Mówi: | Marek Woszczyk |
Funkcja: | Prezes Urzędu Regulacji Energetyki |
8 mld zł na inteligentne liczniki prądu. Prezes URE: To opłaci się wszystkim
Oszczędności energii i niższe rachunki dla konsumentów, a dla operatorów systemów dystrybucyjnych – wyższe zyski. W konsekwencji rozwój tzw. inteligentnych sieci ma przyczynić się do energooszczędności gospodarki i wzrostu PKB. Żeby te ambitne cele zostały zrealizowane najpierw trzeba wyłożyć 8 mld zł.
– Gdybyśmy chcieli wymienić dotychczasowe liczniki na inteligentne u wszystkich odbiorców, czyli około 15 milionów gospodarstw domowych, to mówimy o wydatkach rzędu ponad 8 miliardów złotych. Ale ten proces nie odbędzie się w ciągu jednego roku, tylko będzie rozłożony na lata – zaznacza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Woszczyk, prezes Urzędu Regulacji Energetyki.
Jednak konsumenci energii nie muszą obawiać się wyższych rachunków. Ten koszt poniosą przede wszystkim operatorzy systemów dystrybucyjnych, bo oni są właścicielami infrastruktury pomiarowej, a w szczególności tzw. liczników.
– To na nich spoczywa obowiązek wymiany układu pomiarowo-rozliczeniowego tradycyjnego na nowy, spełniający funkcjonalność oczekiwaną od układów inteligentnych – przypomina Marek Woszczyk.
Koszt wymiany licznika wynosi około 400 zł za punkt pomiarowy. Prezes URE przyznaje, że nie wszyscy operatorzy systemów dystrybucyjnych są zadowoleni z konieczności ponoszenia tych wydatków. Choć są i tacy, którzy dostrzegają w tym procesie korzyści dla firmy.
– Energa-Operator jest tutaj absolutnym liderem. Ale myślę, że pozostali operatorzy, jakkolwiek pozostają lekko w tyle za Energą, też podejmują pewne działania w stronę wymiany tych liczników – uważa prezes.
Podkreśla przy tym, że pod hasłem „inteligentne sieci” kryje się coś więcej niż tylko wymiana liczników. To pewnego rodzaju rewolucja na energetycznym rynku.
– Jeżeli byśmy pozostali tylko przy prostej wymianie liczników na tzw. inteligentne, to szkoda naszego czasu i pieniędzy. Maksimum korzyści możemy uzyskiwać jedynie wtedy, kiedy będziemy dokonywali przebudowy całej sieci na inteligentną. A tutaj licznik inteligentny jest jednym z elementów całego projektu, tyle że fundamentalnym – zauważa Woszczyk.
Wśród korzyści, jakie przyniesie ta zmiana, wymienia efektywność energetyczną.
– Dzisiaj jesteśmy rozliczani za prąd na podstawie prognoz zużycia. W przypadku licznika inteligentnego możemy być fakturowani za zużycie rzeczywiste. Mało tego, możemy jeszcze wpływać na to, ile tego prądu i po jakiej cenie zużywamy, ponieważ wiemy na bieżąco, jakie jest nasze zużycie energii elektrycznej, a mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości będziemy mieli informacje, ile w danej chwili, w danym przedziale czasu kosztuje nas prąd – wyjaśnia szef URE.
Inteligentne sieci mają też gwarantować bezpieczeństwo energetyczne, poprzez możliwość przyłączania jednocześnie wielu wytwórców, bez obaw o awarię w systemie. Ułatwi to zatem rozwój mikroźródeł energii i prosumentów (czyli producentów i odbiorców energii równocześnie).
Zdaniem resortu gospodarki korzyści z systemu wyniosą 12 mld zł w ciągu pierwszych 15 lat jego funkcjonowania.
Czytaj także
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-26: Patricia Kazadi: To będzie bardzo pracowita wiosna. Pracuję nad własną muzyką
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
- 2024-09-17: Klienci dużych spółek energetycznych mogą już przejść na dynamiczne taryfy za prąd. Nie dla wszystkich to opłacalne rozwiązanie
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.