Mówi: | Krzysztof Szymborski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o. |
Dobre perspektywy dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Szansą są kolej i wsparcie UE
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni czekają dobre lata. Spółka skorzysta na nowej unijnej perspektywie budżetowej, w której porty na skrajach korytarzy transportowych będą odgrywały ważną rolę. BCT przebudowuje terminal kolejowy, bo koleją wyjeżdża ze spółki już niemal połowa towarów, a w najbliższych latach ten odsetek może wzrosnąć.
‒ Polityka unijna w obszarze transportu wyznaczyła korytarze, na których krańcach są porty należące do portów bazowych. To znaczy, że nastąpi koncentracja środków i wysiłków, żeby te korytarze w lepszy sposób obsługiwały europejskie potrzeby transportowe – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. ‒ To jest bieżąca perspektywa, prace nad korytarzami idą i to dosyć szybko.
Szymborski podkreśla, że dzięki unijnej sieci transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T rolą polskich portów jest już nie tylko obsługa towarów z i do Polski, lecz także z innych krajów. Gdańsk i Gdynia leżą na północnym skraju korytarza Bałtyk-Adriatyk, który liczy 2400 kilometrów i dociera m.in. przez Śląsk, Słowację, Czechy i Wiedeń do Bolonii i Rawenny we Włoszech. Odnogi korytarza łączą też m.in. porty w Szczecinie i Świnoujściu.
‒ Naszym zadaniem jest nie tylko obsługa rynku polskiego, lecz także tranzyt na Słowację, o ile będzie zmodernizowane przejście Zwardoń-Skalite, a będzie, bo jest na szlaku korytarza. W pewnej części również tranzyt na Węgry i do Austrii (aż osiągniemy Adriatyk), która również jest w tym szlaku transportowym. W Bolonii jest Interport, olbrzymi, suchy terminal kontenerowy i przeładunkowy – tłumaczy prezes BCT.
Szymborski dodaje, że unijne wsparcie na pewno przyspieszy inwestycje w modernizacje m.in. elektronicznego obrotu dokumentami czy innych aspektów technologicznych i informatycznych. W porcie Gdynia ma się pojawić nowa obrotnica oraz zostanie też pogłębiony tor wodny, co pozwoli na przyjmowanie większych statków i wpłynie na pozycję portu nie tylko w Europie, lecz także na świecie.
Aby w pełni wykorzystać pozycję portu w Gdyni w transeuropejskiej sieci, niezbędne są inwestycje, szczególnie w transport kolejowy, bo jego znaczenie w przewozach międzynarodowych rośnie. Przeładunek kontenerów z i na pociągi jest też bardzo ważny dla BCT. W terminalu w 2013 r. 41 proc. wszystkich ładunków było obsłużonych koleją, to prawie dwukrotnie więcej niż w innych portach.
Szymborski ocenia, że transport kolejowy będzie zyskiwał na znaczeniu z uwagi na postępującą modernizację polskiej sieci. Choć teraz remonty utrudniają przewóz towarów pociągami, za 2-3 lata modernizacja powinna dać efekt w postaci szybszego przejazdu.
Port chce być na to przygotowany, dlatego rozpoczął już modernizację rampy kolejowej. Kontrakt warty ponad 70 mln zł umożliwi m.in. wprowadzanie dłuższych składów na teren terminalu. Prace zakończą się pod koniec pierwszej połowy 2015 r.
‒ Ponieważ rampa kolejowa należy do zarządu portu, postanowił on zainwestować w jej rozbudowę. Będziemy z tego korzystać, dlatego że obroty kolejowe dosyć szybko rosną i zapotrzebowanie na nie wyraźnie wyprzedza inne środki transportu – podkreśla Szymborski. ‒ Na dłuższych dystansach coraz częściej korzysta się z kolei, również wielcy załadowcy, np. polska chemia czy duże firmy, jak IKEA, JYSK, Siemens lub Bosch, chętniej z niej korzystają.
Zarząd portu Gdynia planuje też poprawić dojazd kolejowego do BCT, co zwiększy przepustowość o nawet 40 proc. Te prace zakończą się najwcześniej pod koniec 2016 r. Zakupy sprzętu i poprawę systemów łączności i zarządzania prowadzi też sama spółka BCT.
Czytaj także
- 2025-07-04: 37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.