Mówi: | Marek Woszczyk |
Funkcja: | Prezes Urzędu Regulacji Energetyki |
Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wybierają tańszą energię
Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i częściej decydują się na zmianę dostawcy energii. Od maja utrzymuje się tendencja wzrostowa w grupie taryfowej G, czyli gospodarstw domowych – wynika z najnowszego monitoringu Urzędu Regulacji Energetyki. – Przyrost z miesiąca na miesiąc jest imponujący, to jest dobry prognostyk na przyszłość. Wkrótce osiągniemy poziom zmian sprzedawcy właściwy rynkom rozwiniętym pod względem konkurencji, jak np. w Skandynawii czy Wielkiej Brytanii – zapowiada Marek Woszczyk, prezes URE.
Marek Woszczyk przyznaje, że biorąc pod uwagę liczbę odbiorców, zwłaszcza tych w gospodarstwach domowych, odsetek osób, które zdecydowały się na zmianę sprzedawcy nie jest zadowalający. Jednak w ciągu ostatnich miesięcy - jak mówi - dynamika tego procesu jest niezwykle pozytywna. Do tego wzrostu przyczyniła się kampania informacyjna „Uwolnij swoją energię. Chroń środowisko”. Spoty reklamowe były emitowane w telewizji w czerwcu. Ale nie tylko kampania przyczyniła się do wzrostowego trendu.
– Mamy coraz mniej barier na tym rynku, jeżeli chodzi o możliwości wyboru sprzedawcy, o wiedzę konsumenta, że może zmienić sprzedawcę, jeżeli dotychczasowy mu nie odpowiada – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Woszczyk. – To przede wszystkim oznacza, że na rynku są oferty, z których ten odbiorca może skorzystać. Zmian by nie było, gdyby nie było ofert i to w dodatku satysfakcjonujących.
Regulator liczy, że niedługo Polska osiągnie taki poziom zmian sprzedawcy, jaki jest właściwy dla rynków rozwiniętym pod względem konkurencji.
– Miesięcznie nawet ponad sto tysięcy odbiorców jest w stanie zmienić sprzedawcę. To świadczy o tym, że jest dużo graczy dostępnych, czyli sprzedawców, którzy są w stanie zainteresować swoją ofertą odbiorców, na tyle że ci są gotowi dokonywać zmiany. Poza tym procedura zmiany sprzedawcy jest łatwa – wyjaśnia prezes.
Zapewnia, że monitoruje, czy sprzedaż energii odbywa się w ramach uczciwej konkurencji.
– Jeśli tego typu skargi wpływają, to my te je oczywiście analizujemy. Dotychczasowe przypadki, dotąd nieliczne, przekazujemy niezwłocznie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgodnie z właściwością tego organu. Zatem czynimy wszystko, aby to nie monopol, a konkurencja decydowała, z jaką ofertą odbiorca się na rynku spotyka – zapewnia Woszczyk.
W sierpniu br. zmiany sprzedawcy energii dokonało ponad 6 tys. gospodarstw domowych, podczas gdy w lipcu liczba ta wynosiła niespełna 5,3 tys. Natomiast wśród odbiorców z grupy taryfowej A, B, C (odbiorcy przemysłowi) liczba zmian sprzedawcy odnotowana w sierpniu wynosiła prawie 5 tys. i była nieco niższa niż miesiąc wcześniej.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe dane pochodzące z monitoringu URE, do końca sierpnia z prawa wyboru sprzedawcy skorzystało w sumie 107 232 odbiorców: 51 047 gospodarstw domowych i 56 185 odbiorców przemysłowych.
Czytaj także
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-09-17: Klienci dużych spółek energetycznych mogą już przejść na dynamiczne taryfy za prąd. Nie dla wszystkich to opłacalne rozwiązanie
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2023-12-15: Ceny energii zamrożone do końca czerwca 2024 roku. Powrót do taryf powinien się odbywać stopniowo [DEPESZA]
- 2023-10-13: Polacy mają dużą świadomość mechanizmów chroniących przed wzrostem cen energii. Większość uważa je za wystarczające [DEPESZA]
- 2023-10-09: PKEE: Polska przeznaczyła stosunkowo niewielkie środki na łagodzenie skutków kryzysu energetycznego. Ceny energii w Polsce jedne z najniższych w Europie
- 2023-09-22: Gospodarstwa domowe mogą skorzystać z dodatkowej zniżki na rachunkach za prąd. Sprzedawcy energii jeszcze w tym roku udzielą upustu w wysokości 125 zł [DEPESZA]
- 2023-09-14: W tym roku jeden rachunek za prąd będzie „darmowy”. Do spełnienia jeden z mało wymagających warunków [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.