Newsy

Prezes KGHM z tytułem doktora honoris causa AGH

2013-06-14  |  06:50
Mówi:Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź; Prof. Tadeusz Słomka, rektor AGH; Prof. Adam Piestrzyński, Dziekan Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska
  • MP4
  • Prezes KGHM Polska Miedź Herbert Wirth został uhonorowany tytułem doktora honoris causa Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. O nadanie tego prestiżowego tytułu wystąpił Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska, na którym Wirth studiował. – To znakomity geolog i menadżer przemysłu, który stworzył globalną firmę – mówi o prezesie KGHM prof. Tadeusz Słomka, rektor AGH.

     – To nie tylko jest mój sukces, to jest sukces wszystkich pracowników KGHM. Ja jestem w pewnym sensie emanacją tego, do czego ci ludzie są zdolni, co potrafią zrobić – mówi Herbert Wirth, prezes KGHM po uroczystym posiedzeniu Senatu uczelni. – Byłem liderem w dobrym czasie i tym liderem chcę pozostać. Takie tytuły jeszcze bardziej wzmacniają pozytywne nastawienie do przyszłości. Nadanie mi tego tytułu traktuję w kategoriach ogromnego honoru

     – Jest to znakomity geolog, ale także menadżer przemysłu. Po drugie, on stworzył globalną firmę. Szczycimy się tym, że mamy tak znakomitego przedstawiciela – mówi prof. Tadeusz Słomka, rektor AGH.

    Prezes KGHM Polska Miedź – jak podano w uzasadnieniu – został uhonorowany za wybitny wkład w kompleksową ocenę złóż surowców mineralnych, strategiczny rozwój branży geologiczno-górniczej w skali światowej i przekształcenie spółki w firmę globalną. Podkreślano również wkład we wspieranie współpracy naukowej.

     – Godność otrzymują osoby, które zasłużyły się Polsce i które w jakiś sposób związane są z AGH – tłumaczy prof. Adam Piestrzyński, Dziekan Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska. – To jest święto całej szkoły, święto naszego wydziału, który wystąpił z taką inicjatywą o nadanie tytułu honorowego doktora profesorowi Wirthowi, osobie wybitnej, która jest naukowcem i menadżerem najwyższej klasy.

    Herbert Wirth jest absolwentem Wydziału Geologiczno-Poszukiwawczego AGH w Krakowie. Na Wydziale Górniczym zdobył stopień doktora. W ubiegłym roku uzyskał natomiast stopień doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie górnictwo i geologia inżynierska na Politechnice Wrocławskiej. Jest autorem i współautorem 47 publikacji w dziedzinie geologii złóż, geologii matematycznej, geochemii i ekologii.

    Jego zdaniem geologia jako dziedzina nauki jest dużym wyzwaniem dla naukowców i studentów.

     – Z jednej strony to jest realizacja samego siebie, pasji poszukiwawczej. Jeżeli ona w nas jest, to jest wspaniały kierunek. Z drugiej strony, ma to też wymiar ekonomiczny. Nie ukrywajmy, że na koniec dnia z tego, co odkryjemy, powinnyśmy mieć środki do życia, środki dla właścicieli – mówi Wirth.

    KGHM od lat ściśle współpracuje z AGH przy realizacji wielu różnych projektów badawczych.

     – Jesteśmy jednym z najważniejszych partnerów naukowych, jeśli nie najważniejszym, dla KGHM. Dla nas z kolei KGHM to jest źródło różnych projektów badawczych i środków finansowych, niezbędnych do prowadzenia badań naukowych i prowadzenia uczelni – tłumaczy rektor, prof. Tadeusz Słomka.

    Szczególnie podkreśla znaczenie dwóch wspólnych projektów, które uczelnia realizuje z KGHM. 

     – Jeden związany jest z fotowoltaiką, czyli panelami, które zbierają energię słoneczną. Jesteśmy w końcowej fazie zawiązywania spółki, która być może będzie nawet produkować, a równocześnie będzie prowadzić potężne farmy fotowoltaiczne – wyjaśnia prof. Słomka. – Natomiast drugi projekt jest związany z pierwiastkami strategicznymi. To jest newralgiczna sprawa dla całego świata, ponieważ większością zasobów w tym momencie dysponują Chińczycy. My też mamy tutaj pewne zasoby i  chcemy wspólnie z KGHM do tych dóbr się dobrać – mówi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.