Newsy

E. Bieńkowska: nowy budżet UE będzie finansować innowacyjność

2012-06-06  |  06:50

 – Projekty realizowane z obecnego budżetu UE to wprawka przed tym, co nas czeka w następnej perspektywie – mówi minister rozwoju regionalnego i zapowiada, że nowy budżet będzie nastawiony przede wszystkim na innowacyjność. Teraz Polska ma do dyspozycji kilka miliardów euro na innowacyjność w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Wciąż jednak z wydatkami na badania i rozwój jesteśmy daleko w tyle za innymi krajami UE.

W negocjowanym obecnie unijnym budżecie na lata 2014-2020 innowacyjność ma być priorytetem. Projekt Komisji Europejskiej zakłada, że środki na ten cel zostaną zwiększone z 50 mld do 80 mld euro.

 – Następny budżet UE to będzie budżet na innowacyjność. Zresztą wszystko, co teraz robimy, cały obecny budżet, to jest wprawka przed tym, co nas czeka w następnym budżecie – zapowiada Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.

Komisja Europejska stoi na stanowisku, że innowacyjność powinna być postrzegana jako kluczowy element rozwoju i walki z kryzysem. Dlatego chce, by państwa unijne przeznaczały na ten cel 3 proc. swojego Produktu Krajowego Brutto. Zapowiada również, że będzie oceniać wydatki poszczególnych krajów na badania i rozwój w ramach tzw. semestru europejskiego.

A oceny dotychczasowych osiągnięć na razie są surowe. Większość krajów UE wydaje na ten cel ok. 2 proc. PKB. Wyjątkami są państwa skandynawskie i Niemcy, które znacznie przekraczają wyznaczony na przyszłość cel 3 proc. PKB.

Na tym tle polskie wydatki na innowacyjność nie wyglądają najlepiej. Wydatki z pieniędzy publicznych stanowią 0,53 proc. PKB, natomiast z pieniędzy prywatnych – 0,2 proc. PKB. Za nami są Rumunia, Bułgaria, Litwa i Łotwa.

 – Pieniądze na badania, rozwój i na innowacyjność z roku na rok rosną. W naszym budżecie, mimo że ciągle mniejszym niż w potęgach europejskich, co roku pieniędzy na innowacje jest trochę więcej. Do tego dochodzi masa pieniędzy unijnych – podkreśla minister Bieńkowska.

Chociażby w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, który oferuje ok. 11 mld euro na dofinansowanie projektów.

 – A przecież nie tylko w POIG są tego typu projekty – dodaje Elżbieta Bieńkowska. – To są naprawdę wielkie pieniądze i po prostu powinniśmy tylko iść tą drogą.

Zwiększanie wydatków na innowacyjność to jeden z niewielu punktów budżetu, które znajdują poparcie większości państw członkowskich UE.

Tym bardziej, że według ostatnich danych KE, tempo wzrostu innowacyjności w Unii Europejskiej spada. To powoduje, że coraz bardziej oddalamy się od światowych liderów, czyli USA, Japonii i Korei Południowej, a nawet Chin.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Konsument

Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.