Newsy

W Polsce powstaje centrum finansowe koncernu farmaceutycznego GSK. Pracę znajdzie tam docelowo nawet 300 osób

2019-03-28  |  06:25
Mówi:Nikos Xydias, dyrektor generalny GSK w Polsce

Shane Renders, starszy wiceprezes ds. gospodarki własnej, danych i analityki, GSK

Mark Heathcote, starszy wiceprezes ds. usług finansowych, GSK

Funkcja:Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii

Tomasz Doleżal, Biuro Obsługi Inwestorów, Miasto Poznań

  • MP4
  • GSK, jeden z największych inwestorów w polskim przemyśle farmaceutycznym, otwiera w Poznaniu jedno z trzech centrów finansowych na świecie. Będą tu prowadzone prace nad nowoczesnymi i innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu rachunkowości i księgowości dla całej grupy. Polska odgrywa coraz większą rolę na rynku europejskim w eksporcie usług. Już teraz stanowią one ok. 20 proc. całkowitego naszego eksportu, a w najbliższych latach ten segment będzie rosnąć szybciej niż eksport towarów. To tylko jeden z przykładów inwestycji w naszym kraju opartej o innowacje – podkreśla Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

    Istotnym aspektem naszych inwestycji są centra usług biznesowych, takie jak centrum usług IT w Poznaniu. Centrum finansowe będzie stanowić doskonałe uzupełnienie dla naszego poznańskiego Centrum Usług Biznesowych GSK IT. Znamy Polskę bardzo dobrze, postrzegamy ją jako środowisko przyjazne biznesowi, stabilne i przewidywalne dla prowadzenia działalności gospodarczej. Widzimy też dobry poziom usług i infrastrukturę, ale moim zdaniem najważniejszym czynnikiem jest kapitał ludzki i jakość pracowników – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Nikos Xydias, dyrektor generalny GSK w Polsce.

    GSK Finance Hub to pierwsze tego typu centrum koncernu w Europie. Inwestycja o wartości ok. 30 mln zł pozwoli na utworzenie 200–300 nowych miejsc pracy dla specjalistów z obszaru finansów. Jeszcze w tym roku obecny zespół GSK powiększy się o 80 osób.

    – Nasze światowe centra finansowe mają za zadanie wspieranie na poziomie regionalnym naszych lokalnych spółek w obu Amerykach, Azji i Europie. Mamy już takie placówki w Malezji i na Kostaryce, a kolejne otwieramy właśnie w Poznaniu do obsługi 29 krajów ze Starego Kontynentu. Wszystkie nasze centra regionalne przyczynią się do wzmocnienia trzech głównych segmentów naszej działalności – leków, szczepionek i produktów ochrony zdrowia –podkreśla Mark Heathcote, starszy wiceprezes ds. usług finansowych, GSK.

    Nowo powstałe centrum GSK Finance Hub będzie pracować nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, będzie też włączone w rozwój funkcji finansów grupy oparty na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych, w tym na inteligentnej automatyzacji procesów finansowych, wykorzystującej technologię mobilną czy robotyzację procesów.

    Centrum finansowe skupi się na dostarczaniu usług o wartości dodanej dla naszych lokalnych spółek w całej Europie. Będą one dotyczyć takich kwestii, jak planowanie i prognozowanie, zamknięcia finansowe, kontrola, specjalistyczna księgowość i sprawozdawczość zarządcza – wskazuje Shane Renders, starszy wiceprezes ds. gospodarki własnej, danych i analityki, GSK.

    Łącznie w ciągu 20 lat działalności w Polsce firma GSK zainwestowała tu 2 mld zł. Fabryka leków każdego dnia wytwarza 8,7 mln tabletek i 1,3 mln kapsułek dostarczanych do ponad 130 krajów. W 2017 roku rozpoczęto produkcję innowacyjnych, chronionych patentem leków stosowanych w terapii HIV. Tylko w 2018 roku GSK przeprowadziło 50 badań klinicznych o łącznej wartości 12,1 mln zł.

    W 2005 roku spółka utworzyła Centrum Usług Biznesowych GSK IT, które obecnie ma sześć specjalistycznych zespołów wspierających procesy badawczo-rozwojowe i prace nad nowymi lekami i szczepionkami.

    GSK Finance Hub to inwestycja w usługi dzielone. Mamy pierwsze miejsce w Europie w inwestycjach tego typu. Są one dla nas bardzo ważne. Tym bardziej że istnieją one nie tylko w Warszawie, lecz także w innych dużych miastach – przekonuje Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

    Z raportu „Global Trade Forecast” banku HSBC wynika, że obecnie usługi stanowią ok. 20 proc. całkowitego eksportu z Polski. Prognozy wskazują, że w najbliższych 15 latach eksport usług z Polski będzie rósł w tempie ok. 7 proc. rocznie, szybciej niż eksport towarów.

    To dla nas najważniejsze, żeby inwestorzy rozwijali u nas nie tak jak do tej pory gospodarkę opartą na imitacjach, ale opartą o innowacje, gdzie będzie współpraca z uniwersytetami, badania, rozwój, rejestrowane patenty, dobre miejsca pracy, a pracownicy będą mogli się dalej rozwijać i podnosić swoje kwalifikacje – przekonuje wiceminister.

    GSK już od lat związana jest z Poznaniem, stąd wybór lokalizacji na centrum finansowe był oczywisty. Miasto jest ujmowane w prestiżowych rankingach i badaniach jako jeden z najszybciej rozwijających się ośrodków zewnętrznych usług biznesowych. Atutem Poznania są m.in. wykwalifikowane kadry oraz potencjał akademicki – w mieście jest 25 uczelni, na których kształci się niemal 120 tys. osób.

    Poznań jest jednym z najszybciej rozwijających się miast w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Największe atuty to zróżnicowana gospodarka, wysoko wykwalifikowana kadra i wysoka jakość życia. Mamy świadomość, że dla inwestorów bardzo ważne są nie tylko wskaźniki ekonomiczne, lecz także jakość życia, dlatego zgodnie ze Strategią Rozwoju Miasta 2020+ staramy się sukcesywnie tę jakość podnosić – podkreśla Tomasz Doleżał z Biura Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Poznania.

    Dodatkowo GSK ma w Gądkach pod Poznaniem Centrum Dystrybucyjno-Logistyczne, które zarządza dostawami leków i szczepionek na rynki europejskie. Z kolei za dystrybucję produktów ochrony zdrowia odpowiada Centrum Dystrybucyjno-Logistyczne znajdujące się pod Warszawą.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm

    Na pierwszy ogień deregulacji w Unii Europejskiej poszły przepisy dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Obowiązki w tym zakresie będą, zgodnie z planem KE, się koncentrowały na największych podmiotach, co stanowi duże ułatwienie dla średnich podmiotów i małych firm w łańcuchach dostaw, ale też może zmienić proces dochodzenia do neutralności klimatycznej w UE. Raportowanie wpływu na środowisko rzeczywiście wiąże się z dużym wysiłkiem i kosztami, czego firmy się obawiają, ale z drugiej strony coraz więcej podmiotów widzi w tym cenne narzędzie do analizy i dodatkową wartość.

    Telekomunikacja

    Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona

    44 proc. Polaków w 2023 roku posiadało przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe przy średniej unijnej na poziomie 56 proc. – wynika z danych Eurostatu. Dla grupy osób powyżej 55. roku życia odsetek ten wynosi kilkanaście procent. T-Mobile – w ramach projektu „Sieć Pokoleń” – burzy cyfrowe bariery oraz pokazuje, jakie możliwości daje technologia. W tym prowadzi cykl warsztatów stacjonarnych oraz udostępnia kurs online z podstaw obsługi smartfona.

    Konsument

    Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność

    Alkohol jest najbardziej rozpowszechnioną wśród polskiej młodzieży substancją psychoaktywną, choć jego spożycie przez nastolatków znacznie spadło w ciągu trzech ostatnich dekad. Wciąż spory odsetek 15–16-latków uważa, że alkohol jest dla nich łatwo dostępny, ale o ile w przypadku piwa spadek w tym obszarze jest znaczący, o tyle w przypadku wódki delikatny trend spadkowy został w ostatnim badaniu zahamowany. Dostępność zaczyna się jednak nie w sklepie, ale już w domu. Co piąty rodzic jest w tej kwestii na tyle liberalny, że godzi się na spożywanie alkoholu przez dziecko w swojej obecności.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.