Newsy

Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wybierają tańszą energię

2012-10-10  |  06:50
Mówi:Marek Woszczyk
Funkcja:Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
  • MP4

    Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i częściej decydują się na zmianę dostawcy energii. Od maja utrzymuje się tendencja wzrostowa w grupie taryfowej G, czyli gospodarstw domowych – wynika z najnowszego monitoringu Urzędu Regulacji Energetyki. – Przyrost z miesiąca na miesiąc jest imponujący, to jest dobry prognostyk na przyszłość. Wkrótce osiągniemy poziom zmian sprzedawcy właściwy rynkom rozwiniętym pod względem konkurencji, jak np. w Skandynawii czy Wielkiej Brytanii – zapowiada Marek Woszczyk, prezes URE.

    Marek Woszczyk przyznaje, że biorąc pod uwagę liczbę odbiorców, zwłaszcza tych w gospodarstwach domowych, odsetek osób, które zdecydowały się na zmianę sprzedawcy nie jest zadowalający. Jednak w ciągu ostatnich miesięcy - jak mówi - dynamika tego procesu jest niezwykle pozytywna. Do tego wzrostu przyczyniła się kampania informacyjna „Uwolnij swoją energię. Chroń środowisko”. Spoty reklamowe były emitowane w telewizji w czerwcu. Ale nie tylko kampania przyczyniła się do wzrostowego trendu.

     – Mamy coraz mniej barier na tym rynku, jeżeli chodzi o możliwości wyboru sprzedawcy, o wiedzę konsumenta, że może zmienić sprzedawcę, jeżeli dotychczasowy mu nie odpowiada – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Woszczyk. – To przede wszystkim oznacza, że na rynku są oferty, z których ten odbiorca może skorzystać. Zmian by nie było, gdyby nie było ofert i to w dodatku satysfakcjonujących.

    Regulator liczy, że niedługo Polska osiągnie taki poziom zmian sprzedawcy, jaki jest właściwy dla rynków rozwiniętym pod względem konkurencji.

     – Miesięcznie nawet ponad sto tysięcy odbiorców jest w stanie zmienić sprzedawcę. To świadczy o tym, że jest dużo graczy dostępnych, czyli sprzedawców, którzy są w stanie zainteresować swoją ofertą odbiorców, na tyle że ci są gotowi dokonywać zmiany. Poza tym procedura zmiany sprzedawcy jest łatwa – wyjaśnia prezes.

    Zapewnia, że monitoruje, czy sprzedaż energii odbywa się w ramach uczciwej konkurencji.

     – Jeśli tego typu skargi wpływają, to my te je oczywiście analizujemy. Dotychczasowe przypadki, dotąd nieliczne, przekazujemy niezwłocznie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgodnie z właściwością tego organu. Zatem czynimy wszystko, aby to nie monopol, a konkurencja decydowała, z jaką ofertą odbiorca się na rynku spotyka – zapewnia Woszczyk.

    W sierpniu br. zmiany sprzedawcy energii dokonało ponad 6 tys. gospodarstw domowych, podczas gdy w lipcu liczba ta wynosiła niespełna 5,3 tys. Natomiast wśród odbiorców z grupy taryfowej A, B, C (odbiorcy przemysłowi) liczba zmian sprzedawcy odnotowana w sierpniu wynosiła prawie 5 tys. i była nieco niższa niż miesiąc wcześniej.

    Biorąc pod uwagę dotychczasowe dane pochodzące z monitoringu URE, do końca sierpnia z prawa wyboru sprzedawcy skorzystało w sumie 107 232 odbiorców: 51 047 gospodarstw domowych i 56 185 odbiorców przemysłowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.