Mówi: | Rafał Nawłoka |
Funkcja: | prezes |
Firma: | DPD Polska |
Coraz więcej zleceń dla firm kurierskich dotyczy przesyłek międzynarodowych. Eksport i e-handel napędzają rynek
Rosnący z roku na rok wolumen handlu internetowego sprawia, że przesyłki coraz częściej trafiają do klientów indywidualnych. Kolejnym coraz ważniejszym odbiorcą stają się klienci zagraniczni. Te dwa segmenty napędzają rozwój rynku firm kurierskich. Choć wciąż liczba przesyłek na osobę jest w Polsce niższa niż w innych krajach europejskich, to dorównujemy im już pod względem jakości i dostępności usług na tym rynku.
Szacowany na 5 mld zł rynek usług kurierskich w Polsce podlega w ostatnim czasie dynamicznym zmianom.
– Największy wpływ na zmiany ma e-commerce i rozwój sklepów internetowych. Jeszcze do niedawna przeważali klienci biznesowi, którzy wysyłali innym klientom biznesowym, natomiast teraz rośnie liczba sprzedających przez internet klientów, którzy wysyłają do osób prywatnych – mówi agencji Newseria Biznes Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska.
Według danych za 2014 rok wartość sprzedaży internetowej w Polsce osiągnęła wartość ponad 27 mld zł. Oznacza to wzrost o 15 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Zwyżkowa tendencja charakteryzuje ten rynek już od kilku lat.
Rosnące znaczenie klientów sklepów internetowych nie jest jednak jedyną tendencją obserwowaną na polskim rynku usług kurierskich. Bardzo wyraźny jest także wzrost wolumenu sprzedaży kierowanej za granicę.
– Obserwujemy wzrost aktywności polskich eksporterów. Zaczynają oni coraz więcej sprzedawać na Zachód, ponieważ mamy jedną z najlepszych sieci drogowych w Europie, to często korzystają z naszych usług. Widzimy, że ten rynek się rozwija, wzrasta liczba paczek i firmy coraz chętniej zaczynają sprzedawać do krajów ościennych – wyjaśnia Rafał Nawłoka.
Krajowe firmy kurierskie zdecydowaną większość swoich usług realizują jednak na terytorium kraju. Zagraniczne przesyłki stanowią na razie niewielki odsetek realizowanych zleceń.
– To zależy od firmy. Powiedziałbym, że około 90 proc. to przesyłki krajowe, a 10 proc. – międzynarodowe, tak bardzo ostrożnie licząc – mówi Nawłoka.
Polski rynek usług kurierskich bardzo dobrze prezentuje się na tle innych krajów Europy. Według szacunków Instytutu Pocztowego w najbliższych latach liczba realizowanych przesyłek będzie rosła w dwucyfrowym tempie. Większość usług kurierskich dostępnych na Zachodzie znajduje się już także w ofercie operatorów działających w kraju.
– Cały czas mamy jeszcze trochę mniej paczek na obywatela niż w krajach zachodnich i to też nakręca w jakimś stopniu rozwój rynku. Natomiast wszystkie usługi, które są dostępne na Zachodzie, zaczynają już być dostępne w Polsce – mówi prezes DPD Polska.
Dzięki rozwojowi własnej sieci oraz przejęciu w zeszłym roku Siódemki udział spółki DPD w krajowym rynku usług kurierskim wynosi obecnie 24-26 proc., a liczba klientów wzrosła do kilkunastu tysięcy. Rosnąca baza klientów wraz ze zmianą ich preferencji wymusza potrzebę szybkiej adaptacji firm kurierskich do nowego środowiska rynkowego.
– Przede wszystkim trzeba być bliżej klientów. Jeżeli jeszcze do niedawna mieliśmy 3 tys. klientów, a w tej chwili mamy ich kilkanaście tysięcy, to musimy być bliżej nich, musimy do nich szybciej docierać. Musimy być nie tylko ich partnerem, lecz także swojego rodzaju współpracownika, który pomaga im rozumieć pewne mechanizmy, doradza w niektórych kwestiach i wspiera ich rozwój – informuje prezes logistycznego operatora.
Według Rafała Nawłoki jednym z największych wyzwań dla firm kurierskich jest czas i forma dostawy towaru. W przypadku firmy DPD kompromisem pomiędzy wymaganiami klientów i ich możliwościami finansowymi jest standard, w którym towar dostarczany jest już następnego dnia od momentu nadania. Natomiast kwestia godzin dostaw przesyłek przemyślana została w ten sposób, aby maksymalnie uprościć klientowi ich odbiór.
Jak podkreśla, polski rynek usług kurierskich jest dość specyficzny. W odróżnieniu od innych krajów najczęściej wybieraną formą płatności jest zapłata gotówką przy odbiorze towaru.
– Formy płatności zawsze są barierą. W Polsce dominuje gotówka, tzw. cash on delivery, czyli zapłata przy odbiorze towaru i to jest co najmniej 50 proc. wszystkich transakcji. Na razie nie zanosi się, żeby ten trend się znacząco zmienił – informuje Nawłoka.
Spółka DPD zatrudnia obecnie ponad 5500 pracowników, a za pomocą liczącej 3 tysiące pojazdów floty, dostarczane jest ponad 40 milionów paczek rocznie. Obroty firmy DPD przekraczają 1 mld zł.
Czytaj także
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ocenia, że mimo starań Polsce nie uda się osiągnąć redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Mamy wprawdzie rekordowy poziom 30 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, ale polska gospodarka w dalszym ciągu jest wysokoemisyjna ze względu na spory udział węgla. OECD zaleca przyspieszenie dekarbonizacji i uproszczenie systemu wydawania pozwoleń dla nowych instalacji OZE. Rekomenduje także reformę podatków w transporcie.
Problemy społeczne
Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie

18,4 proc. – taki udział w radach nadzorczych i zarządach 140 spółek giełdowych miały kobiety na koniec 2024 roku. Z badania 30% Club Poland wynika, że odsetek ten wzrósł zaledwie o 0,4 proc. w porównaniu do sytuacji rok wcześniej. Spadki zanotowali dotychczasowi liderzy, czyli m.in. sektor finansowy i spółki z indeksu WIG20, za to solidny progres zrobiły średnie spółki z mWIG40. Autorzy badania podkreślają, że rozczarowujące rezultaty wskazują na potrzebę podjęcia różnorodnych działań, by wspierać różnorodność we władzach firm.
Transport
Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku

Z początkiem lutego ruszył program NaszEauto, w ramach którego na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych trafi łącznie 1,6 mld zł. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł, a mogą z niego skorzystać wyłącznie osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Eksperci przestrzegają, że wyłączenie z niego firm może spowodować, że nie przyniesie on spodziewanych efektów. – Dopłaty powinny być mechanizmem towarzyszącym szerszym zmianom systemowym opartym przede wszystkim na zmianie przepisów podatkowych – ocenia Aleksander Szałański z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.