Mówi: | Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange Dominika Staniaszek, liderka pracowni Orange w Kozerkach |
Mniej niż 60 proc. mieszkańców wsi korzysta z internetu. Polska w ogonie cyfrowej Europy pod względem dostępu do łączy szerokopasmowych w małych miejscowościach
Liczba Polaków o co najmniej podstawowych umiejętnościach cyfrowych rośnie. Z internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta 67 proc. osób, ale na wsiach jest ich mniej niż 60 proc. Tylko 1 z 10 nastolatków wykorzystuje internet do twórczych działań. Nadrobieniu różnic względem unijnej średniej i kształceniu kompetencji cyfrowych Polaków mają służyć Pracownie Orange. W 100 multimedialnych świetlicach odbywają się zajęcia kodowania, prototypowania czy robotyki. Niemal 70 proc. lokalnych liderów przyznaje, że dzięki pracowniom zwiększyło swoje kompetencje cyfrowe.
– Statystyki mówią, że mniej więcej 2/3 dorosłych Polaków regularnie, przynajmniej raz w tygodniu, korzysta z dostępu do internetu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange. – Nowe technologie dają nam szanse, dlatego warto podnosić kompetencje cyfrowe i pokazywać, jak twórczo i bezpiecznie z nich korzystać.
W publikowanym corocznie przez Komisję Europejską indeksie gospodarki i społeczeństwa cyfrowego (DESI) Polska zajęła 24. pozycję spośród 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. Na niską pozycję wpływa m.in. zasięg stałych łączy szerokopasmowych (87 proc.) i rozwój stałych łączy szerokopasmowych (61 proc.). Choć z danych CBOS wynika, że 67 proc. dorosłych Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z internetu, a wśród mieszkańców dużych miast ten odsetek sięga 80 proc., to w przypadku mieszkańców wsi odsetek jest dużo niższy i wynosi 59 proc. Pracownie Orange, które działają w małych miasteczkach i wsiach, mają pomóc to zmienić.
– Pracownie Orange to sieć 100 miejsc w całej Polsce, zlokalizowanych w niewielkich ośrodkach, w której siłą jest kreatywność cyfrowych liderów pomagających stawiać pierwsze kroki w cyfrowym świecie najmłodszym. Ważnym aspektem edukacji jest bezpieczne korzystanie z internetu, świadome, ale też twórcze, które pomaga rozwijać zainteresowania – podkreśla Ewa Krupa.
Choć rośnie odsetek osób, które napisały program komputerowy (z 2,6 proc. w 2016 roku do 4,12 w 2017 roku), to do średniej europejskiej wciąż nam daleko. Mimo że – jak wynika z polskiej edycji międzynarodowego badania EU Kids Online 2018 – 85 proc. nastolatków codziennie lub prawie codziennie łączy się z siecią za pośrednictwem smartfona, a 15 proc. spędza w internecie nawet 5 godzin dziennie. Tylko 10 proc. twórczo wykorzystuje możliwości sieci.
– Staramy się inspirować i pokazywać np. naukę programowania jako bardzo ciekawy obszar, tzw. trzeci język. Mówimy językiem ojczystym, uczyliśmy lub uczymy się języka obcego, a teraz mamy też język urządzeń, aplikacji, który jest bardzo istotny, szczególnie jeżeli chcemy zdobyć atrakcyjny zawód w przyszłości – ocenia prezes Fundacji Orange. – Oferta pracowni jest skierowana także do osób dorosłych, którzy np. dzięki znajomości tworzenia CV w sposób atrakcyjny, mogą się rozwijać, tworzyć własne biznesy lokalne i promować je w internecie.
Badania Orange wskazują, że 70 proc. lokalnych liderów Pracowni dzięki udziałowi w programie zwiększyło swoje kompetencje cyfrowe, a 83 proc. zdobyło nowe umiejętności w obszarze animowania lokalnych społeczności. To o tyle istotne, że Pracownie Orange mają wspierać lokalne społeczności i wzmacniać więzi. W większości przypadków multimedialne świetlice pełnią funkcję centrum, są miejscem spotkań i przestrzenią do wspólnej aktywności. Wypełniają lukę w ofercie kulturalno-edukacyjnej małych miejscowości.
– Pracownia Orange zmieniła Kozerki i jej mieszkańców. Zyskaliśmy miejsce, dzięki któremu mieszkańcy mogą się integrować. Mogą tutaj przychodzić i korzystać z naszej bogatej oferty zajęć, bo właśnie wygrana Pracownia pozwoliła nam rozwinąć ofertę zajęć o warsztaty, które dotyczą wykorzystania nowych technologii – przekonuje Dominika Staniaszek, liderka Pracowni Orange w Kozerkach, gdzie z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości otwarto setną placówkę.
Aby wzbogacić ofertę, w pracowniach organizowany jest Tydzień Pracowni Orange, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Zajrzyj do przyszłości”.
– Staramy się wyobrazić sobie, jak nasze życie, bez względu na to, gdzie jesteśmy, będzie mogło wyglądać za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat. Temu dedykowane są różnego rodzaju zajęcia z robotami, warsztaty graficzne, zajęcia z bezpiecznego korzystania z internetu. W ten sposób chcemy wypromować otwartość na nowe technologie w niewielkich ośrodkach. To język przyszłości, którego wszyscy musimy się nauczyć – tłumaczy Ewa Krupa.
– Przede wszystkim stawiamy na to, żeby pokazać dzieciom i młodzieży, jak w bezpieczny sposób korzystać z internetu. Chcemy pokazać podstawy programowania z wykorzystaniem gier hybrydowych oraz robotów. Dodatkowo będziemy wspólnie bawić się aplikacjami, które pozwolą dzieciom oraz młodzieży poznać tajniki ciekawej obróbki zdjęć oraz filmów – wymienia Dominika Staniaszek.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-03: 40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
- 2024-12-17: Zakłady poprawcze i młodzieżowe ośrodki wychowawcze nie spełniają swoich funkcji. Większą rolę w resocjalizacji powinny pełnić rodziny
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-21: Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.