Newsy

Polska w ogonie Europy pod względem innowacyjności

2014-03-21  |  06:35
Mówi:Marcin Grodowski
Funkcja:dyrektor departamentu zarządzania ryzykiem
Firma:Raiffeisen-Leasing Polska
  • MP4
  • Polską bolączką jest mała liczba wdrożeń i komercjalizacja wynalazków, szczególnie w przypadku małych i średnich firm – ważnego ogniwa w budowaniu innowacyjnej gospodarki. W Europejskim Rankingu Innowacyjności Polska – z wynikami poniżej średniej unijnej – zajmuje czwartą pozycję od końca. Znalazła się w  grupie tzw. umiarkowanych innowatorów.

    Z danych Komisji Europejskiej wynika, że państwa UE nadrabiają zapóźnienia innowacyjne w stosunku do Stanów Zjednoczonych i Japonii. Polska jednak wciąż znajduje się w ogonie Europy. Jesteśmy na czwartym miejscu od końca tzw. unijnej tablicy wyników badań i innowacji, w grupie umiarkowanych innowatorów. Gorsze wyniki innowacyjności mają tylko Bułgaria, Łotwa i Rumunia. W Global Innovation Index 2013 zajmujemy miejsce 49. – liderzy to Szwajcaria, Szwecja i Wielka Brytania. Lepiej wypadamy na najnowszej liście Bloomberga jako 24. państwo na świecie.

     – W latach 2008-2012 wydano w Polsce ponad 10 mld złotych na innowacyjną gospodarkę, jednak większość środków kierowano do uczelni, mniej natomiast na finansowanie realizacji pomysłów. W tym obszarze brakuje osiągnięć – przede wszystkim inwestowaliśmy w innowacyjny sprzęt produkowany za granicą. Brakuje łącznika pomiędzy pomysłem a realizacją – twierdzi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marcin Grodowski, dyrektor departamentu zarządzania ryzykiem w Raiffeisen-Leasing Polska.

    Na świecie z prowadzeniem działalności badawczo-rozwojowej i tworzeniem innowacji najlepiej radzą sobie wielkie firmy. Jednak istotnym ogniwem w tworzeniu innowacyjnej gospodarki są firmy małe i średnie (sektor MŚP), zatrudniające do 250 pracowników. Podkreśla to Komisja Europejska, dostrzega również Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

     – Wierzymy, że właśnie ten sektor ma ogromny potencjał, może konkurować w całej Unii Europejskiej. To przyszłość polskiego rynku. Widać jednak, że małym i średnim firmom wciąż brakuje bazy kapitałowej, która pozwoliłaby na finansowanie dużych przedsięwzięć innowacyjnych – komentuje dyrektor z Raiffeisen-Leasing.

    Menedżer podkreśla, że firmy z sektora MŚP, szczególnie średnie, odgrywają ważną rolę w lokalnych społecznościach, a utrata przez nie innowacyjności czy przenoszenie produkcji do innych krajów prowadzi do lokalnych problemów społecznych. Stąd nacisk Komisji Europejskiej na wzmacnianie i budowanie innowacyjności w firmach o niższym poziomie kapitalizacji i niższym poziomie przychodów.

     – Praktycznie nie ma programów wspierających duże korporacje, są za to programy nakierowane właśnie na firmy średnie, o niższym potencjale. To pomysł transeuropejski: i w Unii Europejskiej, i w Polsce wspiera się właśnie ten segment – tłumaczy Marcin Grodowski.

    Wsparcie ma przyczynić się między innymi do budowania łącznika między pomiędzy pomysłem a jego realizacją. Zespół ekspertów z Raiffeisen-Leasing Polska wraz z partnerami stworzył nowy program finansowania działalności rozwojowej, który umożliwi małym i średnim przedsiębiorstwom wdrażanie  innowacji poprzez współpracę z jednostkami naukowymi.

     – Chcemy połączyć pomysł z potrzebą biznesową i wspomóc etap tworzenia prototypu oraz jego testowania. Proponujemy też odpowiednie instrumenty finansowania, które umożliwią wdrożenie przetestowanych narzędzi, sieci czy maszyn do produkcji. Celem jest komercjalizacja nowych technologii, czyli wprowadzenie ich do obiegu gospodarczego – informuje dyrektor departamentu zarządzania ryzykiem.

    Nowy projekt realizowany jest przez  Raiffeisen Innovation, czyli zespół ekspertów wyłoniony wewnątrz Raiffeisen-Leasing Polska. Program finansowania innowacji polega na współpracy firmy leasingowej z  Instytutem Fizyki PAN oraz spółką Crido Taxand, czyli instytucją naukową i firmą doradczą. 

     – Instytut udostępni swoją bazę patentową przedsiębiorcom, Crido Taxand zajmie się pomocą przy pozyskiwaniu dotacji unijnych na pierwszą implementację wyników działań badawczo-rozwojowych.  My we współpracy z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym pozwalamy klientowi zakupić działającą maszynę poprzez finansowanie leasingiem – wyjaśnia dyrektor.

    Menedżer wskazuje na praktykę zachodnich państw unijnych, gdzie współpraca uczelni i jednostek badawczych z biznesem oraz komercjalizacja przedsięwzięć naukowych stoi na zdecydowanie wyższym poziomie. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.