Newsy

Tauron oferuje PGE współfinansowanie budowy elektrowni atomowej. W zamian za dostęp do energii

2012-08-31  |  06:55
Mówi:Dariusz Lubera
Funkcja:Prezes Zarząd
Firma:Tauron S.A.
  • MP4

    Do 2015 roku Tauron chce mieć w swoim portfelu kilkaset megawatów mocy z energii produkowanej w elektrowni atomowej. Propozycja złożona PGE, odpowiedzialnej za budowę pierwszej polskiej siłowni jądrowej, zakłada finansowy udział Taurona w inwestycji. Prezes spółki liczy, że w najbliższym czasie dojdzie do porozumienia i zostanie utworzony sojusz również z innymi spółkami energetycznymi.

     – Chcemy uczestniczyć w finansowaniu i chcemy stać się właścicielem części mocy pochodzących z elektrowni tak, żebyśmy mogli w sposób swobodny tą mocą dysponować – informuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Lubera, prezes Taurona.

    PGE właśnie analizuje scenariusze mające zdecydować, w jaki sposób zostanie sfinansowana budowa elektrowni jądrowej. Ten koszt szacowany jest na ok. 3-3,5 mld euro za 1 tys. MW mocy.

    Do tej kwoty trzeba doliczyć jeszcze koszty okołoinwestycyjne (wykonanie badań lokalizacyjnych i środowiskowych, zakup gruntów, budowanie zasobów kadrowych, doradztwo prawne i finansowe, zatrudnienie inżyniera kontraktu). Potrzebne będą również dodatkowe środki na budowę infrastruktury przesyłowej. Łącznie więc nakłady związane z realizacją pierwszej elektrowni o mocy 3 tys. MW wyniosą ok. 35-55 mld zł.

     – Bloki jądrowe w Polsce są absolutnie niezbędne, jeśli chodzi o dywersyfikację portfela wytwórczego. W związku z tym, powiadomiliśmy już jakiś czas temu PGE o naszym zainteresowaniu uczestnictwem w takim projekcie – mówi Dariusz Lubera. – Myślę, że w najbliższym czasie dojdzie do formalnych porozumień.

    Zdaniem prezesa w takim sojuszu wezmą udział również  pozostałe grupy energetyczne – KGHM i Enea. Wiodąca rola należeć będzie w tym projekcie do PGE, która w dwóch siłowniach ma posiadać co najmniej 51 proc. udziału.

     – Zakładamy  aktywne uczestnictwo w tym projekcie. Współfinansowanie go w zamian za dostęp do energii, która będzie wliczona w zakładający dywersyfikację portfel wytwórczy Taurona – wyjaśnia Dariusz Lubera.

    Prezes dziś szacuje, że udział Taurona, drugiej pod względem wielkości spółki energetycznej na polskim rynku, w mocach przyszłej elektrowni wynosiłby 400 – 600 MW.

    Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce, o mocy ok. 3 tys. MW ma zostać uruchomiona w 2025 r. (pierwszy blok – w 2023 roku), a druga (o tej samej mocy) ma powstać do 2029 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

    Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

    Ochrona środowiska

    Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

    W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

    Transport

    Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

    Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.