Mówi: | mgr inż. Kazimierz Okraszewski |
Funkcja: | Kierownik Zespołu ds. Młodzieży |
Firma: | Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów |
Eksperci alarmują: Polska szkoła nie uczy innowacyjności
- Zajęcia techniczne mające uczyć racjonalnego, logicznego myślenia polegają w szkole na robieniu sałatek. To musi się zmienić, bo Polska gospodarka przestanie być konkurencyjna – uważa Kazimierz Okraszewski ze Stowarzyszenia Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów. Naszą największą kartą przetargową na rynku pracy nadal jest tania siła robocza.
Jedną z największych luk w polskiej edukacji jest brak nacisku na kształtowanie innowacyjnych postaw.
– Mówi się ogólnie o gospodarce opartej na wiedzy, o przedsiębiorczości, ale w ogóle nie ma słowa na temat innowacyjności. A przecież gospodarka wymusza zachowania konkurencyjne, czyli innowacyjne - informuje Kazimierz Okraszewski ze Stowarzyszenia Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów.
Podkreśla, że w szkole praktycznie nie ma wychowania technicznego – zwykle te zajęcia ograniczają się do robienia sałatek.
– Nie chodzi o to, żeby wszyscy młodzi ludzie stali się inżynierami, ale żeby umieli myśleć w sposób racjonalny – wyjaśnia Kazimierz Okraszewski.
Aby poprawić stan polskiej edukacji należy doprowadzić do spotkania przedstawicieli pracodawców i nauki. Przede wszystkim jednak, w prace nad zmianą systemu musi włączyć się resort edukacji.
– Trzeba zadbać o formowanie postawy społecznych ludzi. Powinny być one kształtowane w dużej mierze w szkole – podkreśla Kazimierz Okraszewski.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-15: Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-05-23: Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.