzystania z narzędzi cyfrowych paradoksalnie w tej chwili nie jest już duży – wskazuje Renata Żukowska, wiceprezeska Fundacji LBC Business Women Foundation.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.