Newsy

Dochody z wynajmu pokoi gościnnych przy spełnieniu kilku warunków są zwolnione z opodatkowania

2013-07-26  |  06:00
Mówi:Katarzyna Rola-Stężycka
Funkcja:Ekspert
Firma:Tax Care
  • MP4
  • Wynajem pokoju, mieszkania czy domu turystom to coraz popularniejsza forma zarobku w sezonie letnim. Dochody z tego tytułu pod pewnymi warunkami mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z tej możliwości skorzystają m.in. osoby wynajmujące pokoje gościnne w budynkach położonych na terenach wiejskich, w gospodarstwie rolnym, o ile nie dysponują więcej niż pięcioma pokojami.

     – Konieczne jest, aby budynek był położony na terenie wiejskim, w gospodarstwie rolnym. Ponadto można wynajmować nie więcej niż pięć pokoi. Jeżeli wszystkie te warunki są spełnione, wtedy można skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli w ramach tych usług jest również wyżywienie dla turystów, dochody z tego tytuły również mogą być zwolnione z podatku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Rola-Stężycka, ekspert Tax Care.

    Co ważne, wszystkie wymienione wyżej warunki muszą być zachowane i spełnione łącznie, aby móc skorzystać ze zwolnienia. Oznacza to, że przykładowo jeżeli podatnik kupił dom z pięcioma pokojami w górach na wsi, ale nie posiada gospodarstwa rolnego, zwolnienie mu nie przysługuje.

    Dwie formy wynajmu: prywatny i działalność gospodarcza

    Osoba, która zamierza wynajmować turystom pokoje gościnne, całe mieszkanie czy dom, ma dwie możliwości na prowadzenie takiej działalności. Pierwsza to „zwykły” najem prywatny. Osoba fizyczna może wtedy wybrać sposób rozliczania się z fiskusem.

     – Jeżeli podatnik decyduje się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, płaci 8,5 proc. podatek od należności za wynajmowane pokoje. Co istotne, przy tym rozwiązaniu podatnik nie rozliczy żadnych kosztów, poniesionych na wyremontowanie pokoi (np. pomalowanie), przez co nie zmniejszy sobie podstawy opodatkowania – podkreśla ekspertka.

    Koszty związane z remontem można za to odliczyć, jeśli podatnik wybierze opodatkowanie według skali podatkowej.

     – To będzie stawka 18 proc. do przychodów w wysokości 85 tys. zł, i 32 proc. powyżej tej kwoty – przypomina Katarzyna Rola-Stężycka. – Pamiętajmy jednak, że ten próg dochodowy dotyczy wszystkich dochodów podatnika, zarówno z pracy na etacie, jak też z najmu.

    Ekspertka radzi, by decyzję o wyborze formy opodatkowania podjąć uwzględniając planowane na dany rok nakłady np. na prace remontowe.

     – Należy skalkulować, jakie będą przewidywane nakłady na wynajmowane pokoje, domy czy inny lokal, czy będą w związku z tym ponoszone koszty. Jeśli ten etap dana osoba za sobą, to korzystniejsze będzie wybranie formy opodatkowania dochodów ze stawką niższą. Skala podatkowa będzie korzystniejsza, jeżeli wiemy, że do końca roku będziemy mieć wysokie koszty związane z tym wynajmem, co znacznie zmniejszy podstawę opodatkowania i de facto podatek będzie niższy – wyjaśnia ekspertka Tax Care.

    Druga forma wynajmu to działalność gospodarcza. W tym przypadku przedsiębiorca również wybiera spośród dwóch opcji rozliczenia z fiskusem: według skali podatkowej (18 proc. i 32 proc.) lub podatkiem liniowym (stawka 19 proc.).

     – W przypadku podatku liniowego również jest możliwość rozliczenia kosztów, aczkolwiek ta forma opodatkowania istotnie ogranicza możliwość skorzystania z różnych innych rozwiązań preferencyjnych, jak np. możliwość rozliczanie się w zeznaniu rocznym wspólnie z małżonkiem – podkreśla Rola-Stężycka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.