Newsy

80 proc. zysków ze sprzedaży biopaliw w Polsce trafia za granicę

2011-12-06  |  00:40
Wszystkie newsy
Mówi:Dr Tomasz Teluk
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Globalizacji

Polska jest liderem w Europie pod względem udziału biopaliw w transporcie. Wypełnia obowiązek unijny lepiej niż pozostałe kraje Unii. Jednak zyski ze sprzedaży nie zostają u nas.

Według Tomasza Teluka z Instytutu Globalizacji trafiają one w większości za granicę.

 - Te regulacje, które są sprzedawane opinii publicznej pod hasłem ekologii służą wybranym firmom z krajów o dominującej pozycji politycznej. W przypadku biopaliw chodzi o producentów rzepaku z Niemiec i Francji, bo te kraje są odpowiednio największymi producentami biodiesla i bioetanolu, za które płacą wszyscy europejscy podatnicy w tym w Polsce. Jak dowiedzieliśmy się 8o procent zysków ze sprzedaży biopaliw w Polsce jest dystrybuowana do innych państw. Właśnie do Francji i do Niemiec. Stąd podważamy naukowość tych obliczeń. Wynika z tego jasno, że zostały przyjęte fałszywe założenia techniczne tylko po to, aby stosować praktyki protekcjonistyczne, które mogą zakończyć się sporem w ramach Światowej Organizacji Handlu – twierdzi dr Tomasz Teluk z Instytutu Globalizacji.

Niemcy i Francja są największymi producentami biodiesla na świecie, z produkcją, odpowiednio 51 i 41 tysięcy baryłek paliwa dziennie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.