Newsy

Projekt ustawy Prawo energetyczne gotowy. Z pierwotnej wersji prawie nic nie zostało

2012-10-30  |  06:35
Mówi:Edward Słoma
Funkcja:Zastępca dyrektora
Firma:Departament Energetyki w Ministerstwie Gospodarki
  • MP4

    Resort gospodarki definitywnie zakończył prace nad nowym Prawem energetycznym. W ciągu najbliższych dni ma trafić do Sejmu. – Po szerokich konsultacjach społecznych i międzyresortowych z pierwotnej wersji projektu tej ustawy nie zostało niemal nic – przyznaje Edward Słoma z Ministerstwa Gospodarki. Wśród najważniejszych zmian znalazły się te dotyczące Urzędu Regulacji Energetyki, wsparcia dla kogeneracji czy ułatwień dla właścicieli samochodów elektrycznych.

      W grudniu ubiegłego roku przedłożyliśmy projekt ustawy do konsultacji społecznych, i międzyresortowych, które były bardzo szerokie. Poświęciliśmy temu naprawdę wiele czasu. Zebraliśmy wiele uwag i ich ilość spowodowała, że dzisiaj prezentowany projekt po naszych analizach jest zupełnie nowy – tłumaczy w rozmowie z Agencja Informacyjną Newseria Edward Słoma z Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki.

    Zapowiada, że jeszcze w tym miesiącu projekt trafi do Sejmu, by przed końcem roku nowa ustawa została przyjęta.

     –  Koniec roku jest blisko, a chcielibyśmy, żeby cały trójpak [projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii, Prawo gazowe i energetyczne – przyp. red.] wszedł rzeczywiście do parlamentu, był dyskutowany i przyjęty do końca roku – zapewnia Edward Słoma.

    W nowym projekcie ustawy znalazło się wiele propozycji, które padły podczas długich konsultacji.

     – Dużo czasu poświęciliśmy na to, aby w sposób możliwie najlepszy wykorzystać wszystkie uwagi i sugestie, które były zgłoszone w czasie konsultacji – tłumaczy przedstawiciel resortu. – Nowy projekt zarówno ujmuje wiele nowych kwestii, których wcześniej nie było, jak również zupełnie inaczej niż w pierwotnym projekcie prezentuje zagadnienia i nadaje akcenty.

    Chodzi m.in. o zmiany dotyczące pojazdów elektrycznych i punktów ładowania. Ustawodawca nałożył na operatora systemu dystrybucyjnego obowiązek odbioru energii elektrycznej z punktu ładowania pojazdów elektrycznych.

    Przedłużono również wsparcie dla nowych jednostek kogeneracji (czyli technologii umożliwiających jednoczesne wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w elektrociepłowni) do 31 marca 2031 roku (obecny system wsparcia miał obowiązywać do 31 marca 2021 roku).

    Natomiast zagadnienia dotyczące kwalifikacji zostały przeniesione do ustawy o dozorze technicznym, a organem prowadzącym rejestr świadectw kwalifikacyjnych ma zostać prezes Urzędu Dozoru Technicznego (obecnie jest nim prezes URE).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

    Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

    Ochrona środowiska

    Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

    W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

    Transport

    Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

    Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.