Newsy

Przedszkola i szkoły mogą otrzymać grant na dodatkowe inwestycje. Na placówki oświaty czeka wsparcie z programu „WzMOCnij swoje otoczenie”

2021-12-30  |  06:05
Mówi:Renata Nowak, p.o. dyrektora Przedszkola Nr 3 „Ługuś” w Karczewie
Klaudia Mikulska, wicedyrektor Przedszkola Nr 3 „Ługuś” w Karczewie
Michał Rudzki, burmistrz Karczewa
  • MP4
  • Polskie Sieci Elektroenergetyczne prowadzą działalność na terenie 1 tys. polskich gmin, do których sukcesywnie kierują wsparcie finansowe, m.in. w ramach programu „WzMOCnij swoje otoczenie”. Samorządy mogą się w nim starać o grant w wysokości 20 tys. zł na realizację projektów, które przysłużą się całej społeczności. Tylko w tym roku w gronie podmiotów, które skorzystały z takiego wsparcia, znalazło się ponad 40 placówek edukacyjnych, którym grant PSE pozwolił sfinansować potrzeby przekraczające ich budżety.

    – Sala Doświadczania Świata – czyli sala integracji sensorycznej, która powstała w naszym przedszkolu – to projekt, którego odbiorcą są dzieci ze spektrum autyzmu i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale i wszystkie dzieci uczęszczające do naszej placówki. Dzięki grantowi z programu „WzMOCnij swoje otoczenie” sala została w odpowiedni sposób przygotowana, tak aby służyć wszystkim maluchom – mówi agencji Newseria Biznes Renata Nowak, p.o. dyrektora Przedszkola Nr 3 „Ługuś” w Karczewie.

    Placówka jest jedną z ponad 40 szkół i przedszkoli, które tylko w tym roku zostały objęte wsparciem finansowym Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Operator krajowego systemu przesyłowego prowadzi działalność na terenie ok. 1 tys. polskich gmin i to właśnie do nich jest skierowany realizowany od 2019 roku program grantowy „WzMOCnij swoje otoczenie”. Samorządy i ich jednostki budżetowe (np. ośrodki pomocy społecznej, ośrodki kultury, sportu i rekreacji oraz przedszkola, szkoły, biblioteki etc.) oraz organizacje pozarządowe mogą się w nim starać o dofinansowanie w wysokości 20 tys. zł na realizację projektów związanych z rozwojem wspólnej przestrzeni publicznej i aktywizacją życia społecznego.

    PSE wsparły w tym roku 180 takich projektów o łącznej wartości prawie 3,7 mln zł. W ostatniej edycji programu „WzMOCnij swoje otoczenie” znalazły się wśród nich m.in. wirtualne laboratorium chemiczne w Otwocku, utworzenie pracowni technicznej dla uczniów w gminie Nowa Wieś Lęborska oraz właśnie uruchomienie gabinetu terapii sensorycznej dla dzieci w gminie Karczew.

    – Realizacja projektu „WzMOCnij swoje otoczenie” przyniesie korzyści naszej placówce, ale i całej naszej gminie – podkreśla Renata Nowak.

    – Sala Doświadczania Świata, która powstała dzięki wsparciu Polskich Sieci Elektroenergetycznych, jest jedyną w powiecie i jedną z raptem kilku na całym Mazowszu, jeśli chodzi o specjalistyczną terapię dla dzieci z różnymi zaburzeniami sensorycznymi. Dla nas jako gminy absolutnie jest to coś, z czego jesteśmy dumni i czym możemy się chwalić – dodaje Michał Rudzki, burmistrz Karczewa. – Ta sala, która powstała na osiedlu Ługi, liczącym ok. 4 tys. mieszkańców, to nowa przestrzeń dla rozwoju dzieci, które – jak wielokrotnie mówią nauczyciele i wychowawcy – borykają się z coraz większą ilością różnego typu zaburzeń.

    Grant pozyskany przez karczewską placówkę w programie PSE pozwolił zagospodarować wolną przestrzeń, którą dysponowało przedszkole, i stworzyć w niej miejsce, gdzie terapeuci będą mogli prowadzić zajęcia z integracji sensorycznej. Przestrzeń została zaprojektowana i przygotowana tak, aby zachęcać dzieci do podejmowania działań stymulacyjnych. Skorzystają z niej przede wszystkim maluchy o specjalnych potrzebach rozwojowych, z nadpobudliwością psychoruchową oraz w spektrum autyzmu, ale docelowo Sala Doświadczania Świata będzie udostępniana wszystkim przedszkolakom.

    – Znalazły się w niej urządzenia typu łóżko wodne czy kurtyny świetlne, które mają pobudzać zmysły dzieci do pracy. I to są urządzenia, które pobudzają do pracy wszystkie zmysły – czyli wzrok, węch, smak, dotyk – i stymulują obydwie półkule mózgowe. Nawet w przypadku dzieci, które nie mają tak specjalnych potrzeb jak maluchy autystyczne, ta sala może powodować u nich wyciszenie, uspokojenie, relaksację – mówi p.o. dyrektora Przedszkola Nr 3 „Ługuś” w Karczewie.

    – Dzięki wsparciu Polskich Sieci Elektroenergetycznych mogliśmy zagospodarować wolną przestrzeń, którą dysponowaliśmy w naszym przedszkolu. Sala Doświadczania Świata powstała przede wszystkim z myślą o dzieciach ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, z nadpobudliwością psychoruchową oraz ze spektrum autyzmu. Terapeuci będą prowadzić w niej terapię opartą na elementach integracji sensorycznej, zarówno w małych grupach, jak i zajęcia indywidualne. Jednak w miarę możliwości i potrzeb będziemy starali się udostępniać ją wszystkim przedszkolakom – dodaje wicedyrektor placówki Klaudia Mikulska.

    Co istotne, Sala Doświadczania Świata to jedyne takie miejsce w gminie i jedno z niewielu w całym regionie.

    – To, że wzbogaciła ona wyposażenie przedszkola, znacząco wpłynie na popularność i dobry wizerunek naszej placówki, ale również i całej gminy. Dzięki stymulacji mózgu w Sali Doświadczania Świata dzieci będą lepiej radziły sobie z problemami w przyszłości – mówi Renata Nowak.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.