Newsy

Maturzyści wybierają studia. Kierunek powinni dopasować do oczekiwań pracodawców

2013-07-17  |  06:00

Zgodność z zainteresowaniami i to jak wybrany kierunek pomoże w znalezieniu pracy – tymi kryteriami według ekspertów rynku pracy kierować powinni się maturzyści przy wyborze uczelni. Radzą, by uwagę zwrócić także na osiągnięcia jej absolwentów, ale i na powiązania z biznesem, czyli na oferty staży i praktyk.

 Młodzi ludzie najczęściej nie zdają sobie sprawy z tego, co chcą robić. Często wydaje im się, że są dobrzy z matematyki, więc powinni iść na politechnikę, z chemii – więc na medycynę. Myślę, że brakuje im świadomości tego, jak te umiejętności później przekładają się na rynku pracy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Natalia Wyrwińska, lider zespołu  Antal IT Services. – To, na co warto zwrócić uwagę w wyborze uczelni wyższej, to na pewno zgodność z kierunkiem naszych zainteresowań, które powinny się wyklarować już podczas nauki w liceum.

Jednak wybór uczelni i kierunku to de facto wybór naszej specjalizacji. A dziś na rynku pracy to specjaliści w konkretnych dziedzinach są najbardziej poszukiwani.

Przy wyborze uczelni pomocne mogą okazać się rankingi szkół wyższych. Jednak najistotniejsze jest to, jakie praktyczne umiejętności zdobędziemy podczas nauki. 

 – Na wybór uczelni trzeba spojrzeć z perspektywy tego, co uczelnia oferuje oprócz tradycyjnego kierunku kształcenia. Sprawdźmy także, jakie osiągnięcia naukowe ma uczelnia i jej studenci. Popatrzmy także, jakie ma oferty praktyk, staży, wyjazdów zagranicznych, które są bardzo mile widziane przez pracodawców – twierdzi Wyrwińska.

Jak pokazują wyniki Bilansu Kapitału Ludzkiego, zrealizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytet Jagielloński, aż 75 proc. pracodawców ma problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Z badania wynika też, że w 2011 roku pracodawcy oczekiwali od kandydatów przede wszystkim kompetencji samoorganizacyjnych i zdolności interpersonalnych. Pracodawcy zatrudniający specjalistów wymagali też od osób ubiegających się o pracę odpowiedniego wykształcenia (90 proc.) oraz znajomości języka obcego (70 proc.).

Cenne praktyki zawodowe

Współpraca uczelni z biznesem jest obecnie bardzo istotna – studenci dzięki temu zyskują szansę, by jeszcze podczas nauki zdobyć praktyczne doświadczenie. Dziś na współpracę z firmami decyduje się coraz więcej szkół. 

 – Dla pracodawców najważniejsza nie jest wiedza teoretyczna, którą nabywamy podczas wykładów czy ćwiczeń na uczelni, lecz konkretne kompetencje. Te kompetencje różnią się w zależności od tego, jaką drogę kształcenia obieramy, np. dla informatyków jest to umiejętność programowania w konkretnej technologii i jej znajomość – mówi Wyrwińska

M.in. dlatego ważna jest możliwość odbycia podczas studiów praktyk i staży zawodowych, najlepiej zagranicznych.

 – Takie staże to szansa na zwiększenie znajomości języków obcych – twierdzi Wyrwińska. – Sprawiają, że młody człowiek czuje się później pewniej wchodząc np. w projekt międzynarodowy, a większość pracodawców poszukuje osób z bardzo dobrą znajomością języka angielskiego, którzy będą w stanie wykonywać swoją pracę współpracując z kolegami z Indii, Wielkiej Brytanii czy Niemiec – dodaje ekspertka.

Uczelnie umożliwiają uczestnictwo nie tylko w wymianach międzyuczelnianych, takich jak program Socrates–Erasmus, ale coraz częściej także w wymianach zawodowych, takich jak program Leonardo da Vinci.

Więcej na temat
Edukacja Uczelnie dostosowują programy nauczania do potrzeb rynku pracy. Coraz częściej współpracują z pracodawcami Wszystkie newsy
2013-06-24 | 06:45

Uczelnie dostosowują programy nauczania do potrzeb rynku pracy. Coraz częściej współpracują z pracodawcami

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje podział uczelni na ogólnoakademickie i zawodowe. Pozwoli to studentom wybrać miejsce kształcenia pod kątem przyszłej pracy –
Edukacja Nowe programy studiów mają zwiększyć szanse absolwentów na rynku pracy
2013-06-20 | 06:45

Nowe programy studiów mają zwiększyć szanse absolwentów na rynku pracy

Reforma nie dzieli uczelni na lepsze i gorsze, kierunki zawodowe są bardzo potrzebne – uważa prof. Zbigniew Marciniak, były wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jego
Praca Na rynku pracy coraz bardziej liczą się umiejętności, nie dyplomy
2013-04-11 | 06:00

Na rynku pracy coraz bardziej liczą się umiejętności, nie dyplomy

Z danych firmy Sedlak & Sedlak wynika, że najwięcej zarabiają menedżerowie i informatycy. Całkiem nieźle wyglądają też zarobki części handlowców.  Spadek wynagrodzeń

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.