Newsy

Bliski Wschód atrakcyjny dla polskich przedsiębiorców. Co trzeci chce tam szukać kontrahentów

2014-03-03  |  06:50
Mówi:Radosław Jarema
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:Akcenta w Polsce
  • MP4
  • 37 proc. polskich eksporterów zamierza szukać partnerów handlowych w krajach arabskich – wynika z raportu firmy Akcenta. Przyciągają ich tam chłonne rynki i stabilny wzrost gospodarczy, a także przygotowywania do światowych imprezz  Expo czy mistrzostwa świata w piłce nożnej.

    Z danych GUS wynika, że w trzech pierwszych kwartałach minionego roku sprzedaż polskich towarów w Zjednoczonych Emiratach wzrosła o 76 proc., a w Arabii Saudyjskiej o 32 proc. Eksport do ZEA był większy niż do niektórych państw UE, np. Grecji czy Portugalii.

     – Trend ten potwierdzają również nasze badania, które przeprowadziliśmy pod koniec ubiegłego roku wśród importerów i eksporterów, oraz dane naszych klientów, dla których realizujemy płatności zagraniczne. Obrót między 2012 a 2013 rokiem wzrósł o ponad 50 proc. – podaje Radosław Jarema, dyrektor zarządzający firmy Akcenta w Polsce.

    Prognozuje, że w tym roku wzrost sięgnie kolejnych 25-30 proc., a liczba tych transakcji wzrośnie o jedną piątą.

    Z badania przeprowadzonego przez firmę Akcenta wynika, że 37 proc. ankietowanych szefów firm deklaruje, że, szukając partnerów handlowych na nowych rynkach, będzie wybierać kraje arabskie. To oznacza, że region ten staje się najpopularniejszym kierunkiem ekspansji polskich przedsiębiorców.

     – Te kraje mają stabilny wzrost gospodarczy. W ciągu ostatnich 10 lat wzrost PKB był średnio powyżej 5 proc. Inwestorów przyciągają też duże imprezy, które przygotowuje się w tamtym regionie: światowa wystawa Expo w roku 2020 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich czy Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze dwa lata później – zwraca uwagę Radosław Jarema.

    Rynki te cieszą się również popularnością wśród importerów 55 proc. z nich deklaruje, że chce nawiązać współpracę z państwami arabskimi.

    Dominującą walutą, w której dokonuje się transakcji w tym regionie, jest dolar amerykański (92 proc. płatności). Choć Jarema zauważa, że regionalne waluty (rial saudyjski i katarski oraz dirham) są na tyle stabilne, że można byłoby się w nich rozliczać.

     – Cały czas pojawia się możliwość przyjmowania i przesyłania płatności w walutach tamtejszych, i je również realizujemy dla naszych klientów. To jest odpowiedź na chęć przedsiębiorców do handlowania z tamtym regionem – mówi Newserii Biznes Radosław Jarema.

    Akcenta zajmuje się obsługą transakcji walutowych przedsiębiorstw i instytucji: wymianą walut, płatnościami zagranicznymi i zabezpieczeniem transakcjami przed ryzykiem kursowym. Świadczy usługi finansowe na rynkach Czech, Słowacji, Polski i Węgrzech, gdzie obsługuje ponad 20 tys. klientów. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Infrastruktura

    Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

    Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.