Newsy

LW Bogdanka będzie potrzebować 200 nowych pracowników do 2014 roku

2012-09-03  |  06:30
Mówi:Mirosław Taras
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:LW Bogdanka
  • MP4

    Z jednej strony uruchomienie nowej ściany wydobywczej i potrzeba zatrudnienia nowych pracowników. Z drugiej konieczność wprowadzenia dyscypliny kosztów.  Bogdanka jest dziś w takim stanie, że raczej będziemy zatrudniać. Jest też takie zjawisko, jak outsourcing, który pozwala taniej zatrudnić pracownika  mówi prezes Mirosław Taras.

    Wysokie ceny surowca i wysoki popyt sprzyjają Bogdance. Ale zarząd kopalni węgla brunatnego z Lubelszczyzny szuka pomysłu na wydłużenie żywotności zakładu przez dyscyplinę kosztów, zwiększenie wydobycia oraz obniżenie jednostkowych kosztów wydobycia węgla.

     – Przygotowujemy nową strategię inwestycyjną i biznesową. Mamy nadzieję, że w tym roku zostanie zatwierdzona. Jednocześnie przygotowujemy nowy front inwestycyjny, który rozpoczniemy być może od 2014 roku, ale poważniejsze inwestycje dopiero po roku 2020 – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes LW Bogdanka Mirosław Taras.

    W I półroczu Lubelski Węgiel Bogdanka wypracował 906 mln złotych przychodów – to wzrost o 56 proc. w porównaniu do okresu analogicznego 2011 roku. Skonsolidowany zysk operacyjny Grupy wyniósł w pierwszym półroczu 2012 r. 212,82 mln zł, a zysk netto sięgnął 173,25 mln zł.

     – Przede wszystkim staramy się obniżać koszty zatrudnienia, bezpośredniej produkcji i wykorzystywać efekt skali. Im więcej węgla wyprodukujemy tym samym majątkiem i tymi samymi zasobami ludzkimi, tym koszt jednostkowy jest mniejszy – tłumaczy prezes spółki.

    Koszt wydobycia 1 jednej tony węgla w Bogdance to 116 złotych. I jest jednym z najniższych w branży. Spółka chce obniżyć go jeszcze bardziej dzięki uruchomieniu kolejnych złóż węgla. Dziś wydobycie prowadzone jest na czterech ścianach.

     – Bogdanka jest w takim stanie, że będzie raczej przyjmowała pracowników. Planujemy uruchomienie jeszcze jednego kompleksu ścianowego. Może rozwiąże to outsourcing. To pozwala taniej zamówić pracownika, a kiedy skończy pracę, to nie trzeba płacić odszkodowań, bo po prostu kończy się kontrakt – wyjaśnia szef LW Bogdanka.

    Siłą kopalni są stałe, długoterminowe kontrakty z elektrowniami: Kozienice, Ostrołęka, GDF Suez Energia i Grupą Ożarów. Trafia tam 74 proc. wydobycia. W Bogdance pracuje ponad 4 tys. osób, w tym przy wydobyciu 3 tys.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

    Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

    Ochrona środowiska

    Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

    W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

    Transport

    Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

    Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.