Newsy

Enea inwestuje 1,26 mld zł w zakup elektrowni. Inwestycja ta ma zwiększyć bezpieczeństwo dostaw prądu

2017-03-20  |  06:50
Mówi:Krzysztof Tchórzewski, minister energii

Mirosław Kowalik, prezes zarządu, Enea

Mikołaj Franzkowiak, wiceprezes zarządu ds. finansowych, Enea

  • MP4
  • Ważna inwestycja na polskim rynku energii. Przejęcie Elektrowni Połaniec od francuskiej spółki ENGIE International Holdings B.V. umocni pozycję Grupy Enea i uplasuje ją na drugiej pozycji wśród wytwórców energii w Polsce. – Fakt, że nabywcą jest Enea, daje gwarancję, że transakcja nie stwarza żadnego zagrożenia w zakresie bezpieczeństwa energetycznego – podkreśla Krzysztof Tchórzewski, minister energii. Elektrownia w ostatnich latach przeszła gruntowną modernizację, w którą zainwestowano ok. 1,5 mld zł. Dzięki temu jest jedną z najbardziej efektywnych w kraju.

    Transakcja zbycia Elektrowni Połaniec przez ENGIE budziła wątpliwości. Zastanawialiśmy się, kto może ją kupić i jak to się będzie przełoży na bezpieczeństwo energetyczne Polski – podkreśla Krzysztof Tchórzewski, minister energii w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes. – Włączenie Elektrowni Połaniec do Grupy Enea cieszy mnie dlatego, że wraz z dotychczasową energią z Elektrowni Kozienice, Enea będzie dysponowała 15 proc. udziałem w rynku energii w Polsce.

    Przejęta elektrownia to zespół 8 bloków o łącznej mocy ok. 1,9 GW. To największy tego typu obiekt w południowo-wschodniej Polsce. Możliwości wytwórcze Grupy Enea rosną dzięki temu z 3,3 GW do 5,2 GW mocy, a produkcja energii zwiększa się z ok. 14 TWh do ok. 24 TWh.

    Będziemy mieli więcej mocy dostępnych w systemie, przez co będziemy mogli zapewnić większe bezpieczeństwo dostaw naszym odbiorcom – mówi Mirosław Kowalik, prezes zarządu Enei. – Nasza strategia zakłada wzrost sprzedaży energii do klientów końcowych do 20 TWh. Chcemy to częściowo obsłużyć wewnętrznie. A przejęcie Elektrowni Połaniec da szanse realizacji i sprzedaży tego wolumenu w ramach Grupy.

    Przyjęta w ubiegłym roku strategia Grupy Enea zakłada, że w 2025 roku sprzedaż energii będzie o jedną piątą większa niż w 2015 roku i osiągnie 20,1 TWh. Do tego konieczna jest jednak rozbudowa mocy wytwórczych – te w 2025 roku mają wynosić między 5,8 GW a 6,3 GW.

    Kupując Połaniec, Enea zyskuje bardzo sprawny podmiot, o dużej dyspozycyjności i dobrych wskaźnikach ekonomicznych. Te elementy dadzą Grupie możliwość dalszego rozwoju i zwiększą potencjał produkcji energii elektrycznej. Staniemy się drugim graczem na rynku i to wszystko na rozsądnych i korzystnych warunkach finansowych – zapewnia Mirosław Kowalik.

    Ofertę zakupu Połańca Enea złożyła we wrześniu 2016 roku. Ostateczna kwota transakcji to 1,26 mld zł. W głównej mierze została ona sfinansowana ze środków własnych Grupy. Mikołaj Franzkowiak, wiceprezes zarządu ds. finansowych, podkreśla, że kwota ta obejmuje nie tylko infrastrukturę, lecz także kapitał obrotowy, ok. 600 mln zł, co oznacza, że elektrownia nie wymaga już wsparcia finansowego.

    W ostatnich latach Elektrownia Połaniec przeszła gruntowną modernizację. Wart ok. 1,5 mld zł proces inwestycyjny sprawił, że dziś jest to jedna z efektywniejszych elektrowni, która spełnia wyśrubowane normy środowiskowe. Jej funkcjonowanie zostało dzięki temu przedłużone o 20 lat.

    Chcemy wykorzystać know-how i podjąć decyzję o tym, czy kontynuować modernizację bloku 5. [Elektrowni Połaniec – red.]. Będziemy podejmowali decyzje odnośnie do możliwości inwestycyjnych i wykorzystania tej infrastruktury dla generowania potencjalnych zysków w przyszłości – mówi Kowalik.

    Zgodnie ze strategią Grupy Enea do 2030 roku podstawowe nakłady inwestycyjne na utrzymanie działalności sięgną 26,4 mld zł.

    Decyzja o zakupie nie wpływa na procesy inwestycyjne, które mamy regularnie realizowane w Enei Operator, a przypomnę, że rocznie jest to od 900 mln zł do prawie 1 mld zł w rozwój sieci dystrybucji. Nie wpływa także na to, jakie mamy plany inwestycyjne po stronie wydobycia, czyli Lubelskiego Węgla Bogdanka, ani na procesy inwestycyjne w elektrowni w Kozienicach – zapewnia Mikołaj Franzkowiak.

    Połaniec jest ważnym odbiorcą węgla wydobywanego w ramach Grupy, czyli głównie przez LW Bogdanka. Roczne zużycie surowca wynosi 3,9 Mt. Zdaniem ministra energii to kolejny przykład pokazujący, że mariaż górnictwa i energetyki ma sens.

    W ramach restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego z punktu widzenia właścicielskiego zdecydowanie preferuję ten kierunek. Chodzi o to, żeby to był jeden ciąg właścicielski i w pewnym sensie technologiczny: od wydobycia aż do produkcji energii elektrycznej. Stąd to kapitałowe włączenie spółek energetycznych w zarządzanie polskim górnictwem – mówi Krzysztof Tchórzewski.

    Czytaj także

    Patronaty medialne

    Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

    Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

    > Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

    Dziś w serwisie Innowacje

    UKE: sprzedawane w Polsce smartfony nie zagrażają zdrowiu człowieka. Kontrole wykazały jednak braki w dokumentacjach niektórych urządzeń

    Dostępne na naszym rynku smartfony są bezpieczne pod względem ilości emitowanego promieniowania i zgodne z normami zawartymi w obowiązujących dyrektywach – wynika z kontroli przeprowadzonej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Nie wszyscy producenci zadbali jednak o skompletowanie odpowiedniej dokumentacji. Konsumenci mogą samodzielnie sprawdzić, czy używane przez nich produkty są zgodne z obowiązującymi przepisami.

    Gospodarka

    Coraz więcej firm i instytucji zbywa zobowiązania swoich dłużników. Polski rynek wierzytelności w 2017 r. był wart 32 mld zł

    W 2018 roku rynek wierzytelności może być wart 40 mld zł, podczas gdy w ubiegłym roku było to o 8 mld zł mniej – wynika z szacunków Konrada Kąkolewskiego, prezesa GetBack SA. Zarząd spółki spodziewa się dużej liczby transakcji. Na większą aktywność po stronie zbywających mogą wpłynąć nowe standardy rachunkowości, które zaczęły obowiązywać na początku tego roku. Przed firmami z branży otwiera się też nowy segment, tzw. kredytów pracujących, czyli nieprzeterminowanych.

    Patronat Newserii

    Konsument

    Wzrost cen energii spowoduje rozwój przydomowych instalacji. Największe szanse na szybki rozwój ma fotowoltaika

    Polityka energetyczna oparta na węglu spowoduje nieuchronny wzrost kosztów dla konsumentów, prognozowany na poziomie 4 proc. rocznie – szacują eksperci. To z kolei skłoni gospodarstwa domowe do inwestycji we własne źródła energii. Koszt energii wyprodukowanej przez własną instalację fotowoltaiczną nie przekracza dzisiaj 0,30 zł/kWh. Dane Instytutu Energii Odnawialnej pokazują, że na zamontowanie takich instalacji z roku na rok decyduje się coraz więcej osób.

    Konsument

    W tym roku spore rewolucje prawne w branży turystycznej. Nowe przepisy zmienią m.in. zasady reklamacji wakacyjnych wyjazdów

    Nowe, restrykcyjne prawo o ochronie danych osobowych i ustawa o imprezach turystycznych, która zacznie obowiązywać z początkiem lipca to dwie najważniejsze zmiany legislacyjne, które odczuje w tym roku branża turystyczna. Obawy organizatorów i biur podróży budzi szczególnie nowy termin przysługujący na zareklamowanie wycieczki czy imprezy turystycznej. Dotychczasowy 30-dniowy termin składania reklamacji przez klientów znika. Pojawia się natomiast trzyletni termin przedawnienia roszczeń.

     

    Problemy społeczne

    Niemal wszystkie osoby po 40 roku życia mają problem ze wzrokiem. Najczęściej niewyraźnie widzą z bliska, szczególnie w słabym oświetleniu

    Niemal każda osoba zbliżająca się do 40 roku życia ma problemy ze wzrokiem. Większość narzeka na rozmazujący się tekst i źle widzi z bliskiej odległości. Odpowiada za to prezbiopia, czyli naturalne zmiany w układzie wzrokowym, które zachodzą wraz z wiekiem. Na tę przypadłość cierpi ok. 10 mln Polaków, przeważnie jednak nie wiedzą, w jaki sposób można ją korygować. Okulary progresywne, które pozwalają widzieć wyraźnie na każdą odległość, nosi zaledwie 13 proc. Polaków. Dlatego ruszyła kampania „Czas na wzrok 40+”, która ma propagować wiedzę o prezbiopii i metodach jej korekcji oraz zachęcić do częstszego badania wzroku.