Newsy

Uczelnie dostosowują programy nauczania do potrzeb rynku pracy. Coraz częściej współpracują z pracodawcami

2013-06-24  |  06:45
Mówi:dr Krzysztof Koj
Funkcja:Dziekan Wydziału
Firma:Wydział Zamiejscowy w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu
  • MP4
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje podział uczelni na ogólnoakademickie i zawodowe. Pozwoli to studentom wybrać miejsce kształcenia pod kątem przyszłej pracy – uważają przedstawiciele nauki. Dodają, że temu celowi powinna też służyć stała współpraca uczelni z firmami w formie szkoleń, staży, wykładów praktyków oraz opiniowania przez pracodawców programów kształcenia.

    Współpraca biznesu i nauki powinna zapewniać rzeczywisty wpływ firm na programy kształcenia. Chodzi tu o dostarczanie wykładowców, dodatkowych szkoleń, ale przede wszystkim wpływanie biznesu na programy kształcenia na uczelniach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dr Krzysztof Koj, dziekan Wydziału z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie.

    Władze chorzowskiego Wydziału Wyższej Szkoły Bankowej (WSB) w Poznaniu już od 2008 r. realizują Program Partnerstwa Biznesowego, który polega na współpracy uczelni z firmami prywatnymi. Są nimi m.in. Deloitte, ING Bank Śląski czy agencja PRC Communications. Program zakłada kształcenie studentów tak, aby mogli wykazać się praktycznymi umiejętnościami, dzięki temu zwiększą swoje szanse na znalezienie pracy.

    Uczelnia powinna sobie odpowiedzieć na pytanie, jacy absolwenci będą potrzebni za trzy lata lub za pięć lat, bo tyle trwa kształcenie studenta. Powinna przewidywać trendy rynkowe i w tym mogą pomóc badania marketingowe i pracodawcy. Kontakt uczelni z biznesem musi być stały. Uczelnia musi wzbudzić zaufanie pracodawców, żeby zechcieli z nią rzeczywiście rozmawiać i żeby w tej współpracy z uczelnią mieli interes, np. ukształtowanie absolwenta pod siebie, pod własne potrzeby – wyjaśnia dr Koj.

    Realizowany przez chorzowski wydział WSB program umożliwia firmom rzeczywiste wpływanie na programy kształcenia. Służą temu wykłady praktyków, warsztaty, szkolenia, analiza business case’ów oraz organizowane przez uczelnię i firmy staże oraz praktyki. Słuchacze, którzy z nich korzystają realizują pod okiem specjalistów konkretne zadania dla firm. Daje im to możliwość nie tylko zaznajomienia się ze specyfiką pracy u danego pracodawcy, ale także umożliwia nawiązanie kontaktów zawodowych, które w przyszłości będą mogli wykorzystać podczas poszukiwania pracy.

    Istotnym plusem Programu Partnerskiego jest możliwość wzięcia udziału w zajęciach specjalnie przygotowywanych przez praktyków na co dzień zajmujących się danym zagadnieniem w pracy zawodowej.

    – Firmy szukają absolwentów o dwojakich kompetencjach. Po pierwsze to są kompetencje wspólne dla różnych kierunków, tzw. kompetencje miękkie: komunikacja, negocjacje, relacje z klientem, umiejętność autoprezentacji, umiejętność pracy w grupie. Takie wymagania otrzyma każdy absolwent. Druga grupa kompetencji jest dostosowana do danego kierunku. Np. jeżeli ktoś jest absolwentem finansów i rachunkowości to powinien umieć zrobić podstawowy bilans firmy oraz prowadzić księgowość firmy – podkreśla dziekan Wydziału WSB w Chorzowie.

    Ważnym elementem dostosowania uczelni do wymogów rynku pracy są tzw. Krajowe Ramy Kwalifikacji – projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych od lipca 2010 roku. Jego celem jest opracowanie systemu opisującego efekty uczenia się, który będzie potwierdzał rzeczywiste kompetencje osoby poszukującej pracy. Stawia on przede wszystkim na praktyczność wykształcenia.

    Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego stawia obecnie na efekty kształcenia, przestało już mówić, jakie dokładnie przedmioty powinny być wykładane i jakie treści uczelnia powinna wyłożyć, mówi tylko do jakich efektów kształcenia powinniśmy dojść. Daje to uczelniom dużo swobody poprzez dopuszczenie do wykładów praktyków z danej dziedziny – stwierdza dr Koj.

    Chorzowska szkoła kładzie także duży nacisk na przygotowanie samych wykładowców do nowego systemu kształcenia.

    Będziemy coraz bardziej stawiać na trenerów, na praktyków. Będziemy bardzo wyraźnie oddzielać studia o profilu praktycznym i studia o profilu akademickim. Uważam, że podział uczelni na akademickie i praktyczne jest bardzo dobrym pomysłem ze strony ministerstwa nauki, bo pozwoli studentom zorientować się już na starcie, czego mogą się po uczelni spodziewać – reasumuje dziekan wydziału WSB.

    Więcej na temat
    Edukacja Maturzyści wybierają studia. Kierunek powinni dopasować do oczekiwań pracodawców Wszystkie newsy
    2013-07-17 | 06:00

    Maturzyści wybierają studia. Kierunek powinni dopasować do oczekiwań pracodawców

    Zgodność z zainteresowaniami i to jak wybrany kierunek pomoże w znalezieniu pracy – tymi kryteriami według ekspertów rynku pracy kierować powinni się maturzyści przy
    Edukacja Nowe programy studiów mają zwiększyć szanse absolwentów na rynku pracy
    2013-06-20 | 06:45

    Nowe programy studiów mają zwiększyć szanse absolwentów na rynku pracy

    Reforma nie dzieli uczelni na lepsze i gorsze, kierunki zawodowe są bardzo potrzebne – uważa prof. Zbigniew Marciniak, były wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jego
    Praca Na rynku pracy coraz bardziej liczą się umiejętności, nie dyplomy
    2013-04-11 | 06:00

    Na rynku pracy coraz bardziej liczą się umiejętności, nie dyplomy

    Z danych firmy Sedlak & Sedlak wynika, że najwięcej zarabiają menedżerowie i informatycy. Całkiem nieźle wyglądają też zarobki części handlowców.  Spadek wynagrodzeń

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.