Newsy

Lotos idzie w gaz łupkowy i szuka partnerów

2012-05-14  |  06:50
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Grupa Lotos
  • MP4

    – Poszukiwania oraz wydobywanie gazu łupkowego wymaga wiedzy, doświadczenia i dużych pieniędzy. Nie mamy ani jednego, ani drugiego, ani trzeciego – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu. Grupa szuka więc partnerów biznesowych do realizacji łupkowych inwestycji. Prezes zdradza, że dotychczasowe rozmowy zapowiadają się obiecująco.

    Lotos rozpoczyna odwierty poszukiwawcze na Litwie i zapowiada, że gdy tamtejszy rząd ogłosi kolejną rundę koncesyjną, to będzie w niej uczestniczyć.

    W Polsce natomiast Lotosowi udało się zdobyć licencję na wydobycie gazu ze złóż konwencjonalnych i łupkowych tylko na Morzu Bałtyckim.

      Te koncesje zostały rozdysponowane w momencie, kiedy Lotos prowadził inwestycje w downstream i pierwsze kroki w upstream w zakresie poszukiwań wydobycia ropy naftowej poprzez firmę Petrobaltic, z rozszerzeniem działalności na Litwie i szelfie Morza Norweskiego  wyjaśnia Paweł Olechnowicz.

    Dziś Lotos może bardziej skoncentrować się na nowych inwestycjach i nie wyklucza kupienia kolejnych licencji. 

      Prowadzimy rozmowy z partnerami, którzy mają koncesje na rynku polskim na lądzie. Tutaj jakakolwiek transakcja ukierunkowana tylko na przejęcie koncesji i realizację jakiegoś pomysłu poszukiwania gazu niekonwencjonalnego raczej nie wchodzi w rachubę, bo jest i zbyt kosztowna, i zbyt ryzykowna  Paweł Olechnowicz mówi o łupkowych planach Lotosu.

    Spółka bierze natomiast pod uwagę transakcje wiązane, typu wydobycie gazu na złożach B4-B6 i powiązanie ich z „rozsądnym udziałem w koncesji na lądzie”. 

      Wiele może się zdarzyć. Ze spotkań biznesowych, z pomysłów, które mamy my albo nasi partnerzy, o których nie mogę mówić, może wyniknąć wiele ciekawych rzeczy – zdradza prezes. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.