Newsy

Blisko 90 proc. firm wybiera chmurę ze względu na bezpieczeństwo

2015-11-04  |  06:40
Mówi:Dariusz Nawojczyk
Funkcja:chief marketing officer
Firma:Oktawave
  • MP4
  • Rynek usług oferowanych w technologii chmury jest najszybciej rozwijającym się segmentem branży IT. Bez cloud computingu trudno dziś wyobrazić sobie rozwój nowoczesnej firmy. Przedsiębiorstwa bez względu na rozmiar doceniają przede wszystkim bezpieczeństwo przechowywanych w chmurze danych. To kluczowy czynnik decydujący o migracji do chmury dla blisko 90 proc. z nich.

    Chmura obliczeniowa umożliwia outsourcing procesów IT. W zależności od rodzaju usługi, użytkownik otrzymuje zdalny dostęp do wirtualnego sprzętu, środowiska czy aplikacji, których zakres może określać samodzielnie, dynamicznie i elastycznie. Może więc zrezygnować z własnej infrastruktury IT, co oznacza znaczne oszczędności dla firmy.

    Polski rynek usług oferowanych w technologii chmury jest najszybciej rozwijającym się obszarem IT – tempo wzrostu jest siedmiokrotnie wyższe niż tradycyjnych usług. Według szacunków IDC w 2014 roku rynek chmury wart był ponad 130 mln dolarów (wzrost o 30,2 proc. rok do roku). Zdaniem Dariusza Nawojczyka, chief marketing officer w firmie Oktawave, polskiej chmurze obliczeniowej ten pozytywny trend utrzyma się także w kolejnych latach, a dynamika wzrostu będzie dwucyfrowa.

    Polski biznes zaakceptował chmurę obliczeniową. Firma Oktawave jest obecna na tym rynku od trzech lat. W pierwszej fazie naszej działalności obserwowaliśmy adopcję chmury przez mniejsze podmioty, które są nieco bardziej elastyczne i bardziej skłonne do podjęcia ryzyka związanego z wdrożeniem nowej technologii – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Dariusz Nawojczyk.

    Jak zaznacza ekspert, pod względem przechowywania danych osobowych, polskie prawo jest zwykle bardziej rygorystyczne niż prawo Unii Europejskiej, zaś unijne regulacje są z kolei bardziej restrykcyjne niż amerykańskie. W przypadku spółki Oktawave dane klientów przechowywane są w centrum o najwyższym standardzie bezpieczeństwa zlokalizowanym w Warszawie.

    Jednym z mitów na temat chmury, w który  wierzy wielu przedsiębiorców, jest przekonanie, że oddając dane do chmury obliczeniowej, de facto nie wiemy, gdzie one się znajdują. Ten mit trzeba obalić – każdy profesjonalny dostawca usług cloud computingu bardzo precyzyjnie informuje swoich klientów o lokalizacji swoich centrów danych – podkreśla Dariusz Nawojczyk.

    W Polsce nie ma prawnej definicji chmury obliczeniowej, jednak obowiązujące przepisy co do zasady pozwalają na jej wykorzystanie. To poza innymi korzyściami sprawia, że usługa w modelu cloud cieszy się rosnącym uznaniem wśród coraz większego grona polskich firm, w tym również tych dużych, zatrudniających powyżej 500 pracowników. Z badań Oktawave wynika, że decydującymi czynnikami przy wyborze chmury są stabilność, elastyczność i bezpieczeństwo (wskazania ponad 85 proc. badanych firm).

    Potencjał chmury jest ogromny. Jestem przekonany, że w dużej mierze wyprze ona tradycyjny sposób zapewnienia infrastruktury. Mam na myśli serwery oraz całe systemy, które firmy budują, aby przechowywać tam dane – ocenia CMO Oktawave.

    Stawiając własną infrastrukturę IT, przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy jego firma zainwestuje wystarczające środki w fizyczne zabezpieczenie zasobów oraz w starannie zaprojektowaną infrastrukturę, zapewniającą odpowiednią przestrzeń dyskową.

    Mija już siódmy rok, kiedy cloud computing podbija serca dyrektorów IT na całym świecie. I nagle okazuje się, że wszystkie obawy, które próbowali zasiać w głowach ludzi odpowiedzialnych za IT producenci sprzętu, mówiące o tym, że cloud computing jest w jakikolwiek sposób niebezpieczny, okazały się zwykłą bajką – mówi Dariusz Nawojczyk.

    Chmura, będąca niegdyś technologicznym novum, wspiera dziś krytyczne systemy usprawniające działalność coraz większych rynkowych graczy. W tym roku z usług w chmurze korzystała jedna czwarta dużych przedsiębiorstw w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.