Newsy

ZE PAK debiutuje dziś na giełdzie. Zyski raczej dla cierpliwych inwestorów

2012-10-30  |  06:45
Mówi:Łukasz Bugaj
Funkcja:Analityk
Firma:DM BOŚ
  • MP4

    Analitycy giełdowi są sceptyczni. Debiutujący dziś na GPW Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin raczej nie przyniesie szybkich i wysokich zysków. – To nie jest najlepszy czas dla spółek energetycznych na giełdzie – mówi Łukasz Bugaj, analityk Domu Maklerskiego BOŚ. I podkreśla, że ZE PAK nie jest bardzo znany i interesujący dla inwestorów. W dodatku perspektywy spółki na najbliższe lata nie są świetlane. Chyba że znajdzie się inwestor chętny na zakup wszystkich wypuszczonych na rynek akcji.

    Na akcje ZE PAK nie zabrakło chętnych inwestorów instytucjonalnych. Skarb Państwa sprzedał wszystkie akcje. Nabywcami były przede wszystkim otwarte fundusze emerytalne i towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

     – Nasze krajowe fundusze emerytalne kupiły tę spółkę ze względu na proponowaną wypłatę dywidendy. Ma to być taka klasyczna spółka dywidendowa i należy oczekiwać stabilnego cash flow jeśli chodzi o wypłatę dywidendy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria analityk DM BOŚ, Łukasz Bugaj.

    Jednak w porównaniu do organizowanych w poprzednich latach sprzedaży państwowych udziałów w spółkach energetycznych, zainteresowanie inwestorów indywidualnych ZE PAK było niewielkie. Na akcje zapisało się 14 tysięcy osób. Dla przykładu, na debiut Tauronu czekało 230 tysięcy inwestorów.

     – Inwestorzy wciąż pamiętają dość niekorzystny debiut Jastrzębskiej Spółki Węglowej czy Banku Gospodarki Żywnościowej. Również ze względu na to, że PAK nie jest tak znaną, interesującą spółką i nie ma świetlanych perspektyw przed sobą, to zainteresowanie było wyjątkowo niskie – wyjaśnia Łukasz Bugaj.

    Brak świetlanych perspektyw to chociażby efekt profilu działalności spółki. ZE PAK nie koncentruje się na dystrybucji energii elektrycznej, a to ten segment przynosi teraz spółkom energetycznym największe zyski.

     – Jeśli chodzi o źródła węgla, to spółka dysponuje dwoma kopalniami, zasoby surowca starczą na 10 lat i nie wiadomo, co będzie później. Również aktualne ceny węgla są bardzo niskie, więc perspektywy, jeśli chodzi o zyski w najbliższych kwartałach nie są świetlane i trudno tu mówić o dynamicznym wzroście – wymienia analityk DM BOŚ.

    Tym bardziej, że przed spółką duże potrzeby inwestycyjne. W planach są inwestycje w elektrowni Pątnów, szacowane na 1,6 mld zł oraz budowa bloku gazowo-parowego w Koninie. Władze nie wykluczają również budowy kolejnego bloku w Adamowie.

     – Tak, jak z innymi spółkami energetycznymi, potrzeba jest inwestycji w nowe elektrownie, bo te aktualnie działające są już stare – mówi Łukasz Bugaj.

    Jak podkreśla, w ostatnim czasie spółki energetyczne są raczej źle postrzegane przez inwestorów, również te, które już są notowane na warszawskim parkiecie.

     – Ich kursy dynamicznie nie rosną, a przez to, że mają w sobie segment dystrybucji wydają się i tak atrakcyjniejsze od PAK-u – twierdzi Łukasz Bugaj.

    Tym bardziej, że – ze względu na to, że jest to mała spółka – raczej nie ma szans na wejście do dużych indeksów, jak WIG 20 czy MSCI Poland. 

     – To oznacza, że kapitał zagraniczny nie będzie się nią interesował, więc ciężko jest mówić o dynamicznym wzroście cen akcji. W ostatnim czasie to przede wszystkim inwestorzy zagraniczni kupowali nasze krajowe akcje i oni odpowiadali za wzrosty cen akcji i indeksów – przypomina analityk.

    Jednocześnie, zdaniem Łukasza Bugaja fakt, że ZE PAK nie należy do największych, co stwarza szansę, że wyemitowanymi akcjami zainteresuje się jeden inwestor, który kupi całą spółkę. Przemawia za tym również to, że akcje zostały względnie nisko wycenione (cena maksymalna została ustalona na poziomie 33 zł, inwestorzy indywidualni i instytucjonalni płacili nieco ponad 26 zł za akcję), a w dodatku pakiet kontrolny pozostanie w jednych rękach. Ponad 51 proc. akcji będzie w posiadaniu Zygmunta Solorza-Żaka.

      – Tak było m.in. w przypadku BGŻ. Więc być może cierpliwi inwestorzy, którzy nie będą oczekiwali dynamicznego zysku na debiucie czy krótko po nim, będą mogli zostać wynagrodzeni w późniejszym terminie, o ile pojawi się inwestor, który zechce skupić akcje po korzystniejszej cenie niż aktualna, bo ona jest bardzo niska – prognozuje Łukasz Bugaj.

    Analitycy podkreślają, że zaletą spółki będzie to, że po sprzedaży akcji Skarbu Państwa zostanie całkowicie wyłączona z wpływów politycznych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

    Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

    Ochrona środowiska

    Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

    W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

    Transport

    Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

    Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.